• Spring navigation over
  • Kontakt
  • Job
  • Nyheder
  • Presse
  • Adgang med Tegn
  • For ansatte
  • English
Region Nordjylland - I gode hænder
  • Om Region Nordjylland
    Om Region Nordjylland

    Oversigtsliste Om Region Nordjylland

    • Budget og regnskab

    • Nordjyllands dataplatform

    • Dine rettigheder når regionen behandler oplysninger om dig

    • Digital post

    • Indkøb

    • Licitationer og udbud

    • Bæredygtighed og grøn omstilling

    • Organisation

    • Strategier og politikker

    • Åbenhed i forvaltningen

    • Hovedudvalget

    • Samarbejde med erhvervsliv

    • Design

    • Sociale medier

    • Vision og retning

    • Podcasts - Lyt til Region Nordjylland

    • Whistleblower ordning

  • Politik
    Politik

    Oversigtsliste Politik menu

    • De regionale politikere

    • Regionsrådet

    • Se Regionsrådsmøder

    • Udsatterådet

    • Dialog med politikerne i Region Nordjylland

    • Politiske udvalg under Regionsrådet

    • Forretningsudvalget

    • Kontaktudvalget

    • Sundhedssamarbejdsudvalget

    • Vederlag for politisk arbejde

    • Partistøtte

  • Sundhed
    Sundhed

    Patient i Region Nordjylland

    Patient i Region Nordjylland

    • Ukraine

    • Vaccinationer

    • Akut sygdom

    • Vigtig information om coronavirus

    • Hospitaler

    • Dine rettigheder som patient

    • Praktiserende læger og behandlere

    • NemSMS

    Til sundhedsfaglige og samarbejdspartnere

    Patient i Region Nordjylland

    • 72 timer ULB

    • NorDac

    • Folkesundhed

    • Forskning

    • IV behandling i kommunalt regi

    • Kontaktliste for kommunernes hjemmepleje

    • Kontaktliste til kommuner på børneområdet

    • National og Tværsektoriel IT

    • Nord-KAP

    • Planer på sundhedsområdet

    • Platform for Sundhedsinnovation

    • Rehabiliteringsindsatser for mennesker med kronisk sygdom

    • Samarbejde med kommuner omkring infektionshygiejne

    • Samskabelse

    • Sundhedsaftalen 2019

    • Sundhedsatlas

    • Sundhedsfaglige råd og udvalg

    • Sundhedshuse

    • TeleCare Nord

    • Telesundhed

    Undersøgelse og behandling

    CT-skanner

    Undersøgelser og behandlinger på regionens hospitaler:

    • Aalborg Universitetshospital
    • Regionshospital Nordjylland
    • Psykiatrien

    Nyt Aalborg Universitetshospital

  • Regional Udvikling
    Regional Udvikling

    Oversigtsliste Regional Udvikling

    • Nyheder

    • Fakta og statistik

    • Strategier og planer

    • Analyser og rapporter

    • Politik og organisation

    • Søg udviklingsmidler

    • Internationalt samarbejde

    • Sundhedsinnovation

    • Mobilitet og infrastruktur

    • Klima og bæredygtighed

    • Uddannelse og kompetence

    • Kultur

    • Jordforurening

    • Råstoffer

    • Vækstforum Nordjylland 2007-2018

    • Business Region North Denmark

  • Specialsektoren
    Specialsektoren

    Oversigtsliste Specialsektoren

    • Regionens tilbud

    • Gør karriere i Specialsektoren

    • Til brugere og pårørende

    • Til kommunerne

    • VISO

  • Om Region Nordjylland
  • Politik
  • Sundhed
    • Patient i Region Nordjylland
      • Ukraine
      • Vaccinationer
      • Akut sygdom
      • Vigtig information om coronavirus
      • Hospitaler
        • Find dit hospital
        • Sådan er det at være på hospitalet
        • Åben telefon
        • Patient og pårørendeinddragelse
        • Patienternes pris
        • Den Præhospitale Virksomhed
        • De palliative teams og hospice
        • Post til hospitalerne
        • Samtale med hospitalet via video
        • Pakkeforløb for kræftpatienter
        • Screening for kræft
        • Samarbejde med privathospitaler
        • Bliv forsøgsperson
      • Dine rettigheder som patient
      • Praktiserende læger og behandlere
      • NemSMS
    • Til sundhedsfaglige og samarbejdspartnere
  • Regional Udvikling
  • Specialsektoren
  • Fakta om Nordjylland
  • Job-i-Region-Nordjylland
  • Uddannelse-menu
  • Tilgaengelighedserklaering
  • Cookies
  • Kontakt
  • Job
  • Nyheder
  • Presse
  • Adgang med Tegn
  • For ansatte
  • English
  • E-mail
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
Region Nordjylland

Du er her

  1. Forside
  2. Sundhed
  3. Patient i Region Nordjylland
  4. Hospitaler
  5. Patient og pårørendeinddragelse
PRINT DEL
  • E-mail
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter

