Udvalget er nedsat som stående udvalg i henhold til §36b, i lov om regioner og Region Nord-jyllands styrelsesvedtægts §11 og skal fungere i perioden 1. marts 2022 til 31. december 2025.
Udvalgets formål
Udvalget er sagsforberedende, rådgivende og har indstillingsret. Udvalget skal gennem sin virksomhed bidrage til at styrke den politiske beslutningsproces i forhold til sager, der skal behandles i Forretningsudvalget og Regionsrådet.
De sager, som Forretningsudvalget og Regionsrådet skal behandle på hospitalsområdet, forudsættes som hovedregel at have været behandlet i udvalget forinden.
Udvalget skal i sit virke anlægge en helhedsbetragtning af mulige konsekvenser ved beslutninger for den samlede regionale virksomhed, herunder den geografiske balance i regionen.
Udvalget har som overordnet formål at følge udviklingen og planlægningen på det somatiske hospitalsområde inkl. udvikling og forskning.
Udvalget skal desuden behandle anlægssager vedr. Aalborg Universitetshospital (inkl. Thisted, Hobro og Farsø) samt Sygehusapoteket.
Udvalget har som stående udvalg ikke budgetansvar for udvalgets ansvarsområde, men kan af Regionsrådet løbende få tillagt konkret udmøntning af bestemte bevillingsbeløb, der udmøntes på baggrund af overordnede kriterier, som fastsættes af Regionsrådet. Udvalget kan endvidere løbende få tillagt umiddelbar forvaltning på bestemte dele af udvalgets ansvarsområde ved delegation fra Regionsrådet.
Udvalgets opgaver
Følgende opgaver er centrale for udvalget:
• Kvalitetsudvikling (nationale og regionale mål, kvalitetsdatabaser, lærings- og kvalitetsteams, forbedringsarbejdet og kapacitetsopbygning)
• Regionale planer (fx forebyggelsesplan, sundhedsplan, profilplan, fødselsplan, palliations-plan mv.)
• Analyse af udvalgte områder besluttet ifm. budgetforlig (fx analyse af det organkirurgiske område og analyse af det urologiske område)
• Nationale anbefalinger (fx Sundhedsstyrelsen anbefalinger på akutområdet)
• Forskning på det somatiske hospitalsområde
• Patientrettigheder (udrednings- og behandlingsret, kræftpakkeoverholdelse og overholdelse af de maksimale ventetider indenfor kræft- og hjerteområdet)
• Lighed i sundhed
• Patientinvolvering, fælles beslutningstagen, PRO, patientansvarlig læge
• Patienttilfredshed (eks. LUP-resultater)
• Patientsikkerhed (eks. UTH’er, sikkert patientflow)
• Diagnostik, behandling rehabilitering og palliation
• Sundhedsstyrelsens specialeplan
• Regionens sundhedsberedskabsplan
• Belægningssituationen på hospitalerne, herunder arbejdet med udvikling af den regionale fælles visitation
• Digitalisering, fx i forhold til IT-sikkerhed, selvbetjeningsmuligheder, e-konsultationer m.v. med henblik på værdiskabelse for patienter og borgere.
Udvalget følger status på de strategiske fokusområder.
Udvalget udpeger indenfor områdernes rammevilkår relevante verdensmål som overordnede pejlemærker for det politiske arbejde og udpeger initiativer, som kan bidrage til realisering af verdensmålene – herunder særligt klimamålene.
Udvalgets arbejdsform
Udvalget udøver sin virksomhed i henhold til den af udvalget vedtagne forretningsorden for stående udvalg.
Udvalget skal gennem sit arbejde over for Forretningsudvalget og det samlede Regionsråd styrke den politiske beslutningsproces i forhold til udvalgets opgaver.
Udvalget skal drøfte udviklingstendenser, udfordrings- og problemområder, således at Regionens politikere varetager de nævnte områder bedst muligt.
Udvalget kan i løbet af valgperioden afholde én studierejse.
Udvalgets medlemmer
Udvalget består af 9 regionsrådsmedlemmer
Administrative deltagere
Fra administrationen deltager en koncerndirektør, direktøren for Patientforløb og Økonomi og direktøren for Mennesker og Organisation. Direktøren for Digitalisering og IT deltager ad hoc, når digitalisering er på dagsorden.
Der kan være yderligere ad hoc deltagelse fra administrationen, ligesom udvalget kan invitere andre personer til at deltage, når det er relevant af hensyn til en sags oplysning.
Sekretariatsbetjening
Udvalget sekretariatsbetjenes af Regionssekretariatet.