Udvidede forureningsundersøgelser, afværgeprogram og projektforslag - værditabsordningen, prioriterede og frivillige
-
Sikre at planlægning, udførelse og vurdering af udvidede forureningsundersøgelser, afværgeprogram og projektforslag sker på en ensartet måde.
-
Sagsbehandlere i Jordforureningsgruppen i forbindelse med gennemførelse og vurdering af udvidede forureningsundersøgelser.
-
Formålet med udvidede forureningsundersøgelser er at afgrænse allerede konstateret forurening for derefter at kunne udarbejde risikovurdering i f. t. arealanvendelse, grundvand, overfladevand og natur.
Regionen gennemfører de udvidede undersøgelser dels som Regionens egne prioriterede undersøgelser og dels som undersøgelser efter værditabsordningen, som Staten betaler. Derudover udføres der en række frivillige (private) udvidede undersøgelser.
Ud fra risikovurderingen efter undersøgelsen afgøres det, om sagen kan afsluttes, om der skal gives rådgivning, om der skal foretages monitering, eller om der skal foretages eventuelle afværgeforanstaltninger.
3.1 Lokaliteter, hvor der udføres udvidede undersøgelser
Regionen udfører udvidede undersøgelser på V2-kortlagte lokaliteter med offentlig indsats som led i regionens prioriterede indsats og efter værditabsordningen.
Bygherrer, entreprenører, grundejere m.v. udfører frivillige undersøgelser på V2-kortlagte lokaliteter.
Regionens prioriterede undersøgelser
Undersøgelserne gennemføres med hjemmel i jordforureningsloven.
Der gennemføres kun undersøgelser på lokaliteter, der er kortlagt på vidensniveau 2, og som er omfattet af Regionens offentlige indsats. Dvs. lokaliteter med forureninger, der kan have skadelig virkning på :- grundvand,
- overfladevand,
- internationale naturbeskyttelsesområder og
- bolig, børneinstitution, dagpleje eller offentligt tilgængelig legeplads.
Frem til 2023 er der gennemført projekter på lokaliteter, hvor forureningen kan udgøre en akut risiko overfor overfladevand og natur. Hvis det herefter vurderes, at der er behov for en akut indsats, kan sagen fremsendes til et råd bestående af medlemmer fra Miljøstyrelsen, Naturstyrelsen og regionerne. Rådet vurderer, om der er behov for en akut indsats i den pågældende sag.
Regionens prioriterede undersøgelser gennemføres i en miljø- og sundhedsmæssig prioriteret rækkefølge, se 04-59-00.
Hvis den udvidede undersøgelse på en boligejendom viser, at forureningen ikke udgør en risiko for den aktuelle anvendelse af ejendommen til boligformål, skal Regionen efterfølgende udfærdige en erklæring om dette (jfl.'s § 21), 04-54-11.Skabelonen til rapporten (inklusiv bilag) for den udvidede undersøgelse findes her 04-54-31.
Værditabsordningen
Boligejere kan søge om at få deres ejendom omfattet af værditabsordningen, se 04-54-02 (jordforureningslovens kapitel 4). Grundejer eller grundejers repræsentant (ejendomsmægler, advokat o.l.) skal indsende en ansøgning til Regionen fx pr. mail eller ved at bruge det digitale ansøgningsskema på hjemmesiden. Regionen vurderer derefter, om ejendommen kan omfattes af ordningen - se 04-54-02 og 04-54-03. Der henvises til det digitale ansøgningsskema i V2-kortlægningsbrevet, ligesom et ansøgningsskema vedlægges, hvis grundejer har mulighed for at søge om at komme under værditabsordningen - se ansøgningsskemaet 04-54-30. Hvis betingelserne for, at en sag kan komme under værditabsordningen er opfyldt, anmoder Regionen Udbetaling Danmark om at disponere det nødvendige beløb til en udvidet forureningsundersøgelse, 04-54-04 og 04-54-05.
Afgørelser om tilsagn eller ej efter jordforureningslovens kapitel 4 (værditabsordningen) kan ifølge § 38 i loven ikke påklages til anden administrativ myndighed.
Når Udbetaling Danmark har bevilget pengene til den udvidede forureningsundersøgelse, sættes undersøgelsen i gang så hurtigt som muligt, 04-54-04 og 04-54-05. Selve sagsforløbet/omfanget af undersøgelsen er som ved Regionens prioriterede forureningsundersøgelser, 04-54-01 og 04-54-06.
Ved udførelse af udvidede undersøgelser under værditabsordningen kan tjeklisten 04-54-32 anvendes.
Hvis værditabsundersøgelsen viser, at der er risiko for boliganvendelsen, skal sagsbehandleren sørge for at, at der bliver søgt penge hjem til et afværgeprojekt under værditabsordningen. Hvis det drejer sig om et afværgeprojekt på en tjæreplads eller evt. andre simple overfladeforureninger, skal sagsbehandleren bruge Jord og Vands interne erfaringstal til hjemsøgning af afværgemidler, og et skitseprojekt er derfor ikke påkrævet. Læs mere om de interne erfaringstal i 04-54-32 Tjekliste til VTO-undersøgelser for hjemsøgning af penge til afværge. Når sagsbehandleren ved, hvor mange penge der skal søges hjem, giver han/hun Mette L.P. besked, og Mette L. P. beder Udbetaling Danmark om at disponere pengene.