Sundhed

  • Patient i Region Nordjylland
    • Ukraine
    • Vaccinationer
    • Akut sygdom
    • Vigtig information om coronavirus
    • Hospitaler
      • Find dit hospital
      • Sådan er det at være på hospitalet
      • Åben telefon
      • Patient og pårørendeinddragelse
      • Patienternes pris
      • Den Præhospitale Virksomhed
      • De palliative teams og hospice
      • Post til hospitalerne
      • Samtale med hospitalet via video
      • Pakkeforløb for kræftpatienter
      • Screening for kræft
      • Samarbejde med privathospitaler
      • Bliv forsøgsperson
    • Dine rettigheder som patient
    • Praktiserende læger og behandlere
    • NemSMS
  • Til sundhedsfaglige og samarbejdspartnere

Patient og pårørendeinddragelse

Inddragelse af patienter og pårørende fylder meget både i den offentlige debat og i hele sundhedsvæsenet.

I Region Nordjylland har vi en Politik for inddragelse af patienter, og pårørende og vi arbejder på en række fælles regionale initiativer på området: 

Læs politik for inddragelse af patienter og pårørende

Inddragelse af patienter og pårørende

Du kan her læse mere om de enkelte initiativer til øget inddragelse af patienter og pårørende.

Fold alle ud Fold alle sammen

  • Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP)

    Vi vil gerne høre din mening!

    Er du patient i et af regionens hospitaler? Så modtager du måske et spørgeskema med digital post, almindelig post eller får det udleveret af personalet (i psykiatrien). I Psykiatrien kan du også som pårørende modtage et spørgeskema. Vi håber, at du vil besvare spørgeskemaet.

    Lad dine erfaringer komme andre til gode

    Din oplevelse som patient eller pårørende er værdifuld for os - og det kan komme andre patienter og pårørende til gavn, at du fortæller os om dem. Derfor håber vi, du vil hjælpe os ved at besvare det spørgeskema, du måske modtager under eller efter du har været på vores hospitaler.

    Har du haft et besøg eller et forløb på et af vores hospitaler, har du en unik viden. Du ved fx, hvad der er vigtigt for dig som patient eller pårørende, og du kan besvare spørgsmål om, hvad du synes, der fungerer godt, og hvad du ønsker, der kunne laves om.

    Dine erfaringer hjælper os med at forbedre kvaliteten på vores hospitaler, og måden vi kommunikerer på. Derfor har vi brug for så mange input og ærlige meninger som muligt.
    Tiden, du bruger på at besvare spørgeskemaet, har stor værdi for kommende patienter og pårørende.

    På forhånd tak.

    Det er Danmarks fem regioner, der står bag Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP). Du læse mere om undersøgelsen og bl.a. finde Region Nordjyllands resultater på www.patientoplevelser.dk/lupf og www.psykiatriundersogelser.dk

  • Patientansvarlig læge og Patientens Team

    Formålet med at være tilknyttet en patientansvarlig læge og have et team er, at du, som patient igennem et forløb på hospitalet, føler dig tryg og oplever at:

    • den samme læge har et overordnet ansvar for hele dit forløb
    • du bliver inddraget i beslutningerne
    • der er en rød tråd
    • der er sammenhæng og koordinering på tværs af afsnit og aftaler.

    Alle patienter i Region Nordjylland får som udgangspunkt en patientansvarlig læge. Der er dog tilfælde, hvor du vil opleve ikke at få tildelt en patientansvarlige læge og et team. Det gælder blandt andet for patienter, som bliver behandlet i regionens akutmodtagelser, og efterfølgende ikke skal have yderligere kontakt til hospitalet eller psykiatrien.

     

    Den patientansvarlige læges rolle

    Din patientansvarlige læge bliver involveret i alle større beslutninger om din behandling og har det overordnede koordineringsansvar for dit behandlingsforløb. Det er ligeledes din patientansvarlige læges rolle at inddrage dig og dine pårørende i dit forløb. Du kan hos den patientansvarlige læge eller én fra teamet få hjælp med at få overblik over dit forløb, og den behandlingsplan der er lagt for dig.

    Det er ikke sikkert, at din patientansvarlige læge altid er den læge, der taler med dig, men den patientansvarlige læge vil altid blive orienteret, hvis noget i din behandling er blevet ændret eller skal ændres.

     

    Kontakt til patientansvarlig læge eller Patientens Team

    Du er altid velkommen til at kontakte din patientansvarlige læge eller kontaktpersonen i dit team, hvis du har spørgsmål til dit forløb og den plan, der er lagt. Hvordan du kommer i kontakt med din patientansvarlige læge eller din kontaktperson i teamet er forskellig, afhængig af om du er indlagt eller er hjemme.

     

    Mens du er indlagt

    Tal med personalet, hvis du har spørgsmål. Så sørger de for, at din kontaktperson eller den patientansvarlige læge får besked og bliver involveret, hvis der er behov for det.

     

    Når du er hjemme

    Når du er hjