Udbud, licitation og kontrakt
-
At indhente sammenlignelige tilbud fra rådgivere og entreprenører for at opnå en god projektløsning til bedst mulig pris og overholde udbudslovgivningen. Dette opnås ved at udarbejde udbudsmateriale i henhold til udbudslovgivningen, så det bliver muligt for rådgivere og entreprenører at give tilbud på det samme grundlag. Desuden beskrives de udbudsformer, der typisk vil være aktuelle.
-
Gælder Jordforureningsgruppen i forbindelse med udførelse af kortlægningsopgaver, forureningsundersøgelser og afværgeprojekter. Følgende rådgivningsydelser er udbudt som rammeaftaler i EU-udbud, og opgaverne skal indkøbes hos de valgte leverandører og i henhold til de indgåede rammeaftaler:
- Kortlægning og adresseindsamling
- Indledende undersøgelser
- Kemiske laboratorieanalyser
- Bygherrerådgivning ved afgravning af overfladeforurening
-
3.1 Ydelsestyper
Jordforureningsgruppens indkøb af ovennævnte ydelser fordeler sig på to ydelsestyper:
A: Bygge- og anlægsopgaver (afværgeprojekter og bortkørsel af jord).
B: Tjenesteydelser (udvidede forureningsundersøgelser, prøver, boringer, filtersætninger, analyser og rådgivning).Bygge- og anlægsopgaver skal indkøbes i henhold til Lov om indhentning af tilbud i bygge- og anlægssektoren (herefter Tilbudsloven), dvs. gennem enten licitation eller underhåndsbud. Ordet ”licitation” er synonymt med ordet ”udbud”, men "licitation" anvendes traditionelt ved udbud af bygge- og anlægsopgaver i henhold til Tilbudsloven.
Tjenesteydelser skal indkøbes i henhold til Udbudsloven, hvis kontrakten har en værdi på minimum 500.000 kr.
Hvis kontrakten har en værdi på mellem 500.000 kr. og 1.558.408 kr., skal kontrakten indgås under hensyn til af reglerne i Udbudslovens afsnit V. Det betyder, at ordregiver (dvs. Region Nordjylland) skal sikre sig, at indkøbet foregår på markedsmæssige vilkår. Dette kan eksempelvis ske ved, at man:
- gennemfører en markedsafdækning og på grundlag af denne indhenter ét tilbud
- indhenter to eller flere tilbud eller
- annoncerer på Region Nordjyllands hjemmeside eller på www.udbud.dk
Indhenter man flere end tre tilbud efter ovenstående regler, skal man over for tilbudsgiverne begrunde, hvorfor der indhentes flere end tre tilbud, og samtidigt oplyse om, hvor mange tilbud der højst vil blive indhentet.
I ganske særlige tilfælde kan tjenesteydelseskontrakter under 1.558.408 kr. have såkaldt klar grænseoverskridende interesse, dvs. utvivlsomt være interessant for udenlandske virksomheder. Kontrakter med klar grænseoverskridende interesse skal udbydes efter særlige reglerne om offentliggørelse i Udbudslovens afsnit IV. Hvis det må antages at være tilfældet, skal sagsbehandleren kontakte Jura og Forsikring.
Har kontrakten en værdi på mindst 1.558.409 kr., skal indkøbet ske ved udbud henhold til Udbudslovens afsnit II, dvs. som EU-udbud.
De angivne tærskelværdier gælder i 2016 og 2017. Tærskelværdierne ændres hver andet år ved forordninger udstedt af EU-kommissionen. De til enhver tid gældende tærskelværdier kan ses på Konkurrence- og Forbrugerstyrelseshjemmeside www.kfst.dk.
Hvis et samlet projekt indeholder en blanding af bygge- og anlægsopgaver og tjenesteydelser, er projektets "hovedformål" afgørende for, hvordan ydelserne må indkøbes. I afværgeprojekter vil det ofte betyde, at andre dertil hørende tjenesteydelser (accessoriske) til afværgeprojektet kan indkøbes ved underhåndsbud. Dette gælder, uanset om tjenesteydelserne i kontrakten overstiger tærskelværdien for tjenesteydelser, jf. ovenfor. Den nævnte regel har dog en del undtagelser, og derfor bør sagsbehandleren kontakte Jura og Forsikring for en nærmere afklaring, hvis man har blandede kontrakter med større tjenesteydelsesopgaver.
