"Tavler, det er da kun noget for IT-industrien"

Det tænkte plejefaglig direktør Charlotte Fuglesang, da hun hørte om projektet med at udbrede tavler til hele Regionshospital Nordjylland. Der er løbet meget vand i fjorden siden da, og nu mener hun, at vi også kan have gavn af tavlerne i sundhedsvæsenet.

Plads til fælles gods og egne ideer

At arbejde med forbedringstavler er ikke en ny ting på Regionshospital Nordjylland, men arbejdsformen er ikke brugt alle steder. Det bliver der lavet om på nu, hvor der er blevet udviklet en ny, fælles tavle til brug overalt på Regionshospitalet.

Forbedringstavlerne kommer til at indgå som et vigtigt redskab til at komme i mål med de strategiske målsætninger:
  • Hurtig udredning
  • Kortere ventetid til behandling
  • Reduceret ventetid til kræftbehandling
Men tavlerne kan bruges til andet og mere end de strategiske målsætninger, fortæller Charlotte Fuglesang. Det er op til alle selv at vælge, hvilke forbedringsprojekter man lokalt vil arbejde med, uddyber hun.

Det lokale fylder meget på tavlen, men der er også plads til noget fælles, noget der kommer "oppefra". Sådan fungerer den nordjyske model: Idéerne til forbedringer kan både komme fra ledelsen og fra medarbejderne. Og så er det selvfølgelig bedst, hvis det hele hænger sammen i den sidste ende, fortsætter Charlotte Fuglesang.

Tavler sikrer fokus og fremdrift

Forbedringstavler kan hjælpe med at skabe fokus på de forbedringsprojekter, som man giver sig i kast med. Idéerne afprøves i mindre skala, evalueres, rettes eventuelt til og afprøves igen. Den proces gentages, indtil man er tilfreds med resultatet.

På Patologisk Institut (PAI) i Hjørring har de testet den nye tavle i forbindelse med deres strategiske forbedringsprojekt. Her er tilfredsheden til at tage og føle på. (Se videoen nederst på siden eller klik her).

PAI's projekt er meget omfattende, og mindre kan sagtens gøre det. Faktisk råder vi folk til, at begynde med de lavt hængende frugter: De idéer som giver mening i hverdagen, og hvor man forventer en succes, forklarer Vibeke Møller Pedersen, der er kvalitetskonsulent på Regionshospitalet.

På den måde kommer man godt i gang med tavlearbejdet. Man får en fornemmelse af arbejdsformen og af, hvor man skal lægge sin energi og sit fokus, uddyber Vibeke Møller Pedersen.

Opfølgning i det nye år

Vi vil gerne i dialog med alle om forbedringsarbejdet, og det er tavlerne et redskab til, forklarer Charlotte Fuglesang. Derfor kommer hospitalsledelsen på besøg overalt på hospitalet i det nye år. Både for at høre, hvordan det går med at komme i gang med at bruge tavlerne og for at følge forbedringsarbejdet.

I det hele taget vil forbedringstavlerne være i fokus i 2017: Vi går nu i gang med implementeringsprocessen, og hvis vi finder ud af, at der er ting, som skal rettes til på tavlerne, så gør vi det, fortæller Charlotte Fuglesang. På den måde er udrulningen til hele hospitalet en PDSA: Vi har testet tavlerne i flere forskellige afsnit og afdelinger, vi har rettet til, og nu er vi klar til at udrulle forbedringstavlerne til alle.

Opdateret