Afværgeforanstaltninger - værditabsordningen, prioriterede og frivillige
-
At sikre en ensartet sagsbehandling i forbindelse med gennemførelse af afværgeforanstaltninger.
-
Jordforureningsgruppen i forbindelse med udarbejdelse og gennemførelse af afværgeprojekter.
-
Regionen udfører afværgeprojekter efter Regionens prioriterede liste i den årlige "Indsatsplan for jordforurening" samt efter værditabsordningen. Regionen har både en bygherre- og en myndighedsrolle i sagerne.
Afværgeprojekter omfatter en indsats rettet mod arealanvendelsen eller grundvandet.
Efter værditabsordningen skal Regionen - når afværgepengene er disponeret af Udbetaling Danmark - sende en anmodning til grundejeren om indbetaling af egenbetalingen 04-55-03. Når egenbetalingen er indbetalt, kan udarbejdelsen af udbudsmaterialet igangsættes. Sagsbehandleren må i denne fase vurdere, om der er behov for supplerende målinger, før det endelige afværgeomfang kan fastlægges.
Udover de afværgeprojekter, som Regionen gennemfører, udføres der også afværgeprojekter af grundejere eller andre. Regionens rolle er her som myndighed at vurdere dokumentationsrapporter om afværgeprojekter og tage stilling til den fremtidige kortlægningsstatus på de arealer, hvor der er sket afværge.
Regionens myndighedsbehandling af egne og andres afværgeprojekter sker på et ensartet grundlag og ud fra ensartede vurderinger.Ved udførelse af afværgeprojekter over for overfladeforureninger efter værditabsordningen kan tjeklisten 04-55-33 anvendes.
VTO: Hvis grundejer ikke indbetaler egenbetalingen rettidigt er ejendommen ikke længere omfattet af værditabsordningen, og 04-55-34 sendes til grundejer.
Afværgemetoder
På www.miljoeogressourcer.dk (afværgekatalog og appendiks til afværgekatalog) findes en oversigt over de mest benyttede afværgemetoder i Danmark.
3.1 Udarbejdelse af udbudsmateriale
På baggrund af resultaterne fra den udvidede undersøgelse og projektforslaget vælger Regionen en afværgemetode. Ved mere komplicerede sager kan sagsbehandleren benytte afværgekatalog og projekteringsparametre, når der skal udarbejdes projektforslag og foretages et valg af projekt.
Følgende omfatter derfor alene forløbet i sagen fra udarbejdelsen af udbudsmaterialet, som er grundlaget for valg af den entreprenør, der skal udføre afværgeprojektet, til og med en evt. driftsfase. Projektet omfatter i hovedtræk følgende:- Udarbejdelse af udbudsmateriale
- Afholdelse af licitation, valg af entreprenør
- Gennemførelse af afværgeprojekt incl. en evt. driftsfase, dokumentationsrapport
- Afslutning incl. vurdering
Inden Regionen indgår kontrakt med rådgiver, kan sagsbehandleren vælge at lave en aftale med grundejer om gennemførelse af afværgeforanstaltninger 04-55-02. Dette gælder dog ikke for sager under værditabsordningen.
Kontrakten mellem Region og rådgiver om projektet udarbejdes af rådgiveren på grundlag af standard-kontrakt 04-56-02. For afværgeprojekter med bortgravning af overfladeforurenet jord tegner Regionen kontrakt med rådgiver i forbindelse med EU-udbuddet.
Når tidsplan og kontrakt er på plads, orienterer sagsbehandleren grundejer om tidsplanen for projektet og om, at udarbejdelsen af udbudsmaterialet er igangsat samt tidsplan for projektet 04-55-01. Til afværgeprojekter med bortgravning af overfladeforurenet jord anvendes tidsplanen medsendt rekvisitionsblanketten, se 04-55-26 og 04-56-14. For afværgeprojekter efter værditabsordningen, hvor en overfladeforurening skal bortgraves, orienteres grundejer om projektet med 04-55-30, når Udbetaling Danmark har meddelt regionen, at egenbetalingen er indbetalt.
