Forureneransvar og påbud
-
Sikre at påbudsmulighederne er vurderet
- ved et V2-kortlagt areal, der er omfattet af offentlig indsats efter jordforureningslovens §6, inden arealet indgår i regionens prioritering af undersøgelses- og afværge-indsatsen.
- i f.t. en forurening, som tilsynsmyndigheden har konstateret.
-
Gælder sagsbehandlere i Jord og Vand, som V2-kortlægger virksomheder, hvor kommunen er eller var tilsynsmyndighed, eller hvor Miljøstyrelsen Virksomheder er tilsynsmyndighed.
-
Inden Jord og Vand går i gang med indsatsplanen (regionens årlige prioritering af undersøgelses- og afværgeindsatsen) for det kommende år, skal den nødvendige dokumentation for, at et V2-kortlagt areal skal indgå i planen, være indsamlet først.
Arbejdet med at indsamle dokumentationen begynder allerede i forbindelse med den endelige V2-kortlægning af lokaliteter med aktiviteter, som kommunen eller Miljøstyrelsen Virksomheder fører eller har ført tilsyn med.
"Forureneren betaler"-princippet
I henhold til jordforureningslovens § 1, stk. 2 nr. 5, skal loven medvirke til at forebygge, fjerne eller begrænse jordforurening og forhindre eller forebygge skadelig virkning fra jordforurening på natur, miljø og menneskers sundhed. Med loven tilsigtes særligt at fastholde forureneren som den, der først og fremmet skal foretage de nødvendige foranstaltninger til at afværge følgerne af en jordforurening og genoprette den hidtidiige tilstand. Inden et forurenet areal kan indgå i den offentligt finansierede oprydningsindsats efter jordforureningsloven, skal tilsynsmyndigheden jf. jordforureningslovens § 39 have søgt at fjerne forureningen gennem anvendelse af reglerne i jordforureningsloven, miljøbeskyttelsesloven, olietankbekendtgørelsen, miljøerstatningsloven mv. 04-60-01.På Miljøstyrelsens Digital MiljøAdministration (DMA) kan den aktuelle tilsynsmyndighed på en virksomhed søges frem ved hjælp ved hjælp af bl.a. virksomhedens navn.
Eventuelle initiativer overfor forureningen kan desuden have betydning for, om arealet fortsat skal være kortlagt efter jordforureningsloven.
Regionen (sagsbehandleren) anmoder tilsynsmyndigheden (kommunen eller Miljøstyrelsen Virksomheder) om:
- at tage stilling til, om der kan/skal meddeles påbud til forureneren efter reglerne i jordforureningsloven, miljøbeskyttelsesloven, olietankbekendtgørelsen, miljøerstatningsloven mv. og
- at oplyse, om forureningen er eller vil blive fjernet.
Anmodningen sker ved fremsendelse af brev 04-60-02 sammen med kopien af det endelige V2-kortlægningsbrev, der er sendt til grundejeren. Svarfristen fastsættes til 3 mdr., dog under hensyntagen til tidspunktet for den kommende indsatsplan. Hvis ikke sagsbehandleren har modtaget tilsynsmyndighedens tilbagemelding inden svarfristens udløb, sendes påmindelsesbrev 04-60-03.
I sager, som verserer hos tilsynsmyndigheden med henblik på en fjernelse eller nedbringelse af forureningen i umiddelbar forlængelse af dens konstatering, kan kortlægningsbeslutningen udskydes, til foranstaltningerne er gennemført.
Hvis forureningen er konstateret tidligere end V2-kortlægningstidspunktet, skal fristen for tilsynsmyndighedens svar til Regionen også fastlægges ud fra reglerne om forældelse. Det gælder dog ikke, hvis tilsynsmyndigheden tidligere har behandlet forureningssagen. Regionen kan eventuelt tage telefonisk kontakt til tilsynsmyndighedens sagsbehandler for nærmere aftale af en tidsfrist.
Tilsynsmyndighedens oplysninger om eventuelle initiativer overfor forureningen kan desuden have betydning for arealets fortsatte kortlægning.
I sager, hvor forureningen er konstateret ved en undersøgelse udført af Regionen for mere end 5 år siden, vurderes spørgsmålet om forureneransvar at være forældet. Tilsynsmyndigheden anmodes derfor ikke om at tage stilling i disse sager.
Der sendes desuden ikke anmodning om påbudsvurdering til tilsynsmyndigheden i sager, der ligger udenfor indsatsområderne i jordforureningsloven.
Jord og Vand kan også få andre sager ind, der skal vurderes i forhold til påbudsmulighederne. Fx kan en kommune ved et miljøtilsyn opdage, at der er forurenet på en ejendom, og i den forbindelse bede os om at tage stilling til kortlægningen. Her er det vigtigt, at vi sikrer os, at påbudsmulighederne er vurderet, da forureneren-betaler-princippet også gælder i disse sager. Har kommunen vurderet, at der ikke kan udstedes påbud, skal disse sager også vurderes af påbudsteamet.
Jord og Vand har nedsat et påbudsteam, der skal vurdere de sager, hvor tilsynsmyndigheden har vurderet, at der ikke kan udstedes påbud i forhold til, om der er grundlag for at påklage afgørelsen om ikke at give påbud.
Oversigten (Kommunens afgørelser om ikke-påbud) over de sager, hvor der ikke er givet påbud, findes på K-drevet under "Jordforurening Generelt".
Se mere om påbudsregler og eksempler på påbud i 04-60-04.
-
Der er intet supplerende administrationsgrundlag.
-
Sagsbehandlere, der træffer afgørelse efter jordforureningsloven, er ansvarlige for denne procedures overholdelse, mens kontorchefen er ansvarlig for dens vedligehold.
-
Opdateret