I nedenstående er hovedvægten lagt på indkøb af bygge- og anlægsopgaver ved underhåndsbud efter Tilbudsloven. Hvor det er fundet relevant, er der gjort særlige bemærkninger om indkøb via licitation eller udbud efter Udbudsloven.
3.2 Udbudsformer
Som anført oven for vil afværgeprojekter som altovervejende udgangspunkt være "bygge- og anlægsarbejder", der kan udbydes efter Tilbudsloven. Hvis afværgeprojektet også udbydes med en "rådgivningsdel", vil hovedformålet med kontrakten være afgørende for, om rådgivningsdelen også kan udbydes efter Tilbudslovens regler. Overstiger værdien af rådgivningsdelen værdien af entreprenørdelen kan dette være en indikation af, at hovedformålet med kontrakten er rådgivning. I disse undtagelsestilfælde bør sagsbehandleren kontakte Jura og Forsikring for en afklaring.
I det følgende behandles afværgeprojekter som "bygge- og anlægskontrakter".
Tilbud på afværgeprojekter kan indhentes enten ved licitation eller ved underhåndsbud. Ordet "licitation" er synonymt med "udbud", men anvendes ved udbud af bygge- og anlægsopgaver. "Underhåndsbud" er en mere uformel tilbudsindhentning fra mellem én til 4 tilbudsgivere.
Almindeligvis vil tilbud på afværgeprojekter i Region Nordjylland blive indhentet ved underhåndsbud. Underhåndsbud kan indhentes, når den anslåede værdi af opgaven er 3 mio. kr. ekskl. moms eller derunder.
Licitation kan gennemføres som offentlig licitation eller som begrænset licitation.
Anvendes begrænset licitation, kan denne gennemføres med prækvalifikation eller som indbudt licitation.
Ved begrænset licitation er der ikke fastsat krav til et minimum antal tilbudsgivere, der skal prækvalificeres eller indbydes. Der bør dog altid søges prækvalificeret/indbudt minimum 3 tilbudsgivere for at skabe tilstrækkelig konkurrence.
Ved både offentlig licitation og begrænset licitation med prækvalificering bør ordregiver opstille et sæt objektive egnethedskriterier, f.eks. krav til tilbudsgivernes økonomiske og tekniske formåen, der skal kunne opfyldes af alle ansøgere/tilbudsgivere for at blive prækvalificeret eller for at kunne afgive tilbud. Udvælgelseskriterier anvendes derimod typisk ikke ved indbudt licitation.
Ved store afværgeprojekter med en anslået værdi på 38.960.213 kr. ekskl. moms eller derover (2016/2017) skal tilbud indhentes ved EU-udbud efter Udbudsloven. Hvis det må forudses, at et afværgeprojekt skal gennemføres via EU-udbud, skal udbuddet gennemføres med bistand fra Jura og Forsikring. Jura og Forsikring skal kontaktes så tidligt i forløbet som muligt, idet EU-udbudsprocessen er væsentligt mere kompleks og tidskrævende end licitationer i henhold til Tilbudsloven.
Ved licitationer/underhåndsbud i henhold til Tilbudsloven skal Regionen som ordregiver vælge, om tildelingen af opgaven skal ske efter tildelingskriteriet "laveste pris" eller tildelingskriteriet "det økonomisk mest fordelagtige bud". Vælges tildelingskriteriet "det økonomisk mest fordelagtige bud", skal ordregiver definere et antal underkriterier så som f.eks. pris, kvalitet, tidsplan og/eller bemandingsplan, og ordregiver skal angive en indbyrdes vægtning af de opstillede underkriterier enten som en fast procent eller ved en ramme med et passende maksimalt udsving.
3.2.1 Underhåndsbud
Underhåndsbud kan indhentes på opgaver med en samlet anslået værdi på 3 mio. kr. ekskl. moms eller derunder. Dog kan underhåndsbud også indhentes på delopgaver under større licitationer, hvis værdien af hver delopgave ikke overstiger 500.000 kr., og den samlede værdi af delopgaver, der indhentes ved underhåndsbud, ikke overstiger 20% af den samlede licitations værdi.