Ud fra afværgemetodens karakter og omfang aftaler Region og rådgiver, hvilke entreprenørfirmaer der skal give bud på opgaven. Rådgiver kontakter entreprenørfirmaerne for at undersøge, om de er interesserede i at deltage i udbuddet.
Ved hvert projekt må sagsbehandleren vurdere, om der er behov for at udføre supplerende undersøgelse for evt. at trimme afværgeprojektet.
Udbudsmaterialet udarbejdes dels som grundlag for tilbudsgivning og dels som grundlag for udførelse af selve projektet. Udbudsmaterialets opbygning afklares mellem rådgiver og sagsbehandler. Udbudsmaterialets indhold og omfang kan også findes i Projektlederhåndbogen, 4. udgave (Videncenter for Jordforurening, 2007). Ved afværgeprojekter med bortgravning af overfladeforurenet jord anvendes 04-56-04.Haveregistrering
Haveregistreringen foretages af anlægsgartner i samarbejde med rådgiveren, 04-55-04. Rådgiveren orienterer grundejeren om, hvornår haveregistreringen gennemføres, så grundejeren har mulighed for at være til stede.
Rådgiveren fremsender efterfølgende forslag til retableringsaftale til godkendelse hos Regionen. Regionen anvender haveregistreringen som grundlag for en retableringsaftale 04-55-05, hvor grundejeren har 3 valgmuligheder:- Regionen forestår retableringen, som det fremgår af haveregistreringen.
- Regionen retablerer belægninger og lette konstruktioner og etablerer græsplænen. Grundejeren sørger selv for beplantning og får udbetalt et beløb hertil.
- Regionen retablerer belægninger og lette konstruktioner og afleverer haven med grov-planeret muld. Grundejeren sørger selv for beplantning incl. græs og får udbetalt et beløb hertil.
Retableringsgodtgørelsen fastsættes på grundlag af gartnerens overslag over pris på planter incl. moms samt arbejdsløn excl. overhead og excl. moms.
Regionen fremsender retableringsaftalen til grundejeren til underskrift. Regionen kan vælge at afholde et orienteringsmøde med grundejeren, hvor retableringsaftalens indhold og afværgeplanerne gennemgås. Til indkaldelse til orienteringsmøde kan 04-55-01 anvendes. Hvis det drejer sig om et orienteringsmøde vedr. afværge efter værditabsordningen anvendes 04-55-31. Hvis der er enighed om retableringsaftalen, kan aftalen herefter underskrives af grundejeren. Materialet underskrives for Regionen enten af kontorchefen eller sagsbehandleren efter aftale med kontorchefen 04-55-05.
Hvis en grundejer har valgt selv at forestå retableringen, indsætter Regionen retableringsgodtgørelsen på grundejerens NEM-konto i løbet af perioden for afværge på ejendommen.
Visse afværgeprojekter kan indebære nedrivning af bygninger efter aftale med grundejeren, den væsentligste del af forureningen findes under bygningerne, eller hvis det er for at lette adgangsforholdene. Retableringsaftalen kan i så fald udvides med dette.Arkæologiske forhold
Ved afværgeprojekter i gamle bykerner må rådgiver og Regionen vurdere, om der er/kan være arkæologiske forhold, der skal tages højde for. I givet fald skal rådgiver eller Region kontakte lokalhistorisk arkiv og/eller fredningsmyndigheder.
Naturbeskyttelsesloven
Ved afværgeprojekter, der ønskes udført mindre end 300 m fra strande, søer, vandløb og fortidsminder, kontakter sagsbehandleren kommunen for en vurdering af, om projektet vil kræve en tilladelse efter naturbeskyttelsesloven. Vær opmærksom på § 63 i jordforureningsloven, hvori der bl.a. står, at godkendelse og tilladelse i henhold til lov om naturbeskyttelse, lov om råstoffer, lov om miljøbeskyttelsesloven, lov om vandforsyning, lov om vandløb m.fl. ikke er nødvendig i forbindelse med afværgeforanstaltninger udført under værditabsordningen og Regionens prioriterede indsats.
