Transportteknologier
Indsats omkring understøttelse af manuel flytning:
Flere steder på de nordjyske sygehuse er der transport af tunge genstande. Det kan være vogne med udstyr eller på en række områder, hvor transportbehovet er begrænset eller vanskeligt at systematisere.
For nogle af de transporter kan der være en arbejdsmiljøfordel ved at understøtte det manuelle arbejde med maskiner, nye procedurer eller ændrede materialer.
Indsats omkring AGV:
AGV’ere (automatic guidede vehicles) er en ubemandet mobil robot, der selvstændigt fragter gods fra sted til sted med en hastighed på op til 6 km/t. AGV´en styresystem kan være baseret på forskellig teknologi, f.eks. laser eller transponder.
Den første AGV blev ibrugtaget i starten af 1950’erne. AGV-udviklingen stammer fra industrien, hvor AGV´er oftest kører på lagre og industriarealer. På hospitaler kører AGV´er typisk i tunneller og transportkorridorer, og ikke direkte blandt patienter, pårørende og klinisk personale.
Der er over de seneste år udviklet forskellige varianter af AGV´er, f.eks. TUG som er en lille AGV beregnet til at køre rundt på kliniske afdelinger blandt personale, patienter og pårørende med eksempelvis papirer, kliniske prøver og linned.
I forbindelse med konkrete installationer på de eksisterende sygehuse, igangsætte aktiviteter for at skabe samarbejder om innovative løsninger.
Derudover pågår der et arbejde med at formulere fælles standarder for f.eks. af transportvogne, skabsmoduler m.m.
Flere steder på de nordjyske sygehuse er der transport af tunge genstande. Det kan være vogne med udstyr eller på en række områder, hvor transportbehovet er begrænset eller vanskeligt at systematisere.
For nogle af de transporter kan der være en arbejdsmiljøfordel ved at understøtte det manuelle arbejde med maskiner, nye procedurer eller ændrede materialer.
Indsats omkring AGV:
AGV’ere (automatic guidede vehicles) er en ubemandet mobil robot, der selvstændigt fragter gods fra sted til sted med en hastighed på op til 6 km/t. AGV´en styresystem kan være baseret på forskellig teknologi, f.eks. laser eller transponder.
Den første AGV blev ibrugtaget i starten af 1950’erne. AGV-udviklingen stammer fra industrien, hvor AGV´er oftest kører på lagre og industriarealer. På hospitaler kører AGV´er typisk i tunneller og transportkorridorer, og ikke direkte blandt patienter, pårørende og klinisk personale.
Der er over de seneste år udviklet forskellige varianter af AGV´er, f.eks. TUG som er en lille AGV beregnet til at køre rundt på kliniske afdelinger blandt personale, patienter og pårørende med eksempelvis papirer, kliniske prøver og linned.
I forbindelse med konkrete installationer på de eksisterende sygehuse, igangsætte aktiviteter for at skabe samarbejder om innovative løsninger.
Derudover pågår der et arbejde med at formulere fælles standarder for f.eks. af transportvogne, skabsmoduler m.m.
Opdateret