Videnskabelig uredelighed og tvivlsom forskningspraksis
-
”Lov om videnskabelig uredelighed mv.” (Lov nr. 383 af 26/04/2017) fastlægger rammerne for håndtering af sager om videnskabelig uredelighed og tvivlsom forskningspraksis. Region Nordjylland er som forskningsinstitution underlagt lovens bestemmelser og har fokus på, at den forskning, der bedrives i regionalt regi, er af høj kvalitet og troværdighed, og at principper for god videnskabelig praksis overholdes.
Videnskabelig uredelighed defineres i loven som ”fabrikering, forfalskning og plagiering, som er begået forsætligt eller groft uagtsomt ved planlægning, gennemførelse eller rapportering af forskning”.
Tvivlsom forskningspraksis defineres i loven som ”Brud på alment anerkendte standarder for ansvarlig forskningspraksis, herunder standarderne i den danske kodeks for integritet i forskning og andre gældende institutionelle, nationale og internationale praksisser og retningslinjer for integritet i forskning”.
Tvivlsom forskningspraksis er med andre ord de brud på og afvigelser fra ansvarlig forskningspraksis, som ikke er alvorlige nok til at kunne anses for videnskabelig uredelighed, men som ikke desto mindre kan være skadelige for forskningens troværdighed og integritet.
Sager om videnskabelig uredelighed skal behandles og afgøres af Nævnet for Videnskabelig Uredelighed (herefter ”nævnet”), som er den centrale, nationale uredelighedsmyndighed, mens tilfælde af tvivlsom forskningspraksis skal behandles og afgøres ved den forskningsinstitution, hvor forskningen er udført, eller i fællesskab af flere forskningsinstitutioner. De sager, der omfattes, vedrører personer, der er ph.d.-studerende, har en ph.d.-grad eller har tilsvarende kvalifikationer.
-
1. Anmeldelse
Anmeldelse af sager om videnskabelig uredelighed skal ske til den involverede forskningsinstitution. Hvis forskningen er udført på flere forskningsinstitutioner, skal anmeldelse indgives til den institution, hvor den væsentligste del af den berørte forskning er udført.
Enhver kan rejse en sag, herunder også forskeren selv med en anmodning om renselse for beskyldninger om uredelighed. Anmeldelsen kan foretages af såvel regionsansatte som ikke-regionsansatte og skal indsendes til rapportering.forskning@rn.dk. Der kan i anmeldelsen anmodes om, at anmelderens identitet ikke gøres bekendt for andre end sagsbehandleren, som tømmer den angivne postkasse.
Når regionen har modtaget en anmeldelse om videnskabelig uredelighed, foretages en indledende screening med vurdering af, om anmeldelsen indeholder følgende påkrævede oplysninger om:
- det videnskabelige produkt, der er genstand for anmeldelsen
- den eller de forskere, som anmeldelsen vedrører
- de påstande om videnskabelig uredelighed, der fremsættes, og
- begrundelsen for de fremsatte påstande om videnskabelig uredelighedRegionen skal bistå anmelderen med vejledning, hvis anmeldelsen ikke som udgangspunkt opfylder de indholdsmæssige krav.
Regionen skal ikke foretage en nærmere materiel vurdering af, om de anmeldte forhold faktisk er udtryk for videnskabelig uredelighed, idet denne vurdering alene tilkommer nævnet. Hvis der er tvivl om, hvorvidt en sag omhandler videnskabelig uredelighed, der skal behandles af nævnet, eller omhandler tilfælde af tvivlsom forskningspraksis, der skal behandles af regionen, kan afklaring ske i dialog med nævnet.
2. Udarbejdelse af redegørelse
Hvis den indledende screening viser, at der synes at være tale om en sag om videnskabelig uredelighed, skal regionen udarbejde en redegørelse for sagens faktiske omstændigheder i dialog med nævnet. Redegørelsen for sagens faktiske omstændigheder skal bidrage til, at sagen er ordentligt oplyst tidligt i forløbet, men er ikke et udtryk for, at sagsbehandlingen foretages af forskningsinstitutionen.
3. Fremsendelse til nævnet og den videre proces
Regionen fremsender sagen, dvs. den nævnte redegørelse, anmeldelsen og evt. anden relevant information, til nævnet senest tre måneder efter modtagelsen af behørig anmeldelse. Nævnet foretager herefter den egentlige materielle sagsbehandling, herunder indhentelse af eventuelle yderligere oplysninger.
Hvis der er tvivl om, hvorvidt der foreligger videnskabelig uredelighed eller tvivlsom forskningspraksis, sker der overdragelse til nævnet som en sag om videnskabelig uredelighed. Nævnet tager herefter stilling til, om sagen er omfattet af nævnets kompetence.
