Styrelsen for Patientklager er en selvstændig og uvildig forvaltningsmyndighed.
Styrelsen for Patientklager vurderer det faglige arbejde i dit forløb
Styrelsen for Patientklager vurderer, om den sundhedsperson eller det forløb, der er klaget over, har levet op til almindelig god standard i behandlingen. Hvis Styrelsen for Patientklager vurderer, at det faglige arbejde har været under normen for almindelig anerkendt faglig standard, kan din klage eventuelt udløse en kritik. Styrelsen for Patientklager kan ikke tilkende erstatning. Hvis du skal søge om erstatning, skal det foregå via Patienterstatningen.
Du er som patient klageberettiget
Det er dig som patient, der er klageberettiget, men du kan lade dig repræsentere af en anden person ved at give fuldmagt. Hvis en patient afgår ved døden, kan de nærmeste pårørende klage på afdødes vegne.
Klage- og forældelsesfrister
Der er en klagefrist på to år og en absolut forældelsesfrist på fem år.
Hvis du ønsker dialog
Ønsker du dialog i forbindelse med, at du vil klage over en praktiserende læge eller anden praktiserende sundhedsperson, er der særlige forhold, som du skal være opmærksom på i forhold til dialogen.
Læs mere dialog med praktiserende læge eller andre praktiserende sundhedspersoner
Læs mere om Styrelsen for Patientklager