Beløbsgrænsen på 3 mio. kr. ekskl. moms kan i et antal særlige undtagelsestilfælde fraviges - eksempelvis i tilfælde af naturkatastrofer, eller hvor ordregiver under en licitation ikke har modtaget egnede eller forskriftsmæssige tilbud. Jura og Forsikring bør kontaktes, inden en undtagelsesmulighed tages i anvendelse.
Der kan indhentes op til 3 underhåndsbud pr. opgave. Dog kan der indhentes et fjerde underhåndsbud, hvis ordregiver i opfordringen til de 3 øvrige tilbudsgivere har oplyst dette, og det fjerde underhåndsbud indhentes fra en tilbudsgiver uden for lokalområdet. Hvad der må betegnes som "uden for lokalområdet" er en konkret vurdering fra projekt til projekt, men vil for afværgeprojekter typisk skulle forstås som "fra den modsatte del af regionen".
Overstiger værdien af opgaven 300.000 kr., skal der indhentes mindst to underhåndsbud (men max. 4).
Ordregiver oplyser i opfordringen til tilbudsgiverne, om tildelingen af opgaven vil ske på grundlag af tildelingskriteriet "laveste pris" eller "det økonomisk mest fordelagtige bud". Ordregiver er ved underhåndsbud ikke forpligtet til at oplyse om underkriterier eller den indbyrdes vægtning heraf.
Ordregiver kan ved underhåndsbud forhandle med tilbudsgiverne uden at være underlagt de restriktioner, der gælder for licitationer, jf. neden for punkt 3.2.2. Dog skal forhandlingerne gennemføres under iagttagelse af et ligebehandlingsprincip. Det betyder bl.a., at der ikke må forhandles med tilbudsgivere, hvis tilbud er ukonditionsmæssige, eller forhandles om udbudsvilkår, der må anses for mindstekrav (f.eks. gravedybder). Ligeledes må forhandling ikke føre til, at opgavens karakter ændres væsentligt. Derimod vil der frit kunne forhandles med én eller flere af tilbudsgiverne, og uanset om der er tale om en ren priskonkurrence (modsat licitation).
3.2.2 Offentlig licitation
Ved offentlig licitation indbydes alle interesserede tilbudsgivere til at afgive tilbud på den udbudte opgave. Ordregiver bør inden afholdelse af offentlig licitation vurdere, om det forventede antal tilbud gør, at udbudsformen "begrænset licitation" er bedre egnet.
Offentlige licitationer annonceres ved en annonce i dagspressen, på www.rn.dk (under udbud og licitationer) eller på www.udbud.dk. Ved offentlig licitation anbefales det at anvende det elektroniske udbudssystem iBinder, hvorved tilbudsgiverne vil kunne hente udbudsmaterialet elektronisk direkte via et link. Jura og Forsikring vil kunne rådgive om anvendelsen af iBinder.
I annoncen skal angives, om kontrakten vil blive tildelt efter tildelingskriteriet "laveste pris" eller "det økonomisk mest fordelagtige bud". Det anbefales, at de nærmere oplysninger om underkriterier og vægtningen heraf alene angives i selve udbudsbetingelserne, hvorved risikoen for fejl minimeres.
Ordregiver er berettiget til at forhandle med de tilbudsgivere, der indgiver et konditionsmæssigt tilbud (dvs. et tilbud, der opfylder de opstillede udvælgelseskriterier, og som ikke indeholder forbehold over for mindstekrav til opgavens udførelse eller over for øvrige væsentlige elementer i udbudsbetingelserne). Anvendes tildelingskriteriet "laveste pris" kan ordregiver kun forhandle med lavest-bydende. Anvendes tildelingskriteriet "det økonomisk mest fordelagtige bud", kan ordregiver forhandle med de op til 3 tilbudsgivere eller færre, der ud fra de vægtede underkriterier har afgivet de økonomisk mest fordelagtige bud.
Der kan ved forhandling principielt forhandles om alle elementer i udbudsbetingelserne - herunder pris. Dog må forhandlingerne ikke føre til, at opgavens karakter ændres væsentligt. Ved indledning af forhandling skal ordregiver tilkendegive over for de udvalgte tilbudsgivere, hvilken procedure der vil blive fulgt under forhandlingerne, med mindre denne procedure allerede fremgår af udbudsbetingelserne. Forhandlinger skal altid gennemføres under iagttagelse af ligebehandlingsprincippet og således, at der ikke sker en forvridning af konkurrencen. Se også Udbudslovens §66, stk. 2.