Forsikringsforhold
Ved udarbejdelsen af udbudsmaterialet foretager rådgiveren en vurdering af bygningers stand.
Rådgiveren og Regionen afklarer, om udbudsmaterialet skal omfatte yderligere oplysninger om funderingsforhold f.eks. ved at foretage rendegravninger eller geotekniske boringer. Dette kan være relevant ved afgravninger til større dybde end 0,5 m. Alternativt kan det anføres i udbudsmaterialet, at entreprenøren selv må vurdere disse forhold.Vedr. tegning af forsikring se 04-56-00. Af udbudsmaterialet skal fremgå, at entreprenøren skal dokumentere en ikraftværende almindelig forsikring.
Sagsbehandleren kontakter Regionens juridiske kontor/forsikringskontor vedrørende oplysninger om den nødvendige tekst om forsikringsforhold i udbudsmaterialet. Når entreprenøren er valgt, og den samlede økonomi for projektet kendes, orienterer sagsbehandleren juridisk kontor/forsikringskontoret, som efterfølgende kontakter Regionens forsikringsselskab.
Sagsbehandleren skal levere følgende oplysninger til Regionens juridiske kontor/forsikringskontor:
- Den samlede projektsum
- Projektperioden
- Lokalitetsadresse
- Kort beskrivelse af projektets omfang. Oplysninger om forventet grundvandssænkning eller andre relevante oplysninger.
- Afgravning og deponering af forurenet jord
Rådgiver undersøger mulighederne for deponering (losseplads eller jordbehandlingsanlæg) af den forurenede jord og drøfter herefter dette med sagsbehandleren. Rådgiveren fremsender en anmeldelse om bortskaffelse af forurenet jord til kommunen mindst 4 uger og gerne 8 uger før projektstart. Alternativt undersøges mulighederne for genanvendelse af jorden, herunder efter miljøbeskyttelseslovens § 19.
Ved afværgeprojekter, hvor jord skal til jordbehandlingsanlæg, er det vigtigt, at rådgiver på grundlag af resultater fra forureningsundersøgelsen får indgået en aftale/kontrakt med jordbehandlingsfirmaet om enhedspriser for behandling af jorden. Alternativt aftaler entreprenøren priser med jordmodtager som en del af tilbuddet.
Ved afværgeprojekter med afgravning til større dybde skal rådgiver vurdere, om der er behov for en midlertidig grundvandssænkning og afledning. I givet fald kontakter rådgiver kommunen, så de fornødne tilladelser er på plads.Afværgepumpning/udledning
Ved afværgepumpninger med udledning til recipient skal dette ifølge jordforureningsloven offentliggøres. Rådgiver udarbejder et notat om udledning: Sted, forventet udledning (m3/t), vandkvalitet, periode m.v. Sagsbehandleren drøfter dette med den pågældende kommune, hvorfra en tilladelse til udledning indhentes.
Alternativt kan afledning til kloak ske efter tilladelse fra kommunen. I denne sammenhæng skal sagsbehandleren være opmærksom på Lov om ændring af lov om betalingsregler for spildevandsanlæg m.v., Lovbekendtgørelse nr. 633 af 7. juni 2010, der giver kommunen mulighed for at nedsætte/fritage for betaling af vandafledningsbidrag for til-ledning af vand fra afværgepumpninger til det offentlige spildevandsanlæg.Jord til retablering
Det skal fremgå af udbudsmaterialet, at entreprenøren skal dokumentere, hvor den forureningsfrie råjord og muld til retablering kommer fra. Jordleverancen skal godkendes af rådgiveren efter drøftelse med Regionens sagsbehandler.
Umiddelbart efter indgåelse af kontrakt med entreprenøren bør rådgiveren kontakte entreprenøren for at få afklaret, om der er behov for kontrolanalyser som dokumentation for renheden af den jord, der ønskes benyttet ved retableringen. Hvis der stilles krav om udtagning af jordprøver til analyse, bør det fremgå, at jordprøverne skal udtages af en rådgiver. Der bør udtages en jordprøve pr. 120 tons muld, selv hvis historikken på mulden ikke giver anledning til bemærkninger.Arbejdsmiljø, ramme for sikkerheds- og sundhedsplan
Hvis der forventes at være mere end to arbejdsgivere til stede på byggepladsen samtidigt, har Regionen som bygherre en forpligtelse til at udpege en koordinator for sikkerhed og sundhed under både projekteringen og udførelsen af bygge- og anlægsarbejdet. Dette vil som hovedregel være tilfældet, da rådgiver og entreprenør forventes at være på pladsen samtidigt.
