Sammenhængende patientforløb

I Nordjylland vi organiseret på en måde der gør, at det nogle gange nødvendigt at overflytte en patient. Og når vi gør det, er det vigtigt, at patienten oplever den samme kvalitet i pleje og terapi. Det skal være uden faglig betydning, om patienten ligger i Hjørring eller i Aalborg.

Samme kvalitet på to matrikler

Samme kvalitet i pleje og terapi er omdrejningspunktet i et forbedringsprojekt, som de to ortopædkirurgiske sengeafsnit, O2 i Aalborg og 109 i Hjørring har arbejdet med i godt et halvt års tid, og i denne uge fejrede projektets deltagere, at de er kommet i mål.

Når de ortopædkirurgiske patienter overføres mellem Aalborg og Hjørring, er det vigtigt, at patienten oplever sammenhæng i kvaliteten på begge matrikler. Det sikrer nemlig et patientforløb der hænger sammen, og at både patienten og de pårørende føler sig i gode hænder.

Arbejdet med at sikre samme kvalitet for patienterne på begge matrikler er foregået i to spor. I det ene spor har ergo- og fysioterapien fra begge matrikler arbejdet sammen om ensartet kvalitet og i det andet spor har sygeplejen gjort det samme.

Kontinuitet i terapien

For fysio- og ergoterapien har arbejdet blandt andet drejet sig om at finde ud af, hvilke oplysninger der er vigtige at give videre, når en patient skal overføres. Det betyder blandt andet, at de vigtigste informationer om patienten nu videregives i handleplanen, så det er nemt for den modtagende terapeut at finde det i den handleplan, som sendes med patienten.

Et andet fokusområde er genoptræning, hvor patienten tidligere mistede træningsdage ved en overflytning. Nu sikrer terapeuterne i Aalborg, at de patienter, som skal overflyttes samme dag, bliver trænet først om morgenen. Og i Hjørring er de tilsvarende opmærksomme på, at patienten hurtigt kommer i gang med træningen efter ankomst – senest dagen efter.

Kontinuitet i sygeplejen

Under arbejdet med forbedringsprojektet blev det hurtigt tydeligt, at der blev arbejdet forskelligt med sårpleje på de to matrikler. Derfor har omdrejningspunktet været: ”Hvad er bedst for patienten? ” 

Ud fra det spørgsmål har sygeplejersker fra de to matrikler sammen fundet en ny måde at gøre tingene på. For eksempel har de lavet en fælles instruks for sårpleje og en fælles tjekliste, der udfyldes når patienten overføres. Tjeklisten følger med patienten i fysisk form, og her kan det modtagende sengeafsnit eksempelvis se, om de pårørende er blevet informeret om overflytningen. Samtidig er det løbende fokus på smertedækning blevet skærpet: for eksempel er dokumentationen af smertedækning blevet meget bedre, fordi alle bruger ”Kontoret i lommen”.

Det sygeplejefaglige begreb ”Fundamentals of Care”, har under hele forbedringsprojektet været omdrejningspunkt for arbejdet, og dette fortsætter på begge sengeafsnit.

En historie om tillid og kommunikation

Kommunikation er helt central i dette projekt forklarer Lis Bjerregaard Riahi, der viceklinikchef i Klinik Hoved-Orto, og som har været tæt på projektet igennem hele forløbet:
- Vi har fået skabt et bedre patientforløb. Plejen og terapien hænger sammen på tværs af matrikler og kvaliteten er høj. Samarbejdet kører som smurt, og det er fordi personalet kender hinanden, og alle ved, hvilke informationer der er behov for længere fremme i patientforløbet, fortæller Lis Bjerregaard Riahi.

Inden projektet var der mange myter og fordomme om, hvordan plejen og terapien foregik imellem de to matrikler. Men det har projektet fået sat en stopper for:
- Alle har tillid til hinanden nu. Vi har fået aflivet alle de myter og fordomme, som vi gik og havde om hinanden før. Det har været vanvittigt positiv at arbejde sammen om patientforløbet, og nu glider vores samarbejde problemfrit, fortæller Jane Bettina Andersen, der er afsnitsledende sygeplejerske på ortopædkirurgisk sengeafdeling i Hjørring.

Lisbeth Kjær Lagoni der er sygeplejefaglig direktør og sponsor for projektet deltog i fejringen af projektafslutningen: - Det vi skal lære af det her projekt er, at vi skal se hinanden i øjnene og ikke være bange for lære noget af hinanden, fordi det er på den måde, at vi skaber de gode patientforløb, afslutter hun.