3.2.3 Begrænset licitation
Ved anvendelse af begrænset licitation med prækvalifikation annonceres opfordring til prækvalificering i dagspressen, på www.rn.dk (under udbud og licitationer) eller på www.regionsudbud.dk.
Ansøgningsfristen for prækvalifikation skal være på mindst 15 dage.
Ordregiver angiver i annoncen mindstekravene for deltagelse (udvælgelseskriterier) samt de objektive kriterier for udvælgelsen af det ønskede antal prækvalificerede, hvis antallet af ansøgninger overstiger dette antal. Disse objektive kriterier kan f.eks. være 1) erfaring med tilsvarende opgaver og/eller 2) tekniske forudsætninger for udførelse af den udbudte opgave.
I annoncen skal angives, om kontrakten efterfølgende vil blive tildelt efter tildelingskriteriet "laveste pris" eller "det økonomisk mest fordelagtige bud", ligesom ordregiver i annoncen skal oplyse, hvor mange bydende der maksimalt vil blive prækvalificeret.
Efter prækvalificering af det ønskede antal tilbudsgivere udsendes det egentlige udbudsmateriale med angivelse af tilbudsfrist. Det elektroniske udbudssystem iBinder kan med fordel anvendes, således at udbudsmaterialet kan hentes elektronisk via et link
Ved anvendelse af indbudt licitation udsendes udbudsmaterialet direkte til de indbudte tilbudsgivere. Tilbudsloven fastsætter ikke et min. eller max. antal, der kan/skal indbydes. Ved indbudt licitation indbydes normalt 3-5 firmaer. I indbydelsen skal ordregiver oplyse, hvor mange tilbudsgivere der vil blive opfordret til af afgive tilbud. Det skal af indbydelsen fremgå, om opgaven vil blive tildelt efter tildelingskriteriet "laveste pris" eller " det økonomisk mest fordelagtige bud". Ved indbudt licitation skal mindst én af de indbudte tilbudsgivere være fra områder uden for lokalområdet - se oven for under punkt 3.2.1.
Ved anvendelse af indbudt licitation må Regionen som ordregiver ikke ved hvert udbud indbyde den samme kreds af virksomheder.
Når ordregiver i en begrænset licitation har modtaget de egentlige tilbud, har ordregiver mulighed for at forhandle, jf. ovenfor under punkt 3.2.2.
3.3 Entrepriser og rammeaftaler
I enkelte tilfælde kan det være nødvendigt at opdele en opgave i entrepriser. De mest anvendte entrepriseformer er:
- Fagentreprise
- Hovedentreprise
- Storentreprise
- Totalentreprise
Endvidere anvendes i dag entrepriseformen:
- Partnering
For en nærmere beskrivelse af de enkelte entrepriseformer henvises til speciallitteraturen.
Tilbudsloven åbner også mulighed for at udbyde afværgeprojekter som rammeaftaler. En rammeaftale er en aftale, der på forhånd fastlægger vilkårene for efterfølgende kontrakter om afværgeprojekter med hensyn til f.eks. pris, kvalitet og krav til mandskab og materiel.
En rammeaftale kan udbydes under de udbudsformer, der er beskrevet oven for (inkl. underhåndsbud). En rammeaftale kan alene indgås med én virksomhed (dog med undtagelse af rammeaftaler, der indgås ved EU-udbud) og må højest være gældende i 4 år fra indgåelse af aftalen.
Ved underhåndsbud og indbudt licitation kan den lokale kommune kontaktes med henblik på oplysninger om konkrete lokale entreprenører, der kan være egnede til opgaven. Der suppleres i fornødent omfang med andre erfarne firmaer udenfor lokalområdet (se ovenfor under punkt 3.2). Inden udsendelse af udbudsmateriale høres de enkelte firmaer om interessen for deltagelse i projektet. Som udgangspunkt gives der ikke honorar for udarbejdelse af tilbud.
3.4 Udbudsmateriale og tilbudsfrister
Udbudsmateriale og udbudsbetingelser udfærdiges i samarbejde med eventuel rådgiver. Til brug for afværgeprojekter over for overfladeforurening anvendes udbudsmaterialet - se 04-56-04 med tilhørende bilag 04-56-05, 04-56-06, 04-56-07, 04-56-08, 04-56-09, 04-56-10, 04-56-12 og 04-56-13.
