Teknologipagtspuljen 2022
STEM Brobygning – for lærere
Projektet indebærer et samarbejde mellem Hasseris Gymnasium og fem grundskoler i nærområdet. Samarbejdet omhandler vidensdeling og fælles undervisningsseancer mellem STEM lærere fra gymnasiet og grundskolerne og med inddragelse af elever – også i elev-elev læringsforløb. Den primære målgruppe er lærerne. Vi ser et potentiale i at styrke STEM fagene og niveauet på gymnasiet gennem at arbejde med både fag-faglige erkendelser og pædagogiske værktøjer især i relationen mellem grundskole og gymnasium. Vi ser også en mulighed for at tegne en læringsvej til de videregående uddannelser, således at eleverne kan få øje på den, hvis de i gymnasiet vælger STEM fagene. Derfor indgår både UCN og AAU som partnere i projektet. I projektet deltager også Aalborg Kommune (Børn og Unge) for at sikre en udbredelse af projektets resultater og for at kaste lys på området i bredere forstand. Vi er opmærksomme på den spredningseffekt, der er ved drage andre skoler med ind i de erfaringer vi får fra projektet.
Ansøger: Hasseris Gymnasium
Støttebeløb: 558.000 kr.
Samarbejdsmodel om kompetenceudvikling indenfor digital transformation
Adskillige undersøgelser (bl.a. FremKom3/4) peger på, at der - på trods af betydelige muligheder i Nordjylland - forsat er et uudnyttet potentiale for at styrke konkurrenceevnen og produktiviteten via digitalisering og anvendelse af data, særligt hos SMV'er. Derfor er der et behov for kompetenceudvikling og opkvalificering af medarbejdere i nordjyske virksomheder. Dette kræver nye samarbejdsmetoder på tværs af uddannelsessystemet. Hvis matchet mellem efterspørgsel og kompetenceudvikling skal optimeres, er det centralt at uddannelsesinstitutioner og virksomheder samarbejder om målrettede initiativer indenfor STEM, særligt med fokus på at udvikle en model der kan styrke ungdomsuddannelserne. Derfor skal der udvikles en model på tværs af uddannelsessystemet om opkvalificering af STEM til digital transformation i det nordjyske erhvervsliv. Med udgangspunkt i konkrete virksomhedssamarbejder vil relevante videnspersoner fra partnerkredsen samarbejde om at udvikle relevante kompetenceforløb.
Ansøger: UCN – University College Nordjylland
Støttebeløb: 699.750 kr.
Talstærk - du kan mere med matematik
Projekt ”Talstærk” belyser matematikkens muligheder og styrker matematikforståelsen hos elever i grundskolen og gymnasier/EUX. Mange unge mangler forståelsen for, hvor vigtig matematisk kunnen er. Matematik i gymnasiet opleves ofte som abstrakt og udsigten til bogstavregning, beviser og begreber kan virke skræmmende på grundskoleelever, der skal vælge ungdomsuddannelse. Med fokus på eksperimenterende og anvendelsesorienteret matematik udvikler lærere og elever fra gymnasiet/EUX matematikforløb til grundskolen. Formålet er, at grundskoleeleverne får styrket deres interesse og motivation for matematik, og at de får udforsket deres eget matematiske potentiale. Gymnasieelever forbedrer formidlingsevner og forståelse for anvendelsesorienteret matematik. Gymnasieforløbene afsluttes med en fælles konference på tværs af uddannelserne. De gode oplevelser med matematik i et gymnasialt perspektiv i udskolingen kan føre til, at flere tilvælger en gymnasial/EUX-uddannelse hvor der indgår matematik.
Ansøger: Vesthimmerlands Gymnasium og HF
Støttebeløb: 1.500.000 kr.
Opdateret