Praksisafregning
Kontoret ledes af vicekontorchef Tinna Kjær Poulsen.
Praksisafregning har ansvaret for administration og afregningen for regionens praksisområde. Det indebærer, at Praksisafregning arbejder med administration, afregning og controlling af det primære sundhedsområde i Region Nordjylland. Det omfatter administration og afregning af overenskomstområder, hvor borgeren kan modtage undersøgelse og behandling med helt eller delvist offentligt tilskud. Området omfatter således alment praktiserende læger, speciallæger, tandlæger og tandplejere, fysioterapeuter, kiropraktorer, fodterapeuter og psykologer m.fl. Praksisafregning arbejder for at sikre en smidig og korrekt afregningsproces, som er i overensstemmelse med regionens aftaler og gældende lovgivning.
Derudover administrerer og afregner Sundhedsafregning ordningen med tilskudsberettiget medicin, som borgeren køber på apoteket, samt lægevagten, tandpinevagten og fremmedsprogstolkning hos alment praktiserende læger og speciallæger.
Kontoret er organiseret i tre teams – henholdsvis Controller, Bogholderi & Indkøb og Team Hjemmepatient.
Region Nordjylland køber fælles ind og alle indkøb foregår via Center for Indkøbsdrift gennem indkøbssystemet ILS, som anvendes bredt af både regionens virksomheder, institutioner, hjemmepatienter og praktiserende læger. Center for Indkøbsdrift organiserer og koordinerer dette og har dermed en helt central rolle i, at sikre et optimalt flow i denne proces.
Center for Indkøbsdrift løser en række daglige driftsopgaver og består p.t. af 22 medarbejdere.
Center for Indkøbsdrift har ansvar for implementering og synliggørelse af Region Nordjyllands indkøbsaftaler og vi leverer data og for-analyser til brug ved udbud, som varetages af Strategisk Indkøb.
Center for Indkøbsdrift sørger for at få de rette varer hjem til det rette tidspunkt. I den forbindelse håndteres ordreafgivelse samt vejledning i forbindelse med bestillinger. Vores Indkøbssystem ILS indeholder et elektronisk varekatalog med mere end 70.000 specifikke varer, som løbende vedligeholdes og danner grundlag for at fastholde vores brugere på Region Nordjyllands indkøbsaftaler.
Center for indkøbsdrift udfører fakturabehandling, herunder kvalitetssikring – som sikrer at vores brugere får varer og tjenesteydelser til rette pris i henhold til Region Nordjyllands indkøbsaftaler. Desuden serviceres vores brugere med disponeringsoversigter og forbrugsanalyser efter behov.
Center for Indkøbsdrift er en del af det forpligtende fællesregionale indkøbssamarbejde RFI og udarbejder både eksterne og interne KPI. Ligeledes laves beregning af realiserede besparelser på gennemførte udbud.
Center for Indkøbsdrift arbejder dagligt med at understøtte hele indkøbsprocessen elektronisk via NemHandel, som sikrer alt fra udveksling af ordrer, ordrebekræftelser, fakturaer og kreditnotaer til kontoudtog og rykkere. Dette betyder, at Regionen Nordjyllands kommunikation med leverandører bliver lettere og mere effektiv og samtidig minimeres manuelle processer.
Henvendelser til Praksisafregningen på telefon 97 64 86 30 eller mail: praksis@rn.dk
Opdateret