Første artikel er udgivet i BMC Medical Education, og omhandler KBU-lægernes samarbejde med kollegaer. Heri beskrives, hvordan KBU-lægerne er afhængige af forskellige samarbejdspartnere, når de skal lære at tilpasse sig den hvide kittel.
- Det er ikke nok at sikre back-up fra seniore læger. De nye læger har også brug for et fællesskab med andre yngre læger, og de er afhængige af et godt samarbejde med sygeplejerskerne, da det oftest er dem, der er til stede og har den lokale viden. Samtidig viser vores studie, at samarbejderne til tider kan være meget udfordrende for KBU-lægerne, hvor de bruger forskellige strategier for at sikre dem. I artiklen opfordrer vi til at fokusere på vigtigheden af forskellige samarbejdspartnere og til at sikre en god kultur på tværs af både senioritet og professioner, siger antropolog, ph.d. i Enheden for Postgraduat Uddannelse, Tine Klitgaard.
Find artiklen her.
Anden artikel er udgivet i Medical Teacher og beskriver den forandringsproces, Enheden for Postgraduat Uddannelse har været igennem i samarbejde med de medicinske afdelinger på hospitalet. Formålet med dette arbejde var, at lade de involverede læger være med til at gentænke deres arbejdspraksis og udarbejde nye initiativer.
- Fokus var på, hvad Aalborg UH som hospitalsorganisation kan gøre for at støtte KBU-lægerne i deres første måneder som nyuddannede læger. Processen (Change Laboratory) tog udgangspunkt i vores viden fra det etnografiske feltstudie, hvor vi dykkede ned i KBU-lægernes udfordringer. Vi afholdt 6 sessioner, hvor både KBU, UKYL og UAO deltog på tværs af afdelingerne. Processen resulterede i to initiativer, som nu er fast implementeret på hospitalet: En
KBU-Introduktionsdag, hvor fokus er på ”need-to-know”, hvor KBU-lægernes introduceres til vigtige arbejdsprocedurer, møder kommende samarbejdspartnere og får mulighed for at skabe et fællesskab med andre KBU-læger. Andet initiativ er
Forvagtsforum, hvor fokus er på ”nice-to-know”. Her præsenterer yngre læger på hospitalet nye emner for KBU-lægerne, og der er afsat tid til grupperefleksioner, som styrker fællesskabet blandt KBU-lægerne, fortæller uddannelseskoordinerende overlæge, ph.d. i Enheden for Postgraduat Uddannelse, Susanne Nøhr.
Find artiklen her.
Læs mere
Læs også om Enheden for Postgraduat Uddannelses studier af uddannelsesmiljøet for KBU-læger, samt om de implementerede tiltag, der nævnes i de to artikler,
i denne artikel.