Der gælder efter 1. januar 2016 ikke længere et krav om afgivelse af tro- og loveerklæring om gæld til det offentlige ved deltagelse i offentlige udbudsforretninger. Det anbefales dog, at der ved licitationer og underhåndsbud stilles krav om indsendelse af tro- og loveerklæring om gæld til det offentlige og visse strafbare handlinger. Jordforureningsgruppen har til dette formål udarbejdet en standard tro- og loveerklæring, der baseres på de obligatoriske udelukkelsesgrunde ved EU-udbud i henhold til Udbudsloven - se 04-56-08.
Udbudsbetingelserne skal indeholde oplysninger om, hvilket tildelingskriterium der anvendes, jf. oven for under punkt 3.2 Udbudsformer.
Ved underhåndsbud eller ved indbudt licitation bør det i udbudsbetingelserne klart angives, hvilken af de to tilbudsindhentningsformer der er tale om. Dette gøres for at skabe klarhed over, hvilke regler tilbudsindhentningen reguleres af.
Sørg altid for, at tilbudsfristen, afleveringssted og tilbuddets form (f.eks. antal eksemplarer, papir/elektronisk osv.) er tydeligt angivet enten i udbudsmaterialet eller i følgebrevet til tilbudsgiverne. Ved offentligt udbud skal tilbudsfristen desuden angives i udbudsannoncen. Ved alle former for licitationer (inkl. EU-udbud) angives også stedet for åbningen af tilbud, jf. også neden for punkt 3.6.
Der er ved underhåndsbud ikke krav om, at udbudsbetingelserne udsendes samtidigt. Ordregiver kan således godt starte med at indhente to underhåndsbud og så efterfølgende indhente yderligere 1-2 underhåndsbud, hvis de første to tilbud ikke findes tilfredsstillende. Dog skal alle tilbudsgiverne have samme tilbudsfrist.
Tilbudsloven fastsætter ingen minimumstilbudsfrister, men tilbudsfristen bør altid fastsættes under hensyntagen til opgavens omfang. Under normale omstændigheder bør tilbudsfristen aldrig fastsættes til under 14 dage uden en forudgående aftale med tilbudsgiver. Ved EU-udbud gælder der særlige minimumsfrister.
3.5 Bygherreleverance - optioner
Jordforureningsgruppen kan fra projekt til projekt beslutte, om dele af et projekt skal være bygherreleverancer, eksempelvis kemiske analyser og jordrensning/deponering. I så fald angives det i udbudsbetingelserne, at disse ydelser ikke skal indgå i tilbuddet. Om en "del-leverance" skal være bygherreleverance afhænger af, om regionen i forvejen har en fordelagtig aftale om den pågældende ydelse - eksempelvis en rammeaftale, jf. også oven for under punkt 2.
Hvis man er i tvivl om, hvorvidt det er fordelagtigt at lade en opgave være bygherreleverance, kan man lade opgaven indgå i tilbudsindhentningen som option. Herved får regionen ret men ikke pligt til at købe ydelsen.
Optioner kan anvendes ved både underhåndsbud og licitationer.
Ved anvendelse af optioner skal man være omhyggelig med at beskrive, hvordan optionen vil indgå i tilbudsvurderingen.
3.6 Resultat af underhåndsbud/licitation
Ved indhentning af underhåndsbud er tilbudsgiverne ikke berettiget til at være til stede ved åbningen af tilbud.
Ved gennemførelse af licitationer har tilbudsgiverne ret til at være til stede ved åbningen af tilbud og til at blive bekendt med budsnummer og eventuelle forbehold. Ansøgere i begrænset licitation med prækvalifikation har dog ikke ret til at være til stede ved åbningen af ansøgninger om prækvalificering.
Efter åbningen af tilbud udarbejdes et notat med forslag til valg af entreprenør. I notatet bør indgå en opgørelse over den samlede økonomi for projektet. Opgørelsen af økonomien sammenholdes med overslaget fra projektforslaget.
Hvis opgaven udbydes med bistand fra ekstern rådgiver, udfærdiges notatet af rådgiveren.
