IKT kommunikation
Den interaktive patientstue:
Både de indlagte patienter og de patienter, som bliver sendt hjem samme dag, har dialog med den ansvarlige læge. Stuegang er en dialog mellem lægen, sygeplejersken og patienten som handler om patientens diagnose og behandling. Her ses muligheder for at interagere direkte med den elektroniske patientjournal, så den fælles viden i højere grad byger på aktuelt viden og som opsamles til senere brug ved senere stuegange eller dialog med pårørende.
Ud over de behandlingsrettede relationer, er der et behov for, at de indlagte patienter opretholder en relation med deres dagligdag, f.eks. med familie, eller arbejdsplads. Der er muligheder for at skabe en kommunikation med personer uden for hospitalet gennem digitale løsninger.
Endelig er ”relationen” med de fysiske elementer af patientstuen et område med store muligheder for patienternes selvhjulpenhed. De basale funktioner, når man er funktionelt begrænset, til f.eks. at komme på toilettet, bruge tv/internet og åbne vindue, kan understøttes gennem automatisering og design. Patienternes evner i situationen er forskellige, og hvis patientstuerne kan tilpasses de muligheder, som hver patient har for at kunne begå sig selv, jo bedre kvalitet kan der skabes i patientens ophold på hospitalet.
Telemedicin:
Et stort område, hvor befolkningens sundhed kan forbedres, er gennem øget anvendelse af telemedicin. I forbindelse med de akutte situationer, hvor ambulance og læge møder en ulykke eller lignende har vi gennem flere år udbygget den teknologiske understøttelse af kommunikationen.
Der kan ses store muligheder for at understøtte forebyggelse gennem IKT-baseret kommunikation, f.eks. gennem mobile løsninger som forbedrer fysisk aktivitet for udsatte grupper. Det er ikke et område, hvor der er umiddelbare løsninger, men små eksempler rundt omkring, som har effekt.
Derimod er der mange erfaringer med telemedicin omkring kronikere og andre som har en varende relation med sundhedsvæsenet.
Senest har Region Nordjylland gennemført en storskala implementering af telemedicin for kronikere med KOL (kronisk obstruktiv lungesygdom). Her samarbejder alle de relevante aktører om patientens behandling og pleje gennem et system med digital formidling af data.
Flere internationale konsulenthuse peger på store markedsmuligheder for løsninger med udgangspunkt i telemedicin, specielt i områder med dårlig fysisk infrastruktur.
Mobile løsninger:
I forlængelse af de telemedicinske løsninger har der vist sig et stort potentiale i de mobile løsninger. Eftersom de fleste borgere i stigende omfang anvender mobile løsninger, apps eller andre mobile løsninger, forventes at sundhedsvæsenet benytter tilsvarende løsninger og stiller mobile muligheder for interaktion til rådighed.
Også hospitalets personale efterspørger mobile løsninger, som kan lette hverdagen og forbedre patientens behandling og rehabilitering.
Der er flere muligheder for udvikling af løsninger, og efterhånden som konkrete udfordringer formuleres, arrangeres specifikke fokuseringer.
Både de indlagte patienter og de patienter, som bliver sendt hjem samme dag, har dialog med den ansvarlige læge. Stuegang er en dialog mellem lægen, sygeplejersken og patienten som handler om patientens diagnose og behandling. Her ses muligheder for at interagere direkte med den elektroniske patientjournal, så den fælles viden i højere grad byger på aktuelt viden og som opsamles til senere brug ved senere stuegange eller dialog med pårørende.
Ud over de behandlingsrettede relationer, er der et behov for, at de indlagte patienter opretholder en relation med deres dagligdag, f.eks. med familie, eller arbejdsplads. Der er muligheder for at skabe en kommunikation med personer uden for hospitalet gennem digitale løsninger.
Endelig er ”relationen” med de fysiske elementer af patientstuen et område med store muligheder for patienternes selvhjulpenhed. De basale funktioner, når man er funktionelt begrænset, til f.eks. at komme på toilettet, bruge tv/internet og åbne vindue, kan understøttes gennem automatisering og design. Patienternes evner i situationen er forskellige, og hvis patientstuerne kan tilpasses de muligheder, som hver patient har for at kunne begå sig selv, jo bedre kvalitet kan der skabes i patientens ophold på hospitalet.
Telemedicin:
Et stort område, hvor befolkningens sundhed kan forbedres, er gennem øget anvendelse af telemedicin. I forbindelse med de akutte situationer, hvor ambulance og læge møder en ulykke eller lignende har vi gennem flere år udbygget den teknologiske understøttelse af kommunikationen.
Der kan ses store muligheder for at understøtte forebyggelse gennem IKT-baseret kommunikation, f.eks. gennem mobile løsninger som forbedrer fysisk aktivitet for udsatte grupper. Det er ikke et område, hvor der er umiddelbare løsninger, men små eksempler rundt omkring, som har effekt.
Derimod er der mange erfaringer med telemedicin omkring kronikere og andre som har en varende relation med sundhedsvæsenet.
Senest har Region Nordjylland gennemført en storskala implementering af telemedicin for kronikere med KOL (kronisk obstruktiv lungesygdom). Her samarbejder alle de relevante aktører om patientens behandling og pleje gennem et system med digital formidling af data.
Flere internationale konsulenthuse peger på store markedsmuligheder for løsninger med udgangspunkt i telemedicin, specielt i områder med dårlig fysisk infrastruktur.
Mobile løsninger:
I forlængelse af de telemedicinske løsninger har der vist sig et stort potentiale i de mobile løsninger. Eftersom de fleste borgere i stigende omfang anvender mobile løsninger, apps eller andre mobile løsninger, forventes at sundhedsvæsenet benytter tilsvarende løsninger og stiller mobile muligheder for interaktion til rådighed.
Også hospitalets personale efterspørger mobile løsninger, som kan lette hverdagen og forbedre patientens behandling og rehabilitering.
Der er flere muligheder for udvikling af løsninger, og efterhånden som konkrete udfordringer formuleres, arrangeres specifikke fokuseringer.
Igangværende projekter for dette indsatsområde
Opdateret