Teknologipagtspuljen 2021

I 2021 har Regionsrådet afsat knap 5 mio. kr. til at understøtte og videreudvikle interessen for naturvidenskab i Nordjylland.

Puljen er opdelt i to runder – dels en "prioriteret" ansøgningsrunde, der bygger på opsamlede ideer i Styregruppen for Teknologipagten, og dels en åben ansøgningsrunde.

0,8 mio. kr. er udmøntet i en prioriteret runde og 3,75 mio. kr. er udmøntet i en åben ansøgningsrunde.

Prioriteret indsats:

  • STEM cafeer
  • Inspirationsseminar, STEM indsatser, der virker

Åben ansøgningsrunde:

  • Coding Pirates
  • Et fælles naturvidenskabeligt rekrutteringsunivers på sporet
  • STEM for pigerne
  • RPA på EUD/EUX
  • Piger i STEM

Nedenfor følger en kort beskrivelse af hvert projekt.

STEM cafeer v/EUC Nordvest

Projektet vil vække interesse og inspirere flere unge i Nordjylland til at gå STEM-vejen. Dette gøres ved at udvikle og gennemføre STEM-caféer på ungdomsuddannelser i Nordjylland. En af skolens lærere er vært og sørger for rammerne, fx mad og drikke. Caféen er centreret om mødet med en STEM-rollemodel, der tydeliggør vejen til et STEM job.

Caféerne afholdes med en af partnerskolen lærere/fagpersoner som vært, og består af et besøg af en STEM-rollemodel. STEM-rollemodellerne kan være studerende på AAU og UCN, samt folk i STEM-jobs. STEM-caféerne vil have en varighed på ca. 60-90 minutter, og vil blive afholdt 4 gange årligt. Med den nuværende deltagergruppe estimerer skolerne, at der i projektet vil blive gennemført 60 caféer for samlet 1.500 unikke elever i projektperioden. Projektet favner bredt og vil nå ud til elever på EUD/EUX, STX, HF, HHX og HTX).

Projektet er bevilget 600.000 kr. Projektperioden er september 2021 - august 2024.

Inspirationsseminar, STEM indsatser, der virker

Regionsrådet inviterer til en formiddag med inspiration, vidensdeling, erfaringer og den gode historie inden for STEM og naturvidenskab. Her er mulighed for at høre en række spændende projektoplæg inden for emner som: Clean & green, det gode samarbejde på tværs, STEM og Science i fritiden, Tværfaglige undervisningsforløb, Make it real samt Rekruttering og retorik. STEM er et vigtigt og aktuelt emne både inden for uddannelse, beskæftigelse og erhverv. STEM kompetencer taler ind i mange fag og jobfunktioner og derfor er det vigtigt at vi samarbejder på tværs af strategier, institutioner og geografi.

Projektet er bevilget 200.000 kr. Projektperioden er december 2021.

Coding Pirates

Coding Pirates er et landsdækkende fritidstilbud for unge i alderen 7-17 år. I Nordjylland er der afdelinger i Aalborg (Aalborg Universitet), Støvring (Business Park Nord) og Hobro (Thorsgaard Efterskole). Fritidstilbuddet ønskes udbredt til flere kommuner i regionen og i et samarbejde med de nordjyske ungdomsuddannelser. I første omgang koncentreres etableringen af Coding Pirates’ afdelinger omkring de tekniske gymnasier, herunder det nyoprettede tilbud ved EUC Nordvest.

Projektet er bevilget 700.000 kr. Projektperioden er september 2021 - september 2023.

Et fælles naturvidenskabeligt rekrutteringsunivers på sporet

Projektet ønsker at udvide de unges kendskab til mulige karriereveje inden for STEM og de naturvidenskabelige uddannelser. Projektet vil således skabe en ny fortælling for de unge og vil særligt have to (relativt nye) gymnasieuddannelser i fokus, nemlig EUX Velfærd (2016) og Science STX (2019). Over en samlet periode på samlet set 5 år, vil projektet igangsætte forskellige STEM aktiviteter og events, som fx Camps, Hackatons og andre rekrutteringsindsatser, der kan synliggøre mulighederne i en alternativ naturvidenskabelig uddannelsesretning. Projektet vil have et bredt rekrutteringsfokus, men have et særligt øje for at tiltrække pigerne. Projektet søger støtte til den første fase i projektet, som strækker sig over knap 2 år.

Projektet er bevilget 1.197.000 kr. Projektperioden er oktober 2021 - juni 2024.

STEM for pigerne

Pigerne er underrepræsenterede på STEM-uddannelserne, og således også på Mariagerfjord Gymnasium. I perioden fra 2010 til 2020, har pigerne udgjort blot 28% af dimittenderne. Gymnasiet har store udfordringer med at rekruttere særligt pigerne til de studieretninger, som defineres som STEM. Til trods for at der på landsplan ses en stigning i andelen af 3.g’ere med naturvidenskabelige fag på A- og B-niveau (særligt Biologi, Kemi og Matematik), så er den mest populære studieretning fortsat samfundsfag og engelsk. Denne tendens vil projektet udfordre ved at gennemføre motiverende og inspirerende STEM aktiviteter for piger i to lokale grundskoler.

Projektet er bevilget 473.250 kr. Projektperioden er oktober 2021 - juni 2024.

RPA på EUD/EUX

Projektet vil uddanne unge EUD/EUX Business-elever indenfor brugen af kontorrobotter (robotic process automation – RPA). Dermed gøres eleverne mere attraktive for de lokale virksomheder. så de er klar til at hjælpe de lokale virksomheder med at effektivisere og automatisere deres administrative processer. RPA er en måde at automatisere gentagne, manuelle og regelbaserede processer, typisk inden for administration og regnskab, men også indenfor forskellige faggrupper. RPA bliver i større grad efterspurgt blandt virksomhederne, hvorfor de unge skal have tillært kompetencerne.

Projektet er bevilget 404.567 kr. Projektperioden er august 2021 - juli 2022.

Piger i STEM

Projektet vil opnå dette ved at kvalificere den måde lærere og pædagoger arbejder med STEM-disciplinerne i grundskolen og på erhvervsskoler, så flere børn og unge får og bevarer interessen for STEM, herunder særligt at motivere pigernes interesse for STEM. Hovedaktiviteterne i projektet er som følger:

  1. Vidensopbygning om pigers og drenges interesse for STEM,
  2. Afholdelse af STEM-kompetenceudviklingsforløb for pædagoger og lærere i grundskole og lærere i erhvervsskole,
  3. Afprøvning af STEM-forløb af 2 omgange/iterationer
  4. Udvikling af model for STEM-forløb i grundskolen og på erhvervsskolen, der understøtter og fastholder pigers interesse for STEM,
  5. Udvikling af e-læringsforløb i STEM-modellen til brug for pædagoger og lærere i grundskolen og på erhvervsuddannelser
  6. Formidling og vidensdeling af den nye model for STEM-forløb.

Der udvikles og afprøves konkrete STEM-forløb efter strukturen i en Engineering Design Proces (EDP) på unge i aldersgruppen 11-18 år, med særligt fokus på pigerne. Resultaterne fra processen anvendes til at udvikle en model der kan styrke undervisernes kompetencer, så de i højere grad kan fastholde pigernes interesse for STEM. Modellen videreudvikles til et e-læringsforløb til open source-brug.

Projektet er bevilget 967.103 kr. Projektperioden er september 2021 - september 2023.