Teknologipagtspuljen 2024
AI og ChatGPT - ven eller fjende?
Projektet undersøger AI og ChatGPT i gymnasiets undervisning. For at give lærerne et fundament i brug af AI er der etableret et samarbejde med AAU ift. at designe et antal modulers efteruddannelse. Projektfokus er AI og læring: trivsel, faglighed og kontrol vs. tab af kontrol i klasserummet og etiske refleksioner: hvordan sikres, at eleverne bliver klogere, ikke dummere ved brug af AI?
Ansøger: Hjørring Gymnasium og HF-kursus
Støttebeløb: 846.650 kr.
AI på ungdomsuddannelserne
I projektet sætter fokus på AI i ungdomsuddannelserne over en periode på 2,5 år. Der samarbejdes med relevante partnere, som arbejder md AI, fx CIU – Center for IT i undervisningen. Projektet har 3 spor: strategisk rammesætning, kompetenceudvikling og samspil mellem skoler og virksomheder. Virksomhederne udvikler 20 videospor, som skal indgå som en aktiv del af undervisningen.
Ansøger: EUC Nord m.fl.
Støttebeløb: 2.677.465 kr.
Kan du regne den ud?
Vi vil tidligere i grundskolen introducere elever for STEM-Uddannelserne gennem brobygning med fokus på matematik i byggefagene (murer og tømrer) for 5-6. klasse og i gen i 7-8. klasse. Forløbene skal sætte tanker i gang og lade eleverne stifte bekendtskab med uddannelserne så tidligt som muligt så flere vælger EUD.
Ansøger: HEG – Himmerlands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser
Støttebeløb: 69.140 kr.
Udfordrende overgange i fysik og matematik
Gennem samarbejde mellem tre grundskoler og et alment stx-gymnasium i Aalborg vil projektet afdække og analysere, hvilke udfordringer der særligt gør sig gældende indenfor fagene matematik og fysik i overgangen fra grundskole til gymnasium.
Ansøger: Aalborg Katedralskole
Støttebeløb: 68.000 kr.
7. klasse prøver kræfter med STEM på HTX
I et samarbejde mellem folkeskoler i Mariagerfjord Kommune og HEG HTX planlægges og gennemføres hele workshopdage på HTX for cirka 10 klasser på 7. klassetrin. Indholdet er primært produktudvikling med anvendelse af ny teknologi. Eleverne vil ud over faglokaler, studiemiljø og htx-lærere møde htx-elever i rollen som ung-til-ung-vejledere.
Ansøger: HEG – Himmerlands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser
Støttebeløb: 70.000 kr.
Kunstig intelligens i STEM-fagene
Projektet vil undersøge konkrete muligheder for at anvende AI på en hensigtsmæssig måde i STEM fagene så alle elever uanset kundskabs niveau kan få glæde og højere læring af det. Forskellige AI værktøjer afprøves i Fysik og matematik i et år.
Ansøger: Hasseris Gymnasium
Støttebeløb: 69.000 kr.
STEM forløbskatalog
Projektet bygger videre på et tidligere STEM projekt, og vil ud fra erfaringerne fra det tidligere projekt nu danne et forløbskatalog. I STEM projektet er der set på hvilke gab, der findes mellem grundskole og gymnasium. Der er også identificeret hvilke forløb indenfor Fysik, biologi og matematik, der vil kunne beskrive. Der søges midler til at opsamle og beskrive disse forløb.
Ansøger: Hasseris Gymnasium
Støttebeløb: 70.000 kr.
Projektlæring med AI
Igennem dette pilotprojekt afprøves, hvordan generativ AI kan inddrages i undervisningen indenfor SOSU området med henblik at sikre, at eleverne er rustet til fremtidens arbejdsmarked. Projektet gennemfører en afprøvning med målrettede workshops og på udvalgte fag, udvikler undervisningsforløb, der involverer brugen af AI og måler effekten på indsatsen hos eleverne.
Ansøger: SOSU Nord
Støttebeløb: 69.371 kr.
Naturfag i øjenhøjde
SOSU STV oplever, at mange elever er udfordrede af det faglige niveau og indhold i naturfag. Det kan desuden være svært at motivere eleverne til at prioritere faget, da det kan være vanskeligt at koble den teoretiske viden med den konkrete praksis. Der er desuden kommet ny naturfagsbog, der giver anledning til at nytænke undervisningen. Projektet vil afprøve nye metoder i undervisningen, der kan være med til at gøre faget mere attraktivt og spændende.
Ansøger: SOSU STV
Støttebeløb: 70.000 kr.
Opdateret