Rådgiver skal være koordinator for sikkerhed og sundhed under projekteringen, og rådgiver skal udarbejde et notat om arbejdsmiljø, Ramme for sikkerheds- og sundhedsplan. Denne ramme har til formål at sikre, at de bydende entreprenørfirmaer har samme grundlag at byde på i forhold til arbejdsmiljø. Regionen har udarbejdet et generelt notat om arbejdsmiljø på tjærepladser. Notatet er indarbejdet i udbudsmaterialet (se 04-56-04) til brug for afgravning af overfladeforurening.
Under arbejdets udførelse overdrages ansvaret til hoved-entreprenøren, der på baggrund af rammen for sikkerhed og sundhed skal udarbejde en sikkerheds- og sundhedsplan i denne fase af bygge- og anlægsarbejdet.
Rådgiver skal på bygherres vegne medvirke til, at arbejdet på de respektive byggepladser kan udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt.
De typiske projekter omhandlende afgravning af overfladejord på parcelhusgrunde er som hovedregel at regne for små og mellemstore byggepladser, og derfor er der ikke krav om at etablere sikkerhedsgrupper og afholde sikkerhedsmøder.
Arbejdstilsynet kan, som det fremgår af det følgende, blive orienteret om projektet.Andet
Hvis projektet omfatter en gartnerentreprise, skal der enten indhentes underhåndsbud, eller også skal gartnerentreprisen indgå som en del af projektet, således at entreprenøren har den samlede opgave.
Hvis projektet forventes at medføre væsentlige ulemper for grundejeren i afværgefasen, må behovet for genhusning overvejes.
I enkelte tilfælde må man være opmærksom på, at der kan være etableret f.eks. jordvarmeanlæg på den ejendom, hvor der skal udføres afværge.
Rådgiveren fremsender udbudsmaterialet til Regionens sagsbehandler til kommentering. Sagsbehandleren kan som check-liste anvende senest benyttede projekter af samme type og Projektlederhåndbogen, 4. udgave (Videncenter for Jordforurening, 2007). Ved afværgeprojekter med bortgravning af overfladeforurenet jord anvendes 04-56-04.
Rådgiver indarbejder sagsbehandlerens kommentarer til udkastet og færdiggør udbudsmaterialet.
Sagsbehandleren kan vælge at drøfte omfanget af bygherretilsynet med rådgiver og således få fastlagt omfanget, som vil afhænge af opgavens kompleksitet. Ved afgravningssager bør der vælges et hyppigere tilsyn i afgravningsperioden og et mindre omfang i retableringsfasen.Licitation, kontrakt m.m.
Afhængig af afværgeprojektets omfang vælges licitationsform 04-56-00. Den mest benyttede form i Regionen er underhåndsbud, hvor 3-4 entreprenører vælges til at byde. Hvis 4 entreprenører skal byde, skal mindst én af disse være udenfor det lokale område.
Rådgiver vurderer og udarbejder en oversigt over tilbuddene, laver indstilling til Regionen samt overslag over samlet økonomi for afværgeprojektet. Herefter vælger Regionen entreprenør og indgår kontrakt med entreprenøren 04-56-03. Forhold vedrørende kontraktindgåelse se i øvrigt 04-56-00. Entreprenøren skal endvidere aflevere en sikkerhedsstillelse til Regionen på 15 procent af entreprisesummen. Overstiger entreprisesummen ikke 1 mio. kr., kan det fravælges at bede entreprenøren stille sikkerhed. Ved simple gravesager til 0,5 m.u,t., hvor der er behov for sikkerhedsstillelse, kan sikkerheden begrænses til 10%, der nedskrives til 0,- i en sagsgang efter 1-års gennemgangen.
