Uddannelsespuljen 2022
Anvendelse af tovejs feedback i online undervisning
Aalborg Handelsskole oplever stigende efterspørgsel efter online uddannelser og samtidig øget behov for opbygning af relationer mellem underviser og elev for at tilrettelægge bedst muligt læringsforløb for den enkelte elev. Ved inddragelse af digitalt tovejs feedback (D2F) som centralt element i at tilegne sig viden om elevens faglige niveau, kan handelsskolen tilpasse, justere og differentiere undervisningen og dermed optimere elevens læring og faglige progression.
Ansøger: Aalborg Handelsskole
Støttebeløb: 521.683 kr.
Unge tager ansvar. FN Verdensmål 12 - Ansvarligt forbrug og produktion
Hos FGU Aalborg ønsker man at tage ansvar for det fælles miljø, produktion og forbrug, samt at styrke elevernes viden og refleksion om bæredygtighed så forudsætningerne for uddannelsesvalg her indenfor bedres. Det vil projeket gøre i samspil imellem lærere og elever samt eksterne ressourcepersoner. Projektet ønsker igennem dette projekt at sætte fokus på FN verdensmål 12 -Ansvarligt forbrug og produktion.
Ansøger: FGU Aalborg
Støttebeløb: 815.900 kr.
Motiveret til uddannelse med jobmuligheder i lokalområdet
På FGU i Thisted opleves et frafald blandt elever, som har svært ved at finde motivationen til at indgå i nuværende skoletilbud. Projektet vil derfor, i samarbejde med undervisere fra EUC Nordvest udvikle et nyt og spændende undervisningsforløb, hvor der er fokus på at motivere og inspirere eleverne til uddannelse med realistiske jobmuligheder i lokalområdet. Den lokale konsumhavn har gennemgået en stor udvidelse, med deraf større jobudbud indenfor transport og logistik.
Ansøger: FGU Nordvest
Støttebeløb: 263.200 kr.
Demokratisk dannelse og medborgerskab
Den bærende idé er, at dramatikfagets skabende og praksisnære metoder kan noget helt særligt i arbejdet med "abstrakte" emner som demokrati og medborgerskab. Ved at udvikle konkrete øvelser og dramapædagogiske aktiviteter kan gymnasiet opbygge undervisningsforløb, hvor eleverne kan øve sig i samarbejde og lære at respektere uenigheder, også i arbejdet med kontroversielle emner. Der stilles skarpt på demokratisk dannelse og medborgerskab, og praktisere dette gennem en dramatisk opsætning.
Ansøger: Morsø Gymnasium
Støttebeløb: 214.200 kr.
Bæredygtighed på menuen
Projektets formål er at give eleverne en bedre forståelse for klimaproblematikken ved aktivt at tage stilling til, hvad en ansvarlig livsstil indebærer. Projektet vil tage eleverne ud af de vante rammer på gymnasiet, da det ønskes at sætte klima på dagsordenen på en anderledes måde end normalt. Der udvikles 2 bæredygtighedscamps i samarbejde med 8. årgang på Stolpedalsskolen i Aalborg. Projektets grundidé er at arbejde med klimaproblematikken i hele uddannelseskæden.
Ansøger: Hasseris Gymnasium
Støttebeløb: 397.600 kr.
Det digitale touch
Dette projekt efterstræber en gradvis opkvalificering af alle undervisere på HHX med henblik på at opnå bedre udnyttelse af digitale værktøjer via undersøgelser af de didaktiske potentialer i interaktive, digitale undervisningsformer. Der opleves fortsat en grøft imellem digitale potentialer og den daglige praksis i det fysiske klasserum. Som resultat af projektet skal undervisere på HHX blive mere naturligt digitale, og eleverne skal opleve øget læring og motivation.
Ansøger: EUC Nordvest
Støttebeløb: 328.478 kr.
HTX som attraktiv og tilgængelig ungdomsuddannelse
På HTX i Frederikshavn og Thisted opleves et lavt optag sammenlignet med STX og HHX i kommunerne. Ud af de unge, som søgte ind på en 3-årig gymnasial uddannelse i 2021, valgte kun 9% i Thisted og 12% i Frederikshavn HTX. Dette projekt sætter fokus på at styrke de unges opmærksomhed på HTX samt gøre uddannelsen attraktiv og tilgængelig for dem. Dette med ønske om på sigt at øge rekruttering til HTX.
Ansøger: EUC Nord
Støttebeløb: 747.477 kr.
Udvikling af livsduelighed blandt unge - samarbejde mellem erhvervsskoler og lærepladser
8 erhvervsskoler vil arbejde med at nedbringe frafaldet på EUD ved styrkelse af elevernes livsduelighed gennem udvikling af trivsel i professionelle læringsfællesskaber. I projektet samarbejdes tæt med virksomhederne omkring udvikling af nye tiltag. Eleverne har selv en central rolle i projektet, da de sammen med skoler og virksomheder skal pege på 50 nye tiltag indenfor området, der skal iværksættes, testes og evalueres af AAU. Hermed opnår man sammen ny viden om, hvordan øget trivsel påvirker frafaldet på EUD.
Ansøger: EUC Nord og 7 andre erhvervsskoler
Støttebeløb: 5.000.000 kr.
STEM for SPROG - fremmedsprog i STX, HHX, HTX, HF og EUD samarbejder med STEM-fag
I en lang årrække har der været en konstant faldende søgning til fremmedsprog på alle niveauer af uddannelsessystemet, med lukninger af fremmedsprogsuddannelser som følge. Det er til ulempe for den enkelte, for uddannelsesinstitutionerne, for dansk erhvervsliv og samfundet generelt. Projektet vil arbejde med de unges sproglyst og -kompetencer og udbrede sprog (eng., tysk og fransk) i ikke-sproglige uddannelser og uddannelsesretninger, dvs. i STEM-fagene.
Ansøger: Hjørring Gymnasium
Støttebeløb: 285.687 kr.
Opdateret