Værditabsordningens låneordning
Det er Miljøstyrelsen, der "ejer" låneordningen på værditabsordningen. Når en ejendom optages på værditabsordningens venteliste, orienterer vi grundejer om det, og at grundejer har mulighed for at søge om at komme under låneordningen - vi sender ansøgningsskemaet sammen med ventelisteorienteringen.
Bliver grundejeren godkendt til låneordningen af Udbetaling Danmark, vil Udbetaling Danmark efterfølgende udstede en statsgaranti på det beløb, som er søgt hjem til afværgeprojektet, og som står på ventelisten. Grundejer kontakter herefter sit pengeinstitut, som opretter en trækningsret på statsgarantiens beløb. Grundejer skal selv betale stiftelsesomkostningerne ud fra trækningsrettens hovedstol.
Når oprensningen er afsluttet, og regionens udlæg skal retur, trækkes dette beløb i grundejers bank. Oprensning her og nu er som regel billigere at udføre med det samme, så Udbetaling Danmark vil give banken besked om nedskrive kassekreditten til oprensningens pris.
Grundejer skal betale rente af oprensningens pris i perioden fra betaling af oprensning og frem til sagens tur på ventelisten.
Låneordningen er etableret af Miljøstyrelsen, og i princippet er det styrelsen, der skal svare på spørgsmål herom. Udbetaling Danmark (UDK) har dog i juni 2022 indvilget i, at regionerne må henvise grundejere til UDKs mailadresse: tilskudlaangaranti@stat-atp.dk for at stille spørgsmål til låneordningens proces til Udbetaling Danmark (UDK) eller bestille et opkald fra UDK.
UDK tager imod spørgsmål om sags- og dokumentgang og forklarer om ansvars- og opgavefordeling. Det er stadig regionerne, som skal oplyse grundejerne om låneordningen og udlevere ansøgningsskema. Det gør vi som nævnt samtidig med, at vi orienterer om, at ejendommen er optaget på værditabsordningens venteliste.
Hvis en grundejer ikke indbetaler egenbetalingen forud for et afværgeprojekt efter værditabsordningen rettidigt, rykker vi for indbetalingen ved 04-54-37. Indbetales egenbetalingen fortsat ikke, orienteres grundejer med 04-54-38 om, at ejendommen ikke længere er omfattet af værditabsordningen og heller ikke senere kan tilmeldes værditabsordningen. Udbetaling Danmark anmodes ved 04-54-39 om at slette ejendommen på værditabsordningens venteliste.
Øvrige frivillige undersøgelser
Regionen vurderer og kommenterer frivillige undersøgelser efter retningslinjerne i 04-54-10. Når en frivillig undersøgelse er afsluttet, kan grundejeren i henhold til jordforureningslovens §11 anmode kommunen om en erklæring, hvori kommunen beskriver det gennemførte projekt og arealets kortlægningsmæssige status. Kommunen skal i erklæringen også redegøre for, om den har ført tilsyn med projektet.
3.2 Gennemførelse af udvidede forureningsundersøgelser
Skemaet i 04-54-01 viser sagsforløbet ved gennemførelse af Regionens egne prioriterede forureningsundersøgelser og/eller undersøgelser efter værditabsordningen. Sagsforløbet er beskrevet fra de indledende drøftelser om undersøgelsens omfang til udarbejdelsen af afværgeprogram og projektforslag. Fastlæggelse af undersøgelsens omfang er beskrevet i 04-54-06. Vær opmærksom på, at der også skal undersøges for PFAS på lokaliteter med brancher, der har eller kan have anvendt dette - se 04-53-35.
Hvis det ikke tidligere er sket, vurderes muligheden for et påbud til forureneren om udførelse af en afgrænsende forureningsundersøgelse (jfl's § 40), inden der gennemføres undersøgelse for Regionens egne eller værditabsordningens midler - se 04-60-00.
Grundejeren orienteres forud for undersøgelsen ved brev 04-54-07, 04-54-08 eller 04-54-09. Når undersøgelsens resultater foreligger, vurderes de i henhold til 04-54-10, og grundejeren orienteres efterfølgende ved 04-54-11, 04-54-13, 04-54-17 eller hvis der er tale om en undersøgelse efter værditabsordningen 04-54-12.
Hvis ejendommen udtages af kortlægningen efter den udvidede undersøgelse, orienteres grundejer ved 04-54-13 om, at Regionen udtager ejendommen af kortlægningen efter jordforureningsloven.Hvis ejendommen fortsat skal være kortlagt på vidensniveau 2 efter udførelsen af den udvidede undersøgelse, og der er bolig på ejendommen, skal Regionen nuancere kortlægningen af ejendommen, se revurdere nuanceringen af kortlægningen af ejendommen, se 04-61-00, og der skal samtidig gives boligerklæring.