Valget af entreprenør kan drøftes med kontorchefen. Det bør på forhånd være afklaret, om valg af entreprenør skal godkendes politisk i henhold til kompetenceplanen for indstilling og beslutning om udbud i Region Nordjylland. Hvis licitationen resulterer i en væsentligt højere pris end forventet, skal det afklares, om sagen skal forelægges politisk. Det afklares endvidere - evt. med bistand fra Jura og Forsikring - om tilbudsindhentningen/licitationen kan/bør aflyses.
Straks efter endeligt valg af entreprenør underrettes de involverede tilbudsgivere skriftligt om resultatet af tilbudsindhentningen (uanset om der er tale om underhåndsbud eller licitation). Ved aflysning af tilbudsindhentningen skal de involverede tilbudsgivere ligeledes straks underrettes skriftligt.
Ved begrænset licitation med prækvalifikation underretter ordregiver hurtigst muligt ansøgerne om, hvorvidt de er blevet prækvalificeret. Efter anmodning skal en forbigået ansøger oplyses om, hvorfor ansøgeren ikke er blevet prækvalificeret.
Hvis der ved licitation og inden valg af entreprenør indledes forhandlinger, jf. oven for i punkt 3.2.2, skal ordregiver samtidigt underrette de øvrige tilbudsgivere om beslutning om ikke at indbyde dem til forhandling og en begrundelse herfor.
3.7 Kontrakt
Udbudsbetingelserne bør indeholde udkast til kontrakt med entreprenøren. Der anvendes entreprisekontrakt 04-56-03, som er baseret på AB92.
Ved tildeling af opgaven til entreprenøren anmodes entreprenøren om at returnere kontrakten i underskrevet stand med følgende bilag:
- Kopi af entreprenørens igangværende ansvarsforsikring
- Oplysninger om allerede forbrugt "forsikringssum" i henhold til ansvarsforsikringen
- Dokument om sikkerhedsstillelse
Der bør sættes en kort frist for indsendelse af dokumenterne - normalt ikke mere end 5-6 arbejdsdage.
Når sagsbehandleren har modtaget dokumenterne, kan kontrakten derefter underskrives af kontorchefen eller sagsbehandleren efter aftale med kontorchefen. Kontorchefen eller sagsbehandleren underskriver altid kontrakten sidst.
Ved mere komplicerede projekter - f.eks. in-situ oprensninger - kan Regionen vælge at indkalde entreprenøren til en projektgennemgang og teknisk afklaring. Her har parterne mulighed for at afklare usikkerheder i forhold til udførelse, dokumentation m.v. En sådan gennemgang og afklaring må aldrig føre til, at en udbudt opgaves karakter ændres væsentligt.
Kontrakter og sikkerhedsstillelser: Sagsbehandleren har ansvaret for, at den underskrevne kontrakt og sikkerhedsstillelsen bliver scannet og journaliseret i eDoc.
3.8 Fremdriftsrapporter
Rådgiveren skal hver måned eller efter aftale fremsende en udfyldt fremdriftsrapport/budgetkontrol med indtegnet stadefront. Hvis ikke fremdriftsrapporten i 04-56-01 kan bruges, skal en tilsvarende udarbejdes.
3.9 Forsikring
Der er ikke tegnet forsikring vedr. afværgeforanstaltninger. Det skal vurderes for det enkelte afværgeprojekt, om der bør tegnes en projektforsikring og i givet fald omfanget af denne i forhold til de konkrete vurderede risici. Jura og Forsikring kan hjælpe med at afklare forsikringsforholdene.
I udbudsmaterialet beskrives, om der i det konkrete projekt er tegnet projektforsikring, og i givet fald hvad denne indeholder. Nedenstående formulering kan indarbejdes i udbudsmaterialets Særlige Betingelser som en tilføjelse til AB92 (ad. § 8, stk. 1 og 3):
Hvis afværgeprojektet omfatter simpel afgravning uden funderingsmæssige problemstillinger benyttes nedenstående tekst under ad. §, 8 stk. 1 og 3 om forsikring i udbudsmaterialet.Såfremt der skal foretages grundvandssænkning, spunsning eller afværgemetoder med damp m.v., skal Jura og Forsikring kontaktes for at ændre teksten under ad. § 8, stk. 1 og 3.
