Hvis du er ansat i Region Nordjylland, kan du på denne side finde information om, hvordan du får adgang til regionens netværk fra en ekstern forbindelse.
Du kan også læse, hvordan du dikterer hjemmefra, hvordan du logger på webmail, får adgang til PersonaleNet fra privat udstyr eller hvordan du logger på fjernsupport.
Adgang til regionens systemer fra en ekstern forbindelse (fx hjemmefra)
Når du er på din arbejdsplads, er du automatisk på regionens netværk. Hvis du arbejder et andet sted – fx hjemmefra – er der to måder at få ekstern adgang til netværket på:
- Hvis du arbejder fra en personlig arbejds-pc, har du automatisk fået installeret en VPN-forbindelse, der sikrer dig en krypteret adgang til regionens netværk.
- Hvis du arbejder fra din private pc eller mobile enhed, kan du få adgang med ESA-hjemmearbejdsplads. Læs mere herunder.
Bruger du privat pc? Log på hjemmefra med ESA
Hvis du arbejder fra din private pc, kan du bruge ESA til at få adgang til regionens netværk. På den måde kan du få adgang til de filer og systemer, du har brug for, når du arbejder hjemmefra eller er på farten.
Følgende kræves for at logge på ESA hjemmefra:
- Installation og opsætning af Microsoft Authenticator for at godkende dit login - se vejledning her.
- Installation af Citrix Workspace for at åbne ESA-skrivebordet – det samme system, som er installeret på Region Nordjyllands pc’er. Download den nyeste version af Citrix Workspace her.
Du kan finde en vejledning til login på ESA fra eksternt netværk her.
NB: Vær opmærksom på, at IT Support ikke yder support på privat udstyr.
Webmail – hvis du kun har brug for ekstern adgang til din mail
Hvis du udelukkende har brug for tilgå din mail hjemmefra, men ikke har brug for adgang til de filer og systemer, du plejer at bruge i dit arbejde, kan du benytte dig af Webmail.
Indtast www.office.com i en browser, log på med din RN-mailadresse og vælg Outlook.
Det er nødvendigt at installere Microsoft Authenticator på en mobil enhed for at godkende dit login til webmail – du finder en vejledning her.
Adgang til PersonaleNet
Al information til ansatte i Region Nordjylland ligger på PersonaleNet.
Det kræver adgang til regionens netværk at tilgå PersonaleNet. Hvis du tilgår PersonaleNet fra en pc – så se første afsnit på denne side: ’Adgang til regionens systemer fra en ekstern forbindelse (fx hjemmefra)’.
Hvis du ønsker at tilgå PersonaleNet fra privat mobil eller tablet, så skal du logge ind med Microsoft MFA. Du finder en vejledning til installation af Microsoft Authenticator her.
Diktering/afskrivning (Omilon) på privat pc
Hvis du skal bruge dikteringsudstyr på din private pc, kræver det en installation af følgende driver:
Nuance Citrix Client Audio Extension
Derudover skal du også have installeret en af de to nedenstående drivere alt afhængig af hvilket udstyr, du bruger:
Olympus udstyr: Olympus Citrix Client Virtual Driver R7
Philips udstyr: PhilipsSpeechDriversSetup
IT Support kan ikke yde support på private pc’er, men der er lavet nedenstående guides til installation af driverne, som du kan følge. Det kan ikke forventes, at driverne virker på Windows 7.
Fjernsupport
Har IT Support bedt dig om at logge på fjernsupport? Det finder du her: https://support.rn.dk/
Få hjælp på itsupport.rn.dk
Itsupport.rn.dk er IT Supports selvbetjeningsportal, hvor du kan oprette sager eller finde svar på de mest stillede spørgsmål.
Hvis du er oprettet som bruger i Region Nordjylland, har du også til portalen adgang uden for regionens netværk.