Regionen kan efter en vurdering ved særlige risikobetonede projekter vælge at sende udbudsmaterialet til Arbejdstilsynet. Dette med en orientering om tidspunktet for opstart samt forventet afslutning af afværgeprojektet. Dermed har Arbejdstilsynet mulighed for at komme med bemærkninger. Ved simple projekter, der fx udelukkende vedrører afgravning af overfladeforurening, sendes udbudsmaterialet ikke til Arbejdstilsynet.3.2 Udførelse af afværgeprojekt
Ved større afværgeprojekter aftaler sagsbehandleren med kontorchefen, om der skal udarbejdes en skriftlig orientering til Det Rådgivende Udvalg og/eller Forretningsudvalget samt eventuelt en pressemeddelelse. En orientering tages med på Forretningsudvalgsmødet ca. 2 uger før opstart af projektet.
Ved projekter, hvor der foretages total vejspærring, kan Regionen vælge at annoncere dette i det lokale blad, herunder angive alternative ruter for beboerne samt for transport af forurenet jord.
Rådgiveren foretager - gerne sammen med entreprenøren - umiddelbart før projektstart en registrering og fotografering af bygninger udefra (i særlige tilfælde indefra) - herunder eventuelle revner og skader på bygningerne på ejendommen og evt. omkringliggende ejendomme.Opstartsmøde
Entreprenør, rådgiver og sagsbehandler aftaler tidspunkt for opstartsmøde. Grundejerne, der er omfattet af projektet, indkaldes i god tid - senest én uge før mødets afholdelse - til et opstartsmødet om afværgeprojektet - se 04-55-20. I indkaldelsen oplyses bl.a. om tidspunktet for afværgeprojektet samt valg af entreprenør. Mødet afholdes ofte hos den enkelte grundejer. På mødet deltager ud over grundejer repræsentanter fra entreprenørfirmaet, rådgiver, Regionen samt evt. kommunen.
På opstartsmødet med grundejerne gennemgås indhold og omfang af afværgeprojektet - herunder tidsplan. Det er her hensigtsmæssigt, at entreprenøren har udarbejdet en detailtidsplan, så grundejerne kan se, hvornår der skal ske noget på netop deres ejendom. På mødet kan grundejer også få afklaret evt. spørgsmål til entreprenøren m.v. Rådgiver tager referat af opstartsmødet.
Samme dag som opstartsmødet med de implicerede grundejere afholdes, kan sagsbehandleren vælge at omdele et brev om afværgeprojektet til de omkringboende grundejere - se 04-55-06.
På opstartsmødet aftaler entreprenør, rådgiver og sagsbehandler endvidere antallet af byggemøder.Andet
Omfanget af tilsyn afhænger af opgavens kompleksitet. Ved afgravningssager bør der vælges et hyppigere tilsyn i afgravningsperioden og et mindre omfang i retableringsfasen. I sager med in-situ projekter - aktiv ventilering under gulve og/eller i den umættede zone og dampprojekter - er det væsentligt, at tilsynet følger projektet meget tæt. For denne type projekter aftaler sagsbehandleren nærmere med rådgiveren, hvad der vil være et passende tilsynsomfang. Tilsynet skal sikre, at arbejdet udføres efter de retningslinjer, der er i udbudsmaterialet. Ved projekter omhandlende afgravning af overfladeforurening forventes der ikke et fuldtidstilsyn, men Regionen forventer, at der er tilsyn med alle de forskellige faser af projektet - herunder rydning, afgravning, dokumentationsprøver inden retablering og retablering, dog med specielt fokus på afgravningsfasen.
I god tid inden afgravningen afsluttes, aftaler tilsyn (rådgiver) og sagsbehandleren omfanget af kontrolprøver, der skal dokumentere oprydningsniveauet. Her er det vigtigt at præcisere, at tilsynet - når analyseresultaterne foreligger - skal drøfte disse med sagsbehandleren, der således har mulighed for at beslutte omfanget af afgravningen, inden retableringen gennemføres. Analyserne skal derfor behandles som haste-analyser.
