TeleCare Nord - Telemedicin til borgere i Nordjylland
Få mere tryghed i din hverdag ved brug af telemedicin
- Telemedicin giver dig mere tryghed i hverdagen, og du lærer at forstå dine symptomer og håndtere din KOL bedre.
- Med telemedicin kan du måle og holde øje med din KOL, hvor end du befinder dig.
- Du vil modtage måleudstyr og en lille skærm, som du skal registrere dine målinger på.
- Du vil have løbende kontakt med en sygeplejerske fra kommunen eller hospitalet, der holder øje med dine målinger.
Kom godt i gang
I Nordjylland tilbydes patienter med KOL eller hjertesvigt telemedicinsk behandling via TeleCare Nord. Kontakt din egen læge eller læge på hospitalet for at blive henvist til det telemedicinske tilbud.
Til fagfolk
Vi har samlet de informationer, der kan være relevante for dig som sundhedsfaglig her.
Har du brug for hjælp til dit TeleKit?
Har du brug for hjælp eller spørgsmål til det telemedicinske udstyr, kan du kontakte TeleCare Nord-support på telefon:
98 45 84 84
OBS: Fra den 2. december ændres telefonnummeret til: 98 45 58 70
Mandag, tirsdag og onsdag kl. 9-15.20
Torsdag kl. 9-17
Fredag kl. 9-14
Hvilket udstyr skal bruges?
Du får leveret et TeleKit med telemedicinsk udstyr. Telekittet består af et blodtryksapparat, en elektronisk skærm en iltmætningsmåler (til KOL patienter) og evt. en vægt.
Det er gratis at låne udstyret, men patienten skal selv købe og betale for nye batterier. Der er ingen risici eller bivirkninger ved at bruge udstyret.
Hvordan bruges udstyret?
Du skal selv måle sin iltmætning, puls, blodtryk og vægt samt svare på forskellige spørgsmål, der handler om sygdommen.
Dette skal gøres 1-2 gange om ugen - evt. hyppigere, hvis det er aftalt med hospitalet.
Hvilke fordele er der ved telemedicin?
Forsøg har vist, at patienter der benytter telemedicin kan opnå færre indlæggelser på hospitalet og øget tryghed i eget hjem.
Ligeledes får patienterne en bedre forståelse for egen sygdom, som de nemmere kan tage hånd om.