Uddannelsespuljen 2024
Team-Trivsel
I en forståelse af, at der skal rettes et stadig større fokus på forebyggende indsatser og tidlige tiltag for at styrke både tilknytning, trygge læringsmiljøer og trivselsfremmende initiativer foreslås det, at der på TECHCOLLEGE oprettes et særligt team, der arbejder med den brede pædagogiske forståelse af trivsel, klasserum og kultur, hvor det er nødvendigt.
Ansøger: TECHCOLLEGE
Støttebeløb: 388.500 kr.
EUD som attraktiv og synlig karrierevej for nordjyske studenter
Det nordjyske arbejdsmarked mangler faglærte. For en del studenter er EUD en attraktiv, men ikke særlig synlig karrierevej. Gennem praktikforløb, fastholdelsestiltag, virksomhedssamarbejde, uddannelses- og karrierekompetenceforløb og praksisorienteret undervisning vil vi øge studenternes kendskab til erhvervsuddannelser og få flere studenter til at vælge og gennemføre EUD.
Ansøger: Støvring Gymnasium
Støttebeløb: 960.959 kr.
Rammer, der rammer
Igennem de sidste år har vi oplevet, at flere unge med diagnoser og lignende udfordringer søger mod hf. Antallet af unge i Nordjylland med psykiske sygdomme er steget fra 2900 i 2009 til 4600 i 2019 og er fortsat stigende. Derfor er der behov for at nytænke den pædagogiske praksis og skabe nye rammer for disse elever, så de i højere grad får en uddannelse og trives under deres uddannelse.
Ansøger: Frederikshavn Gymnasium
Støttebeløb: 763.962 kr.
HF-Human. Et attraktivt uddannelsestilbud til lokale unge, som gerne vil arbejde med mennesker
HF-Human er for unge, der vil arbejde med mennesker i deres fremtidige arbejdsliv. Med HF-Human ønsker vi at etablere et lokalt uddannelsestilbud, der ikke blot forbereder eleverne fagligt, men også guider dem til en meningsfuld uddannelsesvej i lokalområdet. Via samarbejde med lokale aktører vil vi skabe en HF-linje, som giver eleverne en varieret og spændende skolegang.
Ansøger: Thy-Mors HF & VUC
Støttebeløb: 457.520 kr.
Projekt LIV - Læring i Virkelighed (med GF1 som bindeled)
Med fokus på tydelige uddannelses- og karriereveje for elever fra grundskolen, skal der gennemføres en sammenhængende indsats, der strækker sig fra brobygningsforløb, over GF1 og til overgang til GF2. Der skal, med afsæt i bæredygtig uddannelse rettet mod fremtidens arbejdsmarked, sættes fokus på elevtrivsel, dannelse, praksislæring og sammenhæng. Eleverne skal opleve Læring i Virkelighed.
Ansøger: SOSU Nord
Støttebeløb: 944.625 kr.
VEJE OG VALG - Nye målgrupper til erhvervsuddannelserne
Kvalificeret arbejdskraft er en vigtig forudsætning for fortsat vækst og velfærd i Nordjylland. Derfor er det et problem, at søgningen til erhvervsuddannelserne (EUD/EUX) står i stampe. I projektet afsøges et bredere rekrutteringsfokus, rettet mod nye målgrupper - direkte og indirekte (influenter) - og der udvikles nye vejledningstilgange, som afspejler målgrupperne (ift. alder, baggrund mv.).
Ansøger: AMU Nordjylland
Støttebeløb: 1.962.229 kr.
Campus Hobro - visions- og udviklingsproces som fundament til fremtidens erhvervsskole i topklasse
HEG Himmerlands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser ønsker sammen med Erhvervsakademi DANIA, SOSU Nord og Mariagerfjord Kommune at skabe grundlaget for fremtidens erhvervsskole. Derfor igangsættes en udviklingsproces, hvor brugere og interessenter involveres for at udvikle fundamentet til et attraktivt studie-/ungemiljø og en ny læringsplatform, som de fysiske rammer understøtter og inspirerer til.
Ansøger: Himmerlands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser
Støttebeløb: 800.000 kr.
Fokus på fællesskaber
Alle gymnasieelever har lyst til at skulle noget, og et gymnasium uden krav giver ikke mening. Men tempo og præstation har for stort fokus og flere unge sidder i klasser, hvor de er bekymrede for at tage ordet af frygt for at sige noget forkert. Projektet sætter fokus på fællesskaber. Teamlærerne skal efteruddannes, så de får flere "redskaber" til at arbejde med relationer og klassefællesskaber – og elevrødderne fra elevrådet skal uddannes til at være elevernes tydelige stemme i samarbejdet.
Ansøger: Vesthimmerlands Gymnasium
Støttebeløb: 69.773 kr.
Lokale folkemøder
Vi udvikler og afprøver en model for lokalt folkemøde, hvor unge er i dialog med politikere, erhvervsfolk og frivillige organisationer m.fl. Unge involveres i og spiller en stor rolle i udviklingen og afholdelsen af folkemødet. Folkemødet eksperimenter med nye dialogformer og motiverer unge til at engagere sig, tage ansvar lokalt og skabe fællesskab og forandring. Folkemødet skal inspirere til lokale debatter og demokratisk deltagelse blandt unge i fremtiden og andre steder i Nordjylland.
Ansøger: Støvring Gymnasium
Støttebeløb: 69.891 kr.
Kontaktlærerollen
Kontaktlærerrollen er for mange elever afgørende for trivsel og gennemførelse af uddannelsen til social- og sundhedsassistent. I dette projekt vil vi sammenholde viden og erfaringer i kontaktlærerrollen med udviklede værktøjer fra et afsluttet projekt. Dermed kvalificeres og nuanceres kontaktlærerrollen med henblik på øget kvalitet og gennemførelse på social- og sundhedsuddannelsen. Eleverne inddrages som referenceramme og bidrager dermed til kvalificeringen af kontaktlærerrollen.
Ansøger: SOSU Nord
Støttebeløb: 62.020 kr.
Musikakademiet Frederikshavn
Vi ønsker at skabe et musikalsk forum for eleverne og understøtte et kreativt musikmiljø og en mere bæredygtig studieretning med musik. Musikakademiet er et samarbejde mellem Frederikshavn Gymnasium, Musikskolen i Frederikshavn Kommune og Det Musiske Hus. Undervisningen vil være af højeste kvalitet, og samarbejdet vil sikre, at projektet rækker ud over gymnasiets fysiske rammer. Vi forventer, at Musikakademiet vil bidrage til en mere attraktiv skole med øget trivsel og mange musikaktiviteter.
Ansøger: Frederikshavn Gymnasium
Støttebeløb: 69.750 kr.
Inkluderede elever - kompetenceløft skrive- og læsevejledning
Formålet er at forbedre EUD-elevers læse-, skrive- og sprogkompetencer, derfor er der i dette afprøvningsprojekt med elever fokus på et kompetenceløft hos SPS-vejlederne. Således er det ikke kun de uddannede ”læsevejledere”, der kan være med til at understøtte eleverne. Der opnås en bedre løbende vejledning af eleverne og også i forhold til ”mellem gruppen” af elever der måske ikke direkte f.eks. er ordblinde, men som har et stort behov for at højne deres læse og skrive-færdigheder.
Ansøger: TECHCOLLEGE
Støttebeløb: 70.000 kr.
Opdateret