Sagsbehandleren skal sikre sig, at enten rådgiver eller sagsbehandleren selv har godkendt den råjord og muld, som entreprenøren ønsker anvendt ved retableringen.
Rådgiver har pligt til at sikre, at den råjord og muld, der anvendes ved retableringen, overholder specifikationerne i udbudsmaterialet, og at det også er den jord, som Regionens sagsbehandler har godkendt.
Antal byggemøder afhænger af entreprisens art og omfang. På byggemøderne deltager entreprenør, rådgiver og efter behov Regionen. Mødet kan i særlige tilfælde også omfatte grundejer og/eller kommune. Tilsynet udarbejder referater af byggemøderne.
Sagsbehandleren deltager efter behov i byggemøderne, idet der ofte er flere forhold, der kræver beslutninger. Desuden er det væsentligt, at sagsbehandleren har det fornødne overblik over, hvorledes den praktiske del af afværgeprojektet gennemføres. Det er endvidere væsentligt, at rådgiver melder tilbage til sagsbehandleren, når/hvis der opstår problemer i forhold til entreprenør og/eller grundejer.Afleveringsforretning
Ved afslutningen af projektet skal entreprenøren meddele rådgiveren, hvornår arbejdet er afsluttet (færdigmelding). Rådgiveren skal herefter indkalde til en afleveringsforretning, der skal finde sted senest 10 arbejdsdage efter færdigmeldingen. Rådgiveren foranlediger normalt, at arbejdet gennemgås med entreprenør og grundejer forinden, så eventuelle mangler bliver rettet og en ny færdigmelding kan ske, hvorefter rådgiveren indkalder til afleveringsforretning.
Ved afleveringsforretningen deltager entreprenør, rådgiver, Region og grundejer. Rådgiver har til lejligheden udarbejdet en protokol for afleveringsforretningen, der efter gennemgangen underskrives af entreprenør og Region - se 04-55-07. Sagsbehandleren kan vælge at lade en retableringserklæring udarbejde, som underskrives af grundejeren og Region - se 04-55-08.3.3. Afslutning
Rådgiveren udarbejder en rapport over de gennemførte afværgeforanstaltninger. Rapporten omfatter typisk: Baggrund, forløb af entreprisen, mængder forurenet jord på den enkelte ejendom, arbejdsmiljø og sikkerhed, kontrolprøver og evt. restforurening på de enkelte ejendomme, risikovurdering af evt. restforurening, kort-materiale med angivelse af restforurening, prøvetagningspunkter samt evt. billeder fra forløbet. Ved afværgeprojekter med bortgravning af overfladeforurenet jord anvendes 04-55-25.
Ved projekter, der omfatter grundvandsoppumpninger eller in-situ projekter overfor flygtige stoffer, skal rådgiver endvidere medtage en række andre oplysninger bl.a. oppumpede vand- og stofmængder, anlæggets funktion og effekt, økonomi samt vurdering af virkning ved driftsstop.
Rådgiveren fremsender en foreløbig rapport til Regionen til kommentering, hvorefter rådgiver indarbejder sagsbehandlerens bemærkninger i rapporten, og antal rapporter aftales mellem sagsbehandler og rådgiver.
Når sagsbehandleren har vurderet den endelige rapport, orienterer sagsbehandleren grundejeren skriftligt om resultatet herunder med relevante sider fra rapporten eller hele rapporten. Samtidig tager sagsbehandleren stilling til, om ejendommen fortsat skal være kortlagt, og om der evt. skal udarbejdes en boligerklæring (§ 21, stk. 3) 04-55-09 eller 04-55-28, eller om ejendommen skal udtages af kortlægningen 04-55-10.Hvis den undersøgte grund er en erhvervsgrund, skal sagsbehandleren vurdere, om den konstaterede forurening kan udgøre en indeklima-risiko på virksomheden. Hvis det er tilfældet, skal Arbejdstilsynet også have en kopi af den tekniske rapport samt det brev, som grundejer får om undersøgelsens resultater. Vurderingen af, om der er indeklima-risiko, foretages på baggrund af Arbejdstilsynets grænseværdier, baggrundsværdier for hhv. jord og inde- og udeklima:
Baggrundsværdier jord:
Baggrundsværdier inde- og udeklima:
AT-grænseværdier: https://at.dk/media/5941/c-0-1-graensevaerdilisten-2007-t.pdf
Hvis den offentlige indsats over for boligen afsluttes efter de gennemførte afværgeforanstaltninger, skal sagsbehandleren - hvis der er tale om en boliggrund - foretage en nuancering af kortlægningen på ejendommen, se 04-61-00.
