Desværre kan det ske, at den private høreklinik, hvor man har købt sit høreapparat, lukker.
Det er naturligvis meget uheldigt, da det for en del høreapparatbrugere betyder, at de må ud på længere transport for at få løst deres problemer, og også i nogle tilfælde selv må betale for at få service på deres høreapparater.
Er klinikken en del af en kæde, vil man normalt kunne få service i en af kædens øvrige klinikker. Er klinikken ikke en del af en kæde, så sker det i nogle tilfælde, at klinikkens kunder overtages af en anden klinik, hvilket sikrer, at kunderne fortsat kan få løst deres eventuelle problemer, men hvis det ikke sker. Hvad så?
Der er ikke lovgivningsmæssigt taget højde for dette på anden vis, end at man som kunde i en privat klinik er henvist til købeloven.
Regionens tilskud til et privat køb af høreapparat dækker undersøgelse, høreapparat, tilpasning, service og garanti i 4 år fra købsdatoen. I samme øjeblik tilskuddet udløses, overgår man så at sige fra regional patient til kunde/forbruger, hvor ens rettigheder i forhold til service og garanti bør fremgå af købsaftalen/medfølgende kontrakt.
Men hvad gør jeg så, når klinikken lukker og ikke er en kædeklinik eller overtages af en anden klinik, hvis:
Høreapparatet går i stykker?
Producentens garanti (oftest 4 år) er som regel fortsat gældende, så du kan i de fleste tilfælde kontakte producenten, og indsende høreapparatet til reparation. Det sendes retur til din hjem adresse.
Høreapparaterne skal justeres?
Du kan evt. kontakte producenten for at få oplyst, hvilken klinik i nærheden, der kan justere dit høreapparat. Denne klinik vil ofte have brug for dit audiogram. Det har du måske fået en kopi af, da du købte høreapparatet. Medbringer man selv audiogram, vil udgiften oftest være noget mindre end, hvis klinikken skal lave en ny undersøgelse - men spørg klinikken.
Hvis jeg har brug for et høreteknisk hjælpemiddel?
Du henvender dig til dit kommunale kommunikationscenter. Der er forskellige procedurer for ansøgning om høretekniske hjælpemidler, men det er kommunen, der er ansvarlig for afprøvning og bevilling, På kommunikationscentret kender de procedurerne for dette, og kan vejlede dig.