Kommunesamarbejde har værdi for patienterne

I ortopædkirurgien på Aalborg Universitetshospital arbejder de sammen med Aalborg Kommune om at skabe værdi for patienten: de stiller skarpt på sektorovergangen for ældre patienter med en hoftefraktur.

- Det, vi fra begyndelsen troede ville blive det mest komplicerede del af projektet, har vist sig at være det nemmeste at gennemføre. Simpelthen fordi der ret hurtigt opstod en fælles forståelse for, at dette var vigtigt. Sådan fortæller Rikke Beckermann, der er projektleder på alle tre dele af det, der i daglig tale kaldes hofte-trilogien.

Nu er det sidste projektmøde afholdt, og dermed slutter halvandet års arbejde med at optimere forløbet for de patienter på over 65 år, der kommer ind på hospitalet med et hoftenært brud. Men selvom projekterne formelt er afsluttet, er der mange ting, der fortsætter. Blandt andet det gode samarbejde med Aalborg Kommune.

Hvor de to første projekter havde fokus på de ting, der skulle optimeres på hospitalet, så har fokus for det tredje projekt været overgangen til hjemmet. Derfor har de involverede arbejdet med at få etableret en tværfaglig og tværsektoriel udskrivningskonference. Her arbejder sygeplejerske og ergoterapeut sammen med kommunens udskrivningsenhed. De gennemgår patientens muligheder i forhold til eksempelvis genoptræning og for hjælp i eget hjem efter udskrivelsen.

Koordinerende sygeplejerske på O1 Mai Heilskov fortæller, at hvor der før kunne være lidt berøringsangst i forhold til kommunen fra sygeplejerskernes side, så er der opstået en langt bedre forståelse af, hvad kommunen tilbyder patienterne.

- Det gør at mange ting glider nemmere i arbejdsdagen, og at vi sparer tid i kommunikationen med kommunen, fordi alle ved, hvad der skal gøres hvornår, forklarer Mai Heilskov. - Og i sidste ende skaber det trygge patienter, der føler, at de er taget godt hånd om, fortsætter hun.

Som en ekstra bonus er udskrivningssamtalerne etableret, så de kan foregå via video. Det vil sige, at kommunens medarbejdere blot logger på via deres egen skærm på det aftalte tidspunkt. Der er også mulighed for at hjemmesygeplejen kan inviteres med til samtalen, hvis det drejer sig om en særlig sårbar patient.

Samarbejdet med den praktiserende læge har også været en del af projektet, idet der er blevet arbejdet med at optimere kommunikationen mellem hospital og praksis. Her har fokus været på epikrisen, hvor særligt geriaterens notat er vigtigt for denne patientgruppe. Egen læge er også tænkt ind i udskrivningssamtalen, da sygeplejersken her kan gøre patienten opmærksom på, at egen læge skal kontaktes eksempelvis ved svar på blodprøve.

Alle deltagere i projektet oplever, at det har været lærerigt at samarbejde på tværs. Der er blevet skabt nogle gode relationer, som alle parter håber, vil føre til mere samarbejde. Signe Johannesen, der projektleder på Den Kirurgiske Borger i Aalborg Kommune, summerer det op:

– Det giver mening for borgeren, at vi kender til hinanden på hospital og i kommune. Det handler om, at borgeren oplever tryghed – så enkelt er det.


En tilfreds projektgruppe fejrer succesen og det gode samarbejde imellem kommunen og hospitalet.