For sager udført efter værditabsordningen kontakter sagsbehandleren Dorte Hørdum i Fællessekretariatet for hjemsøgning af udgifter til projektet fra Udbetaling Danmark, når projektet er helt afsluttet - dvs. efter 1-års eftersynet. Ved hjemsøgning af udgifterne fra Udbetaling Danmark i forbindelse med den interne økonomiafslutning fremsendes/vedlægges nedenstående til Dorte Hørdum:- Oplysning om, at der er tale om et afværgeprojekt eller en undersøgelse
- Oplys om egenbetalingen er tilbagebetalt eller om egenbetalingen ikke skal tilbagebetales
- Brevkopi af Regionens oprindelige anmodning om disponering efter værditabsordningen
- Brevkopi af Udbetaling Danmarks disponering til afværgeprojektet
- Oplys om eventuelle nedskrivninger af økonomien
- På opfordring af vores eksterne revision medsendes kopi af de indkomne entreprenørtilbud samt kopi af entreprisekontrakt
1-års eftersyn
Inden ét år efter afleveringsforretningen (typisk en måned før) kontakter sagsbehandleren den rådgiver, der har forestået tilsynet med afværgeprojektet, for at bede rådgiveren om at indkalde til et 1-års eftersyn på entreprisen. 1-års eftersynet på stedet skal jfr. AB 92 afholdes, inden der er gået ét år regnet fra dagen for afleveringsforretningen. Deltagere er entreprenør, rådgiver og evt. Regionen. Hvis der er uoverensstemmelser, bør grundejeren også deltage i eftersynet.
Rådgiveren kontakter grundejeren inden 1-års eftersynet og besigtiger evt. ejendommen for at tjekke, om der er tegn på mangler. Hvis der er tale om mindre mangler, rettes disse inden 1-års eftersynet, så selve eftersynet bliver den reelle afslutning på sagen. Rådgiveren skal forud for eftersynet udarbejde en protokol for 1-års eftersynet 04-55-13, som underskrives af entreprenør og Region. Endvidere kan sagsbehandleren vælge at sende brev til grundejeren vedrørende 1-års eftersynet - her benyttes 04-55-21, hvis der ingen bemærkninger er.
Med underskrevet protokol for 1-års eftersynet sørger sagsbehandleren for, at der foretages en frigivelse af sikkerhedsstillelsen 04-55-14. Dokumentet sendes til det pengeinstitut m.v., der har udstedt dokumentet, og der sendes en kopi af brevet til entreprenøren.Driftsfase
Afværgepumpninger (grundvand) og in-situ projekter overfor flygtige stoffer som klorerede opløsningsmidler og olieprodukter følges ved statusnotater udarbejdet af rådgiver. Notaterne omfatter analyseresultater samt vurdering af effekten, behov for justering samt det videre forløb og økonomi. Endvidere skal notatet omfatte en vurdering i forhold til et stopkriterium. Der er ikke fastlagt generelle stopkriterier.
Ved afværgepumpninger eller in-situ projekter, der forventes at skulle fortsætte i flere år, vurderer sagsbehandleren, om der skal tinglyses en deklaration om anlæg og boringer på ejendommen - se 04-54-15.
