Vi opbygger kapaciteten - sammen
COVID-19 har stukket en kæp i hjulet for rigtig mange ting i 2020. Men samarbejdet mellem Region Nordjylland og Aalborg Kommune om at opbygge kompetencer og kapacitet til forbedrings- og kvalitetsarbejde er heldigvis en af de ting, som ikke er blevet aflyst.
Sammen om forbedringer for patienter og borgere
Aalborg Kommune har udviklet et internt kursus for ledere i forbedringsarbejde og kvalitetsledelse, som bygger på flere års erfaringer med forbedringsmetoder og kvalitetsudvikling, med særligt fokus på læreprocesser og ledelsesforankring. Det strukturerede samarbejde mellem Kommunen og Regionen har fundet sted flere gange, når man har arbejdet sammen om tværsektorielle forbedringsprojekter, men det er nyt omkring kommunens interne kursus.
I Region Nordjylland har man i en del år arbejdet med interne forbedringsprojekter på Hospitalet, og derfor var det naturligt for Aalborg Kommune at samarbejde med Regionen. Både for at sikre fælles sprog og metode, men også for at trække på allerede eksisterende ressourcer.
Samarbejdet har flere ben at gå på. Dels har nogle af Regionens - og Aalborg Kommunes udviklingskonsulenter - deltaget på samme uddannelse til forbedringsagenter, dels har Kommunens Ældre- og Handicapforvaltning deltaget i to tværsektorielle projekter på Regionens seminarer i forbedringsarbejde, og endeligt deltager kommunen nu også med egne kommunale forbedringsprojekter.
De tre tiltag bidrager til, at den samlede "forbedringskapacitet" i Nordjylland udvides, og at det er det samme sprog og de samme metoder, man bruger i forbedringsarbejdet, uanset om man arbejder med et projekt i region eller kommune.
- En af vores store forventninger til det her samarbejde er, at vi får nemmere og nemmere ved at samarbejde tværsektorielt om de mange forbedringsopgaver, som går på tværs af sektorer. Og resultatet af det vil helt sikkert komme patienterne til gode, fortæller Jens Ravnholt Pedersen, der er Region Nordjyllands udviklingschef.
En del af Aalborg Kommunes lederuddannelse
Deltagelsen i Regionens seminarer i forbedringsarbejde er en del af det kursus i kvalitets- og forbedringsarbejde, som Aalborg Kommune tilbyder deres "praksisnære" ledere i Ældre- og Handicapforvaltningen. Vi vil gerne skabe udvikling i virkeligheden, som kommer vores borgere til gode forklarer Charlotte Laubek, der er strategisk konsulent i Aalborg Kommunes Ældre- og Handicap Forvaltning og desuden Ph.d.-studerende i tværsektorielt forbedringsarbejde.
På kurset skal lederne arbejde med et konkret forbedringsprojekt sammen med en gruppe af medarbejderne – også kaldet et implementeringsteam, og på den måde opbygges forbedringskompetencerne i organisationen, uddyber hun. Medarbejdernes involvering er af stor betydning for, at de ser mening og motivation for at engagerer sig i forbedringsarbejdet. Det er afgørende, at de får indflydelse, for de kender som regel til de bedste løsninger og den bedste måde, at hjælpe kollegerne til at skabe forandringerne i praksis.
Implementeringsteamet arbejder sammen med lederen om at omsætte teori, begreber og metode til praksis, så forbedringerne bliver implementeret og fastholdt på arbejdspladsen.
Tværsektorielt udbytte
Det er ikke kun Aalborg Kommune, som har glæde af samarbejdet. Tværtimod peger Charlotte Laubek på at kommunens fokus på, praksisnære læreprocesser og opbygning af ledelsesmæssige kompetencer og kapacitet til forbedringsarbejde - også er inspirerende for Regionen.
- Jeg er sikker på, at vores tværsektorielle samarbejde omkring både de tværsektorielle og de "mono-sektorielle" forbedringsprojekter er gensidigt inspirerende og styrker det nære sundhedsvæsen i Region Nordjylland fortæller hun.
Og der er flere fordele ved at have et fælles set-up og deltage på de samme forbedringsseminarer:
Gensidig inspiration - ikke kun på tværs af faggrupper eller egen organisation - men også tværsektorielt
- Etablering af et fælles sprog og fælles metoder
- Brug af hinandens kompetencer, eksempelvis så der ikke er behov for at opbygge to, parallelle forbedringskurser
- Etablering af netværk på tværs af sektorer og opbygning af relationer på tværs
- Fælles fokus på borger og patientnære forbedringer
Hvad har lederne fået ud af samarbejdet?
Gert Michael Kragh Jensen er leder af rengøringsenheden i Aalborg Kommunes Ældre og Handicapforvaltning. Han fortæller, at forløbet ind til videre har været en stor succes:
- Rent faktisk har vi på kort tid øget borgertilfredsheden med 15%, og det er meget mere end vi turde drømme om, dengang vi i starten af projektet skulle sætte et ambitiøst mål for, hvad vi gerne ville opnå med vores forbedringsarbejde, fortæller han. Og vi er ikke færdige endnu!
Desuden fremhæver Gert, at det ikke kun er ham selv, men hele Rengøringsenheden, som har haft glæde af forløbet. – Metoderne er virkelig nogen, som vi kan bruge i vores hverdag, når vi skal arbejde med vores praksis, fortæller han.
Arbejdet med projektet har været startskuddet til ny tankegange hos alle 130 medarbejdere, efter at implementeringsteamet i Rengøringsenheden sammen med ledelsen, har italesat brugen af PDSA- modellen, tavler og så videre.
- Vi har fået nye værktøjer til vores forbedringsprocesser og det giver os mere kvalitet i vores opgaveudførsel. Noget som i den sidste ende er til gavn både for borgerne og for medarbejderne, uddyber han.
- Samarbejdet mellem kommunen og regionen har været rigtig godt. Vi har kun mødt dygtige undervisere når vi har været på Regionens seminarer og vores interne kommunale forbedringskonsulenter har i høj grad bidraget til praksisnær læring og fokus på at få omsat metoderne til udvikling og forbedringer i hverdagen, afslutter han.
Opdateret