Vision for fremtidens togdrift i Nordjylland

Regionsrådet har den 26. maj 2026 vedtaget en vision for fremtidens togdrift i Nordjylland.

Blandt de centrale ambitioner er, at jernbanen nord for Aalborg skal elektrificeres af hensyn til både persontrafik og godstransport. Herudover peger visionen på behovet for hurtigere og mere attraktive togforbindelser. Det indebærer blandt andet etablering af dobbeltspor på udvalgte strækninger i Vendsyssel, bedre togforbindelser i Thy i samarbejde med staten samt prioritering af to regionaltog i timen til Hobro, når det bliver teknisk muligt.

Visionen er udarbejdet i samarbejde med de nordjyske kommuner og alle kommuner står bag visionen, ligesom den blev vedtaget enstemmigt i Regionsrådet.

Styregruppe og arbejdsgruppe har haft repræsentanter fra Nordjyske Jernbaner, Nordjyllands Trafikselskab, de nordjyske kommuner og Region Nordjylland.

Kontakt

Opdateret