Uddannelsespuljen 2021
Regionalt samarbejde om øget gennemførelse i social- og sundhedsassistentuddannelsen
Politisk strategisk indsats. Udviklet for at mindske frafaldet på SOSU Nord og SOSU STV. Projektet arbejder med tre overordnede succeskriterier: Flere elever gennemfører Social- og Sundhedsassistent uddannelsen, Øget samarbejde mellem skole og praktik-virksomheder, Fælles kompetenceløft til undervisere og praktikvejledere. Effektmål: 10% gennemsnitlig nedgang i frafaldet set ift. perioden forud for projektstart.
Ansøger: SOSU STV
Støttebeløb: 2.000.000 kr.
Alle skal med – læse-skrivestrategier i fokus
En gruppe HF-elever har vanskeligheder ved at læse og skrive. Eleverne er ikke testet ordblinde, men der er behov for hjælp til at udvikle strategier til at hjælpe dem. Derfor skal lærerne ”klædes på” og udarbejde handlingsplaner for at hjælpe eleverne. En bred fagrække skal deltage sammen med læsevejlederne, idet læsning og skrivning ikke skal ”angribes” ens i de forskellige fag. Effektmål: et fald på 10 % i forhold til de foregående tre års frafald.
Ansøger: Vesthimmerlands Gymnasium og HF
Støttebeløb: 536.813 kr.
Livsduelighed på skoleskemaet
Andelen af unge, der slår sig på (studie)livet i form af angst, stress, depression mv. er stigende. Tre erhvervsskoler vil derfor gå sammen og undersøge, hvad der udfordrer nutidens unge – og hvordan skolerne kan støtte de unges generelle livsduelighed, herunder almen dannelse såvel som deres sociale og faglige trivsel. Effektmål: 10 % af de unge oplever, at initiativerne har været med til at fastholde dem i uddannelse.
Ansøger: EUC Nord
Støttebeløb: 906.255 kr.
Diagnoseelever i uddannelsessystemet
Hjørring Gymnasium oplever en stigende gruppe af psykisk sårbare unge, der har problemer med at gennemføre uddannelsen og har brug for ekstra pædagogisk støtte. Flere lærere giver udtryk for, at de ikke har de pædagogiske redskaber til at understøtte målgruppen. Gymnasiet vil udvikle et lokalt og særligt tilrettelagt forløb for at hjælpe disse unge til at gennemføre en HF-uddannelse. Effektmål: Målet er, at 90% af de elever, som starter på HF, også gennemfører.
Ansøger: Hjørring Gymnasium
Støttebeløb: 410.393 kr.
Udvikling af verdensmål i undervisningen på tværs af skoler og uddannelsesretning
5 erhvervsskoler går sammen om at styrke elevernes kompetencer i FN’s Verdensmål. Underviserne skal kompetenceudvikles ift. at inddrage FN’s Verdensmål i undervisningen. Ligeledes skabes et netværk ml. skolerne om Verdensmålene. Målet er, at eleverne skal kunne anvende konkrete metoder i deres kommende arbejdsliv og hjælpe erhvervslivet i deres omstillingsproces indenfor fx bæredygtighed og klimaindsats. Effektmål: 550 elever har opnået kompetencer i FNs Verdensmål.
Ansøger: Aalborg Handelsskole
Støttebeløb: 2.000.000 kr.
Tanken, der fører til handling
Projektet vil gøre en ekstra indsats for 15 udsatte og frafaldstruede elever. Det opleves, at COVID-19 ikke har haft en god effekt på trivslen. Mange elever har været hjemme i lange perioder, hvilket i høj grad har været udfordrende for de elever, der trives med rutiner og faste rammer. For at fastholde eleverne sættes ind med 3 indsatser, der primært fokuserer på hyppig vejledning. Effektmål: 15 elever giver udtryk for, at det er mere sandsynligt, at de gennemfører uddannelsen.
Ansøger: FGU Himmerland
Støttebeløb: 472.914 kr.
Det nordjyske fremmedsprogspanel
For at sikre en bred understøttelse af sprogindsatsen ønsker Hjørring Gymnasium i et bredt partnerskab at tage initiativ til at danne et regionalt fremmedsprogspanel ved at etablere grundlaget for og selve nedsættelsen af Det Nordjyske Fremmedsprogspanel. Effektmål: Der etableres et strategisk fremmedsprogspanel, og der arbejdes henimod etablering af en sprogpagt, en kontrakt, for at sikre at de vigtige sprogaktører indgår i et koordineret samarbejde med indsats for fremmedsprogene.
Ansøger: Hjørring Gymnasium
Støttebeløb: 179.182 kr.
Bæredygtig kvalitet i uddannelse
Projektet vil samskabe en undervisning, som giver HF-elever og studerende ved UCN den viden og de færdigheder, som er nødvendige for at møde morgendagens bæredygtighedsudfordringer. Dette skal udfoldes gennem en nytænkt brobygning mellem HF-eleverne og UCN, med særlig fokus på UCN’s uddannelser som fx ”Eksport og Teknologi”, ”Serviceøkonomi”, ”multimediedesign”, ”produktionsteknologi".
Ansøger: Aalborg Katedralskole
Støttebeløb: 366.538 kr.
Fastholdelse og trivsel på Thy-Mors HF & VUC
Projektet adresserer Trivsel og frafald samt svære overgange. Thy-Mors HF og VUC oplever forsat en stigning i frafaldet og mistrivsel på HF-tilbuddet. Derudover oplever ansøger, at SOSU STV returvisiterer kursister med dansk som andetsprog, da de sprogligt ikke er dygtige nok til at gå til prøverne på SOSU STV. Denne trods at de pågældende elever har færdiggjort de krævede Dansk Som Andetsprogs fag.
Ansøger: Thy-Mors HF & VUC
Støttebeløb: 800.000 kr.
Kvindelige Maritime Studenter – trivsel og fastholdelse
Projektet Maritim Student, der udbydes af Frederikshavn Gymnasium i samarbejde med MARTEC, har oplevet en markant stigning i antallet af kvindelige studerende. Desværre falder 35% af de kvindelige elever falder fra igen inden for de første 20 uger af uddannelsen på 1. årgang. Derfor er formålet med projektet er at styrke trivselsarbejdet og skabe bedre trivsel for de kvindelige studerende bl.a. ved ansættelse af en trivselsmedarbejder, der skal medvirke til at øge trivslen igennem en række forbedrede og nye trivsels initiativer, samt fastholde målgruppen i uddannelse. Dette skal bidrage til flere kvinder i de maritime erhverv.
Ansøger: Frederikshavn Gymnasium
Støttebeløb: 520.419 kr.
Opdateret