Uddannelsesplan 2024-2027

Uddannelsesplanen er en delplan, der konkretiserer Region Nordjyllands Regionale Udviklingsstrategi (RUS) og udfolder Regionsrådets politiske fokus på uddannelses- og kompetenceområdet.

Uddannelsesplanens fire temaer rammesætter udmøntningen af de udviklingsmidler, som er til rådighed i Regionsrådets Uddannelsespulje samt Pilot- og Udbredelsespulje. Yderligere har Region Nordjylland fokus på bæredygtighed og på FN’s verdensmål.

Temaerne er rammesættende for ansøgningerne og et vigtigt element i realiseringen af Uddannelsesplanens mål.

Temaer i Uddannelsesplanen

  • Tema 1: Attraktive, lokale uddannelsesmiljøer
  • Tema 2: Motiverende og tydelige uddannelsesveje
  • Tema 3: Inkluderende sociale og faglige fællesskaber
  • Tema 4: Kompetencer til fremtiden

I Uddannelsesplan 2024-2027 er bæredygtighed udpeget som et fokusområde på tværs af de fire temaer. Bæredygtighed er et mangfoldigt begreb, der både vedrører miljømæssige, sociale og økonomiske aspekter i samfundet. Som ansøger, skal du beskrive og reflektere over, hvordan der i det konkrete projekt arbejdes med bæredygtighed.

Fokus i udmøntningen for 2026

I 2030 får vi en ny toårig erhvervs- og professionsrettet gymnasieuddannelse kaldet EPX. Det forberedende arbejde er i gang, og Regionsrådet har besluttet, at de via Uddannelsespuljen og Pilot- og Udbredelsespuljen 2026 vil understøtte dette arbejde. I Nordjylland er der en stæk tradition for samarbejde, så ideen er, at lærere og ledere på tværs af uddannelsestyper udvikler kendskab til hinandens virkelighed, målgrupper og pædagogisk praksis. Regionsrådet ønsker derfor at støtte initiativer på de nordjyske ungdomsuddannelser, inden for følgende emner:

  • Feltarbejde i hinandens praksis: Gennem f.eks. møder og samtalerum hvor ledere og lærere lærer af hinandens praksis og arbejder hen imod en fælles forståelse af hinandens pædagogiske og didaktiske arbejde.
  • Samarbejde om undersøgelse af praksisfaglighed: samarbejde mellem erhvervs- og professionsuddannelser og almene ungdomsuddannelser med henblik på at udvikle fælles forståelse af praksisfaglighed og praksisfaglige undervisningsforløb.

Ansøgere opfordres til med udmøntningen i 2026 at tænke disse elementer ind i deres projektansøgninger til Uddannelsespuljen, hvis det er relevant og giver mening.

I 2026 er Pilot og Udbredelsespuljen fuldstændigt dedikeret til at understøtte det forberedende arbejde således, at der kun kan ansøges om midler gå på feltarbejde i hinandens praksis og/eller at samarbejde om undersøgelse af praksisfaglighed.

Kontakt

Opdateret