For entreprenørens og bygherrens erstatningsansvar gælder dansk rets almindelige regler med mindre andet følger af det nedennævnte vedrørende forsikrings- og ansvarsforhold:
Ad. § 8, stk. 1 – brand, storm m.v.
1.1
Region Nordjylland har tegnet entrepriseforsikring, der forsikrer bygherre og entreprenør med selvrisiko på kr. 25.000 og dækningssum på kr. 25.000.000. Forsikringsaftalen kan rekvireres hos Region Nordjylland.
I de tilfælde, entreprenøren dækkes af forsikringen, skal entreprenøren selv udrede det i forsikringspolicen anførte selvrisikobeløb på kr. 25.000 af enhver skade.
Entrepriseforsikringen omfatter ikke entreprenørens materiel.1.2
Entreprenøren har pligt til, uden unødigt ophold, på forhånd at underrette bygherren om ethvert forhold ved entreprisens udførelse, der måtte formodes at kunne bevirke en væsentlig forøget risiko i forhold til den på udbudstidspunktet forudsatte. Undlader entreprenøren dette, må han selv bære enhver deraf følgende økonomisk konsekvens og friholde bygherren for eventuelle tilsvarende økonomiske konsekvenser.
Ad. § 8, stk. 3 - ansvar
Senest ved underskrivelsen af entreprisekontrakten skal entreprenøren oplyse forsikringsselskab og policenummer på sin ansvarsforsikring. Ligeledes udleveres en bekræftelse på tilbageværende forsikringssum. Kopi af police vedlægges den underskrevne kontrakt.
En entreprenør er ansvarlig for, at hans underentreprenør(er) har en gyldig ansvarsforsikring.
Inden arbejdets påbegyndelse registrerer og fotograferer bygherrens miljøtilsyn eksisterende revner og skader på og i ejendomme og på tilstødende og omkringliggende bygninger samt vej og fortov. Der udføres eventuelt også indendørs revneregistrering. -
Tilbudsloven (lovbekendtgørelse nr. 1410 af 7/12 2007 som senest ændret ved lov nr. 1564 af 15. december 2015 (Udbudsloven), Udbudsloven (lov nr. 1564 af 15. december 2015), Almindelige Bestemmelser for teknisk Rådgivning og bistand, oktober 1989 (ABR 89), Almindelige Betingelser for arbejder og leverancer i Bygge- og anlægsvirksomhed af 10. december 1992 (AB 92) og Almindelige Betingelser for Totalentreprise af 1993 (ABT 93). Derudover afgør sagsbehandlerne i samarbejde, hvilken udbudsform der skal vælges til afværgeprojektet.
-
Personale i Jordforureningsgruppen, som er projektledere på udførelse af prioriterede forureningsundersøgelser og afværgeforanstaltninger, er ansvarlig for denne procedures overholdelse, mens kontorchefen er ansvarlig for dens vedligeholdelse.
-
-
04-56-01-Aftalegrundlag-for-raadgivningsaftaler-med-Region-Nordjyllanddoc, 119 KB
-
04-56-02-Aftale-om-teknisk-raadgivning-og-bistanddoc, 117 KB
-
04-56-03-Entreprisekontraktdocx, 31 KB
-
04-56-04-Udbudsmateriale-til-afgravning-af-overfladeforureningdocx, 1153 KB
-
04-56-05-Bilag-4-Sikkerhedsstillelsedoc, 54 KB
-
04-56-06-Bilag-5-Udbudskontrolplandocx, 30 KB
-
04-56-07-Bilag-7-Ramme-for-sikkerheds-og-sundhedsplan-m-bilag-Arbejdsmiljoe-v-haandtering-af-jorddocx, 1193 KB
-
04-56-08-Bilag-8-Tro-og-loveerklaeringdocx, 38 KB
-
04-56-09-Bilag-10-Tilbuds-og-afregningsgrundlagdocx, 168 KB
-
04-56-10-Bilag-11-Tilbudslistedoc, 126 KB
-
04-56-12-Udbudsbrev-til-entreprenoererdocx, 51 KB
-
04-56-13-Bilag-12-Principskitse-for-GPS-maalepunkterpdf, 100 KB
-
04-56-14-Bilag-6-Tidsplanxlsx, 233 KB
-
04-56-15-Bilag-13-Entrepriseforsikringpdf, 165 KB
-