Fra hotel til hospital

Om Regionen Sundhed, Sygehuse og Psykiatri

Anders Pleidrup er et af de nye ansigter i Hospitalsbyen. Han har i mange år været ene håndværker på et af Aalborgs kendte hoteller. Fra den verden medbringer han en særlig erfaring, som han håber også at kunne drage nytte af på sin nye arbejdsplads.
Anders Pleidrup og resten af tekniker-teamet holder blandt andet øje med, at maskiner og udstyr kører, som det skal.
Anders Pleidrup (46) er ansat i Hospitalsbyens tekniker-team, som tæller cirka 10 ansatte.

Med base i Servicehuset gør teamet klar til, at Aalborg Universitetshospital kommer i brug. Med alt hvad der skal bruges af vand, varme, køl mv. Det er også i Servicehuset, man håndterer rengøring af senge, madlavning, affaldshåndtering og mange andre opgaver.

 
Servicehuset er nærmest en lille by for sig selv fyldt med teknik. Især de mange automatiserede funktioner udgør en stor forskel for Anders Pleidrup, som kommer fra Hotel Phønix i Aalborg, hvor han var ansat i næsten 20 år. Som eneste håndværker med en alsidig liste af opgaver.
 
- Jeg har lavet næsten alt. Sat fliser op i baderum og trukket ledninger. Selvfølgelig med efterfølgende godkendelse af fagfolk, men det var mig, der lavede det hele, siger Anders, som er uddannet i vvs-faget.

Vigtigt at stå sammen

Siden han blev udlært, har Anders Pleidrup altid været i det private erhvervsliv.
 
- Da jeg så jobopslaget som servicemedarbejder på det ny hospital i Aalborg, var jeg klar over, at det kunne være noget for mig. Jeg har været vant til at arbejde selvstændigt og træffe beslutninger om mange ting. Samtidig har jeg altid været meget optaget af, at vi har det godt sammen på en arbejdsplads, for et hotel fungerer ikke, hvis medarbejderne ikke står sammen. Det vil jeg også gerne bidrage med her, og jeg tænker, at et hospital med en masse funktioner også er afhængig af et stærkt samarbejde, siger Anders Pleidrup.
 
Selv om han er håndværker, havde han stort set ingen kendskab til hospitalsprojektet, da han søgte jobbet. Hans viden begrænsede sig til mediernes omtale.
 
- Meget at det, der har været i fremme i medierne, har jo ikke været rosenrødt, men jeg må sige, at jeg har fået et helt andet billede efter, at jeg blevet ansat. Hospitalsbyen er stor og fyldt med mange detaljer og funktioner, og jeg har slet ikke styr på det hele endnu, men jeg kan da konstatere, at hospitalet er langt bedre end sit rygte, og jeg har fået en fantastisk modtagelse. Bare sådan en detalje med, at der var arbejdstøj klar til mig den første dag, virkede enormt positivt. Det kan man ikke altid regne med på en privat arbejdsplads.

På med sikkerhedshjelmen

Også arbejdsmiljøet er på et langt højere niveau i Hospitalsbyen. Håndværkerne skal for eksempel have sikkerhedshjelm på. Både for at beskytte sig selv, men også for at vise det gode eksempel for andre.

- Jeg indrømmer, at det krævede lidt tilvænning, for det er bare ikke altid muligt på en privat arbejdsplads, når man kun er sig selv til at klare en opgave. Men her i Servicebyen går vi ikke på kompromis, og det har jeg det egentlig ret godt med.

Kontakt:

Belma Ilic, teknisk chef, Aalborg Universitetshospial
mail: belma.ilic@rn.dk - telefon: 9766 6045 

 

 

Opdateret