Uddannelsespuljen 2025
Store projekter
Fremtidens sproglærere(nde): En fremtid med fremmedsprog
Projektet skal tydeliggøre karriereveje med fremmedsprog og sikre sammenhæng mellem forskellige uddannelsestrin. Kernen i projektet er gymnasieelever, der gennem aktiviteter på læreruddannelsen bliver inspireret til en fremtid som sproglærere og samtidigt kvalificeres til at afholde sproglige brobygningsaktiviteter for folkeskoleelever, som derigennem skal motiveres til at tilvælge sprog.
Ansøger: Aalborg Katedralskole
Støttebeløb: 448.000 kr.
HF i Praksis: Vejen til Erhvervskompetencer
Projektet integrerer praksisorienterede elementer gennem POP-forløb på HF. I samarbejde med erhvervsskolen HEG og MF-kommune er målet er at øge HF'ernes motivation idet der arbejdes virkelighedsnære problemstillinger. HF'erne opnår praktisk erfaring, hvilket bidrager til højere gennemførelsesprocenter og en relevant uddannelsesoplevelse - og bidrager til det lokale behov for faglært arbejdskraft.
Ansøger: Mariagerfjord Gymnasium
Støttebeløb: 385.000 kr.
Oplev karrieremulighederne i erhvervsuddannelserne ved DM i Skills i Hjørring 2026
Via DM i Skills 2026 ønsker Nordjyske Erhvervsskoler at fremme kendskabet og øge rekrutteringen til erhvervsuddannelserne blandt regionens unge. Både før, under og efter DM i skills skal en bred vifte af aktiviteter skabe en engagerende og lærerig oplevelse for besøgende elever og deres familier samt styrke samarbejdet blandt regionens interessenter.
Ansøger: EUC Nord
Støttebeløb: 2.500.000 kr.
Trivselsfremmende didaktik
Styrke inklusionen af elever med diagnoser i trygge klassefællesskaber, med plads og rum til forskellighed. Vi ønsker at undersøge og udvikle mulighederne for: 1) at udvikle/styrke læringsforløb, der fremmer trivslen (fx. bedømmelsesfrie læringsrum) og som kompenserer for de problemer, der spærrer for læring. 2) at udvikle lærerrollen mhp. bedre rammesætning og styrket samarbejde om klasserne.
Ansøger: EUC Nord
Støttebeløb: 910.000 kr.
Tidlig indsats for øget faglig trivsel på SOSU Nord
SOSU Nord ønsker høj faglig trivsel, hvor eleverne har succes og mestrer egen læring. Projektet systematiserer kontaktlærerens opgaver for at styrke indsatsen mod dårlig trivsel. Der udvikles actionscards til håndtering af trivselsudfordringer. Hyppige trivselsmålinger skal identificere støttebehov, især i perioder med høj frafaldsrisiko. Målet er at sikre rettidige indsatser for øget gennemførsel.
Ansøger: SOSU Nord
Støttebeløb: 749.875 kr.
Fællesskaber i uddannelse og arbejdsliv
Der laves en række fællesskabsstøttende aktiviteter for elever med særlige behov og kognitive udfordringer. De unge skal lære, hvordan man fungerer i skole- og arbejdslivets fællesskaber. Lærepladsen er en vigtig del af uddannelsen og derfor gives virksomhederne også den rette viden, så de er trygge ved at ansætte og støtte lærlinge med særlige behov, så de trives på skole og læreplads.
Ansøger: AMU Nordjylland
Støttebeløb: 1.175.657 kr.
Fremtidens Grønne Håndværkere: Bæredygtig uddannelse og kreativ rekruttering af murer og tømrer
Den grønne omstilling stiller store krav til byggebranchen. Derfor ønsker projektet at sætte fokus på opkvalificering af undervisere indenfor bæredygtighed for at ruste dem til at uddanne grønne håndværkere. Samtidig skal flere unge tiltrækkes til erhvervsuddannelserne gennem kreative brobygningsmiljøer med elevprodukter, som illustrerer resultater med bæredygtige arbejdsprocesser og materialer.
