Invitations- og administrationsmodul (IAM)

IAM identificerer borgere, der skal tilbydes screening for tarmkræft, samt kommunikerer med fjernprintsløsning for udsendelse af invitationer, påmindelser, kvittering ved framelding samt udsendelse af svar til borgere og praktiserende læger. Fjernprintsleverandøren varetager print, pakning og indlevering af fjernprintede breve til postbefordring herunder afsendelse af digital post.

IAM er en fællesregional IT-løsning der anvendes af alle regioner.

Screening for tarmkræft

Det blev med kræftplan III fra 2010 besluttet, at der skal indføres en landsdækkende screening for tyk- og endetarmskræft målrettet personer i alderen 50 – 74 år. Borgere i målgruppen tilbydes en screeningsundersøgelse hvert andet år.

 

Systemforvaltning

Governance følger Regionernes Sundheds IT (RSI) styringsmodel for systemforvaltning af fællesregionale IT løsninger. Region Nordjylland er udpeget som systemansvarlig region for IAM og skal dermed varetage drift og forvaltning af systemet.

Systemforvaltningen indebærer bl.a. opfølgning på daglig drift ift. leverandører, økonomistyring, sekretariatsbetjening af henholdsvis brugergruppe og forretningsstyregruppe, samt planlægning og koordinering af udviklingstiltag.

Fællesregional systemadministrators rolle

Til at understøtte de mange forskellige typer af opgaver, der løbende skal håndteres ift. forvaltning af IAM, har den systemansvarlige region udpeget en fællesregional systemadministrator (FSA).

Den fællesregionale systemadministrator fra Region Nordjylland er repræsenteret i Den nationale styregruppe for tarmkræftscreeningsprogrammet (NSTS) mhp. at orientere om drift, vedligehold og udvikling af IAM dels for at indgå i drøftelserne af de sundhedsfaglige og borgerrettede krav til IAM mhp. at beslutninger opretholdes og/eller udvikles i IAM henholdsvis snitfladerne til de øvrige IT-systemer, der anvendes i tarmkræftscreeningsprogrammet.

FSA har en central og koordinerende rolle, hvor opgaverne har både en administrativ, brugerrettet og teknisk karakter, herunder

  • Sekretariatsbetjening af forretningsstyregruppen og brugergruppen
  • Udarbejdelse af driftsbudget/regnskab
  • Leverandørstyring og samarbejde ift. udvikling og fejlsager
  • Ændringshåndtering
  • Opsamling og håndtering af videreudviklingsønsker
  • Planlægning/gennemførsel af testprocessen
  • Løbende dialog med interne og eksterne parter/interessenter
  • Sikre at der foreligger kontrakt, drifts- og supportaftaler
  • Opfølgning og rapportering på drift
  • Udarbejde og vedligeholde roadmap for systemet
  • Udarbejde beslutningsoplæg

 

Opdateret