Behovet for fortsat drift vurderes løbende i forhold til projektets resultater. Hvis resultaterne giver anledning til ændring af projektet - herunder stop af projektet - underretter sagsbehandleren grundejeren herom. Grundejer kan endvidere orienteres efter behov, hvis der f.eks. er udarbejdet et statusnotat for projektet.3.4 Pesticider og afværge
Afværge af V2-kortlagte pesticid-forureninger udføres med udgangspunkt i arbejdsarket "Pesticider og videregående undersøgelser og afværgeprojekter" i "Handleplanen for indsats over for pesticidpunktkilder i Region Nordjylland", som findes under Jordforurening på vores interne K-drev med denne sti:
K:\REG-RU-RegionalUdvikling\Jordforurening\Pesticider - HANDLEPLAN for pesticidpunktkilder i RN - og ARK\ARK_Handleplan_rev nov 2020.docx
-
UTM's beslutning af 5. september 2000 om afgravningsniveauer på boliggrunde.
Oprydning på forurenede lokaliteter, Hovedbind. Vejledning nr. 6 fra Miljøstyrelsen, 1998 - findes på Miljøstyrelsens hjemmeside www.mst.dk.
Projektlederhåndbogen, 4. udgave, Videncenter for Jordforurening, 2007 - findes på VMR's hjemmeside www.miljoeogressourcer.dk.
-
Jordforureningsgruppens medlemmer er ansvarlige for denne procedures overholdelse, mens kontorchefen er ansvarlig for dens vedligehold.
-
-
04-54-15-Skabelon-til-deklaration-om-undersoegelsesboringerdoc, 39 KB
-
04-55-01-Grundejerorientering-om-kommende-afvaergeprojekt-incl-orienteringsmoededocx, 54 KB
-
04-55-02-Grundejeraftale-om-afvaergeprojektdocx, 39 KB
-
04-55-03-VTO-Anmodning-om-indbetaling-af-egenbetalingdocx, 52 KB
-
04-55-04-Haveregistreringdoc, 1337 KB
-
04-55-05-Retableringsaftale-mellem-Regionen-og-grundejerdoc, 71 KB
-
04-55-06-Naboorienteringdocx, 45 KB
-
04-55-07-Afleveringsprotokol-mellem-Regionen-og-entreprenoerdoc, 82 KB
-
04-55-08-Retableringserklaeringdoc, 83 KB
-
04-55-09-Grundejerorientering-fortsat-V2-kortlagt-21-erklaering-nuanceringdocx, 67 KB
-
04-55-10-Udtagning-af-kortlaegningen-efter-afvaerge-evt-lettere-forurenet-(frivillig-prioriteret-VTOdocx, 64 KB
-
04-55-13-Protokol-for-1-aars-gennemgangdoc, 60 KB
-
04-55-14-Frigivelse-af-sikkerhedsstillelsedocx, 48 KB
-
04-55-20-Indkaldelse-til-opstartsmoede-om-afvaergeforanstaltningerdocx, 47 KB
-
04-55-21-Grundejerorientering-om-1-aars-garanti-eftersyndocx, 48 KB
-
04-55-25-Dokumentationsrapport-for-afgravning-af-overfladeforureningdocx, 2906 KB
-
04-55-26-Rekvisitionsblanket-til-afgravning-af-overfladeforureningdoc, 101 KB
-
04-55-28-Grundejerorientering-efter-afvaerge-af-overfladeforurening-restforurening-fortsat-V2-F0-F1-docx, 63 KB
-
04-55-29-Bilag-(planer)-til-04-55-25-Dokumentationsrapport-for-afgravning-af-overfladeforureningpdf, 3420 KB
-
04-55-30-Brev-om-kommende-VTO-afvaerge-egenbetaling-modtaget-overfladeforureningdocx, 55 KB
-
04-55-31-Brev-om-orienteringsmoede-om-kommende-afvaergeprojekt-efter-vaerditabsordningendocx, 50 KB
-
04-55-32-Beskrivelse-af-indhold-omfang-og-kvalitet-af-raadgiverydelser-ved-undersoegelse-og-afgravnidocx, 35 KB
-
04-55-33-Tjekliste-til-VTO-afvaerge-overfladeforureningerdocx, 41 KB
-
04-55-34-VTO-Ejendom-er-ikke-laengere-omfattet-af-VTOdocx, 47 KB
-
04-56-15-Entrepriseforsikringpdf, 165 KB
-
Opdateret