Nævnet afslutter realitetsbehandlede sager ved at træffe afgørelse med stillingtagen til, om der foreligger videnskabelig uredelighed. Nævnet kan orientere relevante interessenter om afgørelsen og henstille til forskeren, at det videnskabelige produkt trækkes tilbage, men egentlige ansættelsesretlige og finansieringsmæssige sanktioner mv. overlades til ansættelsesstederne og de finansierende parter.
Nævnet kan inden for tre måneder afvise at behandle sager, der falder uden for nævnets kompetence, eller hvis sagen må anses for åbenbart grundløs eller formodes ikke at kunne føre til en afgørelse om, at der foreligger videnskabelig uredelighed. Sager, der optages til realitetsbehandling af nævnet, skal færdigbehandles senest 12 måneder efter nævnets modtagelse af sagen.
4. Øvrige forhold
I sager, hvor der ikke modtages en anmeldelse, men hvor der foreligger begrundet mistanke om, at der foreligger videnskabelig uredelighed i et konkret regionalt forskningsprojekt, har regionen pligt til selv at indgive anmeldelse. Anmeldelsen sker i disse tilfælde til nævnet. Nævnet kan derudover af egen drift behandle sager, hvis der foreligger en begrundet formodning om videnskabelig uredelighed, og regionen skal efter anmodning bistå med en redegørelse for sagens faktiske omstændigheder.
Nævnet kan henvise spørgsmål om tvivlsom forskningspraksis, som er afdækket under sagers behandling eller i forbindelse med deres afslutning, til behandling i regionen.
-
Regionen har ansvar for at håndtere tilfælde af tvivlsom forskningspraksis, når forskningen er udført i regi af regionen. Nævnet skal ikke inddrages i sagsbehandlingen.
1. Anmeldelse
Anmeldelse af sager om videnskabelig uredelighed skal ske til den involverede forskningsinstitution. Anmeldelsen kan foretages af såvel regionsansatte som ikke-regionsansatte og skal sendes til rapportering.forskning@rn.dk. Der kan i anmeldelsen anmodes om, at anmelderens identitet ikke gøres bekendt for andre end sagsbehandleren, som tømmer den angivne postkasse.
Når regionen har modtaget en anmeldelse om tvivlsom forskningspraksis, foretages en indledende screening med vurdering af, om anmeldelsen indeholder følgende de ovenfor anførte oplysninger. Regionen bistår anmelderen med vejledning, hvis anmeldelsen ikke som udgangspunkt opfylder kravene.
2. Sagsbehandling
Regionen iværksætter en indledende undersøgelse af anmeldelsen. Hvis det er nødvendigt af hensyn til undersøgelsen, vil den indklagede person blive informeret om, at der er indledt en undersøgelse.
Sager om tvivlsom forskningspraksis behandles så vidt muligt behandles med fortrolighed, så længe en mistanke ikke er blevet bekræftet, og der tilstræbes en så kort sagsbehandlingstid som muligt.
På baggrund af undersøgelsen besluttes det, om mistanken kan erklæres for ubegrundet, og at sagen dermed afvises, eller om der er grundlag for at fortsætte processen.
Hvis der er belæg for fortsat behandling af sagen, informeres den indklagede person om mistanken og den igangværende undersøgelse, hvis dette ikke er sket tidligere i forløbet. Der indhentes derefter relevante vidneudsagn, data, en erklæring fra den indklagede person mv. I større sager kan der eventuelt nedsættes et ad hoc-ekspertudvalg, der kan trække på såvel intern ekspertise fra regionen som på ekstern ekspertise.
3. Afslutning af sagen
Undersøgelsen afsluttes med udarbejdelse af en rapport eller lignende om den påståede eller formodede tvivlsomme forskningspraksis. Hvis det vurderes, at der foreligger et brud på ansvarlig forskningspraksis, kan der pålægges ansættelsesretlige sanktioner eller øvrige sanktioner.
Hvis en mistanke er blevet rejst i ond tro med den forsætlige hensigt at skade eller kaste mistanke på en forsker, vil det i sig selv blive betragtet som uredelig adfærd og kan resultere i ansættelsesretlige sanktioner mod anmelderen.
4. Årlig afrapportering til nævnet
Regionen indsender årligt en afrapportering til nævnet om de sager om tvivlsom forskningspraksis, som regionen har behandlet i årets løb. Nævnet udgiver herefter en samlet årsberetning om tvivlsom forskningspraksis, således at der skabes et samlet overblik over behandling af sager i hele landet.
-
Hvis du har spørgsmål eller brug for at kontakte os, kan det ske på
Opdateret