Sagsbehandling i Region Nordjylland

Region Nordjylland sagsbehandler alle typer af klager i sundhedsvæsenet, uanset om din klage handler om service, sundhedsfaglig behandling eller manglende indfrielse af dine patientrettigheder. Sender du din klage til Region Nordjylland, er vi tovholder på din klage.

Hvordan behandler vi din klage?

Vi vil telefonisk bekræfte, at vi har modtaget din klage og efter en uddybende samtale med dig, vurderer du hvorvidt du ønsker et skriftligt svar, en dialog med hospitalet, eller at din klage evt. kan afsluttes efter vores samtale.

Hvis du fx ønsker et skrifteligt svar sender vi din klage til f.eks. det hospital du har klaget over med anmodning om, at hospitalet skal lave en redegørelse over dit forløb.

Hospitalet sender så den skriftlige redegørelse tilbage til regionen hvor de har forholdt sig til din klage og Regionen sender på den baggrund et samlet svar til dig.

Et svar fra Region Nordjylland kan f.eks. indeholde en redegørelse/forklaring, en undskyldning samt oplysninger om hvordan vi vil lære af din klage og undgå at der sker gentagelser af netop dit forløb.

Ønsker du en dialog med hospitalet i stedet for en skriftlig sagsbehandling med regionen, vil Patientdialog gerne kontakte hospitalet med dit ønske om dialog.

Er du ikke tilfreds med det svar du har modtaget fra Regionen har du uændret mulighed for, at sende din klage videre til Styrelsen for Patientsikkerhed i de tilfælde hvor Styrelsen for Patientsikkerhed har kompetencen til at behandle din klage.

Region Nordjylland tilstræber en kort sagsbehandlingstid.

Du er velkommen til at sende din klage via dette skema eller til

Regionshuset
Niels Bohrs vej 30
9220 Aalborg Øst

Samtykke

Når du indgiver en klage til Region Nordjylland samtykker du til, at vi må indhente de oplysninger, som er relevante for behandling af sagen. Det indebærer samtykke til, at den/de sundhedspersoner, som klagen omhandler, må foretage opslag i patientjournaler, fx eget journalsystem, e-journal og Fælles Medicinkort med henblik på at oplyse klagen.

Fuldmagt

Hvis du klager på vegne af en anden person, skal du have en fuldmagt fra denne person til at klage til Region Nordjylland. Fuldmagten kan eksempelvis være i form af denne fuldmagtsblanket. Blanketten skal underskrives og sendes til Region Nordjylland.

Brug dit Patientkontor

Har du spørgsmål, er du velkommen til at ringe, maile eller skrive til os. På siden Patientkontoret kan du se vores åbningstider og kontaktoplysninger.