3.3 Pesticider og videregående undersøgelser
Videregående undersøgelser af V2-kortlagte pesticid-forureninger udføres med udgangspunkt i arbejdsarket "Pesticider og videregående undersøgelser og afværgeprojekter" i "Handleplanen for indsats over for pesticidpunktkilder i Region Nordjylland", som findes her Handleplan for håndtering af pesticider_Rev september 2023.docx
-
- Oprydning på forurenede lokaliteter, Hovedbind. Vejledning nr. 6 fra Miljøstyrelsen, 1998.
- Projektlederhåndbog, Amternes Videncenter for Jordforurening, nr. 3, 2002.
Materialet findes i reolen i printerrummet.
-
Jordforureningsgruppens medlemmer er ansvarlige for denne procedures overholdelse, mens kontorchefen er ansvarlig for dens vedligehold.
-
-
04-54-01-Skema-over-sagsforloebet-for-udvidet-undersoegelse-afvaergeprogram-og-projektforslagdoc, 83 KB
-
04-54-02-Retningslinjer-til-behandling-af-ansoegning-efter-vaerditabsordningdocx, 27 KB
-
04-54-03-Brev-VTO-Orientering-om-tilsagn-efter-vaerditabsordningendocx, 53 KB
-
04-54-04-Brev-VTO-Reservation-af-midler-hos-Udbetaling-Danmarkdocx, 51 KB
-
04-54-05-Brev-VTO-Orientering-om-venteliste-paa-vaerditabsordningendocx, 59 KB
-
04-54-06-Fastlaeggelse-af-strategi-og-omfang-af-undersoegelsendoc, 62 KB
-
04-54-07-Brev-Prioriterede-Orientering-om-igangsaetning-af-udvidet-undersoegelsedocx, 57 KB
-
04-54-08-Brev-prioriterede-orientering-af-nabo-om-igangsaetning-af-udvidet-undersoegelsedocx, 53 KB
-
04-54-09-Brev-VTO-Orientering-om-igangsaetning-af-udvidet-undersoegelse-under-vaerditabsordningendocx, 53 KB
-
04-54-10-Vurdering-af-undersoegelsens-resultaterdoc, 76 KB
-
04-54-11-Brev-prioriterede-orientering-om-resultat-af-udfoert-undersoegelse-fortsat-V2-paragraf-21-odocx, 65 KB
-
04-54-12-Brev-VTO-Orientering-om-resultat-af-udfoert-undersoegelse-behov-for-afvaergedocx, 66 KB
-
04-54-13-Brev-VTO-og-Prioriterede-Orientering-om-resultat-af-udfoert-undersoegelse-udgaar-af-kortlaedocx, 50 KB
-
04-54-14-Foelgebrev-til-deklaration-om-undersoegelsesboringer-fremsendes-til-underskriftdocx, 50 KB
-
04-54-15-Skabelon-om-undersoegelsesboringer-restriktioner-og-tinglysningdocm, 28 KB
-
04-54-16-Orientering-om-gennemfoert-tinglysning-og-udbetaling-af-erstatningdocx, 50 KB
-
04-54-17-Brev-GV-undersoegelse-fortsat-V2_ikke-laengere-offentlig-indsatsdocx, 69 KB
-
04-54-23-Brev-VTO-orientering-om-resultat-af-udfoert-undersoegelse-fortsat-V2-paragraf-21-og-nuancerdocx, 69 KB
-
04-54-24-Paamindelse-om-VTOdocx, 56 KB
-
04-54-28-Foelgebrev-til-udbetaling-af-retableringsgodtgoerelsedocx, 49 KB
-
04-54-30-Ansoegningsskema-til-vaerditabsordningendocx, 54 KB
-
04-54-31-Rapportskabelon-til-udvidet-undersoegelsedocx, 9163 KB
-
04-54-32-Tjekliste-til-VTO-undersoegelserdocx, 33 KB
-
04-54-33-Rapportskabelon-til-udvidet-overfladeundersoegelsedocx, 13083 KB
-
04-54-34-Skabelon-til-skitseprojekt-overfladeforureningdocx, 3679 KB
-
04-54-35-Brev-om-fornyet-tilsagn-efter-vaerditabsordningendocx, 55 KB
-
04-54-36-Anmodning-om-ny-disponering-paa-vaerditabsordningendocx, 53 KB
-
04-54-37-Rykker-for-indbetaling-af-egenbetalingdocx, 48 KB
-
04-54-38-Grundejerorientering-om-at-ejendommen-ikke-laengere-er-omfattet-af-VTOdocx, 49 KB
-
04-54-39-Orientering-af-Udbetaling-DK-om-at-en-ejendom-ikke-laengere-er-omfattet-af-VTOdocx, 49 KB
-
Opdateret