Videoløsning i Telma
Det er nu muligt for en borger og sundhedsfaglig at afholde videomøder i Telma. Videoløsningen i Telma er Videoknudepunktet (VDX), som er udviklet af MedCom. VDX anvendes allerede på sundhedsområdet mellem sundhedsfaglige og borgere og er derfor kendt af mange. Videoløsningen opleves let og intuitiv.
Videomøder kan anvendes i flere sammenhænge og kan i nogle tilfælde erstatte et telefonopkald eller et fysisk besøg. Videomøde kan anvendes, når en sundhedsfaglig, sammen med en borger, vil følge op på borgers målinger, eller vil have en status på, hvordan det går. De sundhedsfaglige finder videomøderne gode, hvis borger f.eks. har en forværring.
Ved den opfølgende samtale 14. dage efter at borger er opstartet i et telemedicinsk forløb, oplever de sundhedsfaglige videomødet meningsfuldt. Her kan den sundhedsfaglige snakke med borgeren, få en status på hvordan det går generelt og med telemedicin samt få svar på eventuelle spørgsmål. Den sundhedsfaglige kan her spare transporttid ud til et fysisk besøg hos borger samt fra start gøre borger tryg i at bruge videoløsningen.
Fordelen ved at holde et videomøde, fremfor et telefonopkald, er at man kan aflæse hinandens mimik og se hvordan der reageres på det, der tales om. De sundhedsfaglige oplever også, at man kan få nogle bedre og dybere snakke på et videomøde end i et telefonopkald, da der skabes et mere trygt rum til at tale sammen i. Ydermere har de sundhedsfaglige erfaret, at samtalen med en borger over video, bliver mere præcis i indhold og emner.
Det er også muligt at afholde videomøder med en sundhedsfaglig og flere borgere på en gang. I praksis er dette anvendt til fælles undervisning om borgers sygdom. Borgerne har efterfølgende udtrykt, at det giver god mening, og at det er rart at kunne se og snakke med hinanden.
I TeleCare Nord sekretariatet håber vi, at I vil tage godt imod den nye videoløsning i Telma. Vi opfordrer jer til at give jer i kast med at udforske de muligheder videoløsningen giver.