Ansøger: EUC Nordvest
Støttebeløb: 292.827 kr.
Digitale kompetencer i en bæredygtig verden
Formålet er at udvikle en ny og dynamisk progressionsplan for digital dannelse indeholdende både enkeltfaglige og flerefaglige forløb, og hvor generativ AI, digital teknologiforståelse og bæredygtighed er centrale emner. Planen vil blive udbredt regionalt med en afslutningskonference for interesserede gymnasiale uddannelser i Nordjylland i 2028 samt offentliggjort på skolernes hjemmesider.
Ansøger: Aalborg Katedralskole
Støttebeløb: 1.083.120 kr.
Faglig mestring, trivsel og deltagelse for alle på FGU
Dette projekt vil styrke faglig mestring, trivsel og deltagelse for FGU-elever ved at tilpasse undervisningen med AI, diagnoseforståelse og Kolbs læringsstile. Strukturerede rammer og relevante læringsforløb øger elevernes motivation og engagement. Erfaringerne samles i en "Best Practice" til deling på tværs af FGU-skoler, så flere unge trives og gennemfører deres uddannelse.
Ansøger: FGU Aalborg
Støttebeløb: 1.601.091 kr.
Mindre projekter
Nordjyske Gymnasiers Akademi - junior
Projektet udvider Nordjyske Gymnasiers Akademi (NGA) til udskolingselever i Rebild Kommune. Gymnasieelever fra NGA på Støvring Gymnasium planlægger og gennemfører en række NGA-dage for interesserede udskolingselever, som på forhånd har valgt sig ind på ét af tre spor fordelt på naturvidenskab, humaniora og samfundsvidenskab. Formålet er at styrke faglig fordybelse, udvikle personlige kompetencer og skabe rollemodeller der inspirerer til uddannelse og fremmer samarbejde på tværs af aldersgrupper.
Ansøger: Støvring Gymnasium
Støttebeløb: 69.912 kr.
Bæredygtighedsrum på SOSU STV
På SOSU STV ønsker vi at gøre arbejdet med bæredygtighed mere håndgribeligt og som en del af dagligdagen på skolen. Det skal være let og attraktivt at deltage i aktiviteter, der har fokus på bæredygtighed. Både social og miljømæssig bæredygtighed. I dette projekt arbejder vi derfor med oprettelse af bæredygtighedsrum på SOSU STV, hvor der er linet op med aktivitetsmuligheder, der kan bruges både i undervisningen og i fritiden.
Ansøger: SOSU STV
Støttebeløb: 70.000 kr.
Læringsoaser
En "Læringsoase" er et udendørs læringsområde, et alternativt undervisningslokale, hvor der med naturen som bagtæppe sættes fokus på trivsel og læring. Flere studier peger på at udeundervisning bidrager positivt til børn og unges trivsel, hukommelse, engagement og ikke mindst sundhed. Der er også et grønt element, og idéen bag stammer oprindeligt fra elever i skolens miljøråd.
Ansøger: Brønderslev Gymnasium
Støttebeløb: 70.000 kr.
VR-briller i undervisningen i bio-science i gymnasiet og i samarbejde med UCN
Hjørring Gymnasium og sundhedsuddannelserne på UCN samarbejder i projektet "Sundhed i det moderne samfund". Stx-elever får i en praksisrettet studieretning med bio-science et tonet forløb for at blive motiveret til at starte uddannelser inden for sundhedsuddannelserne. VR-briller skal supplere læringen ved at visualisere emner i 3D - ny dimension i teoretisk læring i de naturvidenskabelige fag: eleverne "rejser" ind i fx kroppens anatomi og får herved styrket læring og deres nysgerrighed.
Ansøger: Hjørring Gymnasium og HF-Kursus
Støttebeløb: 69.913 kr.
Opdateret