Patientsikkerhedskonference 2017

300 sundhedsprofessionelle fyldte onsdag godt op i Rebild til årets totalt udsolgte patientsikkerhedskonference. Og selvom skyerne hang tungt over bakkerne, var der masser af energi og engagement iblandt deltagerne.

Spændende og relevante oplægsholdere

Norske Terje Mesel er professor i professionsetik, og han fortalte om de konsekvenser, det har for de medarbejdere, som er involveret i utilsigtede hændelser, hvis de ikke bliver mødt af den rigtige opbakning fra kolleger og nærmeste leder.

- Når man undersøger, hvilken opbakning personalet efterspørger, hvis uheldet er ude, og der sker en utilsigtet hændelse, så er svaret en saglig, klinisk gennemgang af uheldsforløbet sammen med en erfaren kollega og desuden også støtte til at møde patienterne og de pårørende, fortæller Terje Mesel.

Mødet med patienten er centralt, idet det hjælper både patienten og medarbejderen med at få bearbejdet situationen.

- I det hele taget bør håndteringen af utilsigtede hændelser være et kollektivt ansvar. Og det kræver synlige ledere, som skaber en kultur, der bakker op om de medarbejdere, som har været involveret i utilsigtede hændelser. Desuden skal der skabes rum for åbenhed, og samtaler om ansvar blandt kolleger, forklarer Terje Mesel. 

Professor i professionsetik Terje Mesel

Dagens anden oplægsholder, Solvejg Kristensen der er ph.d. ved forskningsenheden i Region Nordjylland, leverede en teoretisk vinkel på begrebet patientsikkerhedskultur, både i forhold til definition og forståelse og i endnu højere grad i forhold til måling og udvikling.

Desuden stillede hun spørgsmålstegn ved, om der er sammenhæng mellem patientsikkerhedskultur og patientsikkerhed:

- Patientsikkerhedskulturen kan fungere som løftestang for patientsikkerheden. Og ledelse er løftestang for en bedre patientsikkerhedskultur. Det kræver en ledelse, der er uddannet patientsikkerhed, og som har fokus på emnet. Desuden skal ledelsen have en vision for patientsikkerhed. Samtidig er det vigtigt, at der er tillid og en god relation imellem leder og medarbejdere. 

Et bredt udvalg af workshops

Både formiddag og eftermiddag var Patientsikkerhedskonferencen krydret med et bredt udvalg af workshops. Begge formiddagens oplægsholdere havde workshops for dem, som ønskede at dykke endnu dybere ned i de emner, der blev præsenteret i oplæggene.

Derudover havde konferencedeltagerne mulighed for at høre om:
  • Arbejdet med at overføre erfaringer om Human Factors og tjeklister fra luftfarten til sundhedsvæsenet.
  • Patientsikkerhed og mundtlig kommunikation.
  • Hvordan der arbejdes med at bruge patienternes egen medicin under hospitalsindlæggelser.
  • Patientinddragelse: partner i egen pleje og behandling. 

Stor tilfredshed

At dømme efter drøftelserne på de mange workshops og i pauserne, har konferencedeltagerne fået mange input, som de kan tage med sig hjem i deres daglige arbejde med patientsikkerhed.
  • Det har være en rigtig spændende dag. Jeg er meget inspireret af Solvejgs oplæg om patientsikkerhedskultur, fordi vi selv skal i gang med at arbejde med at måle på vores (patientsikkerhedskultur - red.)
  • Workshoppen om patientkommunikation var en påmindelse til mig om, at det er vigtigt for os at holde fast i vores rutiner om patientkommunikation. Vi bruger jo ISBAR, men husker vi at få det introduceret til nye kolleger? Det skal jeg hjem og have styr på. 
  • Terjes oplæg om skyld, skam og ansvar var interessant og tankevækkende.