Teknologipagtspuljen 2023
LabSTEM Nord+
I LabSTEM Nord+ arbejdes med at integrere STEMificeringsmodellen i undervisningen, med at udfolde STEMdidaktikken – herunder T’et i STEM og med udviklingen af elevers teknologiske dannelse.
Ansøger: Aalborg Universitet
Støttebeløb: 1.300.000 kr.
Talstærk 2.0
Gymnasier og EUX-uddannelser udvikler og gennemfører undervisningsforløb i matematik med grundskolernes 8. klasse og afholder fælles efteruddannelse med matematiklærere fra grundskolen.
Ansøger: Vesthimmerlands Gymnasium og HF
Støttebeløb: 1.306.462 kr.
Sammenhæng, bæredygtighed og virksomhedstilknytning skal styrke STEM og EUX-identiteten.
EUX-uddannelserne er stadig ved at finde deres identitet i krydsfeltet mellem erhvervsuddannelserne og de gymnasiale uddannelser. Dette er en generel problemstilling, som skaber udfordringer i forhold til elevernes trivsel og fastholdelse. Dette projekt ønsker at styrke elevernes (byggeri, teknologi, metal, auto, fødevarer og sosu) EUX-identitet ved at booste deres STEM-kompetencer og tilknytning til virksomhederne.
Ansøger: EUC Nordvest
Støttebeløb: 883.387 kr.
Klar - parat - gymnasiestart
Udvikling og gennemførelse af ”klar-parat-gymnasiestart” for at understøtte mulige STEM’ere og deres læreres viden om overgange til STEM uddannelser og lokale karriereveje samt øge rekruttering til HTX.
Ansøger: EUC Nord
Støttebeløb: 1.000.000 kr.
Fagsynergier på EUX
Da EUX-uddannelserne blev lanceret, var det med en forventning om at dele af gymnasiefagene ville blive dækket via de erhvervsfaglige fag. Koblingen mellem gymnasiefagene og de erhvervsfaglige fag er bare aldrig blevet effektueret i virkeligheden, da gymnasielæreren og faglæreren ikke har indsigt i hinandens fag og netop den del kræver tid og ressourcer – og at to meget forskellige fagligheder får et fælles sprog og måske udvikler nye didaktikker. Mål: At udvikle en relation mellem de to fagligheder som er med til at sikre et fælles sprog om elevernes faglighed og en synergi/kobling mellem de to fag. At eleverne oplever, at teknik- og teknologifaget er tættere knyttet til den erhvervsuddannelse, de har valgt og dermed mere konkret relateret ind i deres erhvervsfaglige fag.
Ansøger: TECHCOLLEGE
Støttebeløb: 74.643 kr.
Makerspace
SOSU STV søger midler til at udbrede erfaringer med et Makerspace-koncept i en SOSU-faglig kontekst på vores Thisted-afdeling. Begrebet Makerspace dækker over et værksted, hvor mødet mellem det analoge håndværk og nye teknologier er i højsæde, og hvor der ønskes at skabe et læringsmiljø, hvor eleverne kan arbejde undersøgende, innovativt og iterativt. Som skole for fremtidens pædagogiske assistenter og social- og sundshjælpere- samt assistenter er det vores opgave at forme læringsmiløer, der understøtter arbejdet med de 21. århundredes kompetencer. Rammerne for at kunne det, fordrer at undervisningslokalets fire vægge ophæves og at pladsen til at tænke, gentænke og nytænke etableres på forandret vis. Konceptet for et Makerspace i en SOSU-faglig kontekst bliver udviklet i et sideløbende projekt i samarbejde med VFV og SOSU Randers. Her afprøves konceptet på vores Skive- og Viborgafdelinger. I indeværende projekt vil vi udbrede konceptet på vores Thisted afdeling.
Ansøger: SOSU STV
Støttebeløb: 75.000 kr.
Prøv kræfter med STEM på HTX
I første del af projektet kommer elever fra folkeskolen gennem 10 workshops i efteråret 2023 og 2024. I alt forventes 10 klasser svarende til 250 elever fra 4-5 skoler at deltage i projektperioden. Via ung-til-ung-formidling møder folkeskoleeleverne ca. 40 rollemodeller på HTX. I anden del udvikles 3-4 undervisningsforløb, der i projektperioden afvikles på 3-4 folkeskoler svarende til 100 elever. I denne sammenhæng vil der også være fagdating med 6-8 naturfagsundervisere fra folkeskolen.
Ansøger: HEG – Himmerlands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser
Støttebeløb: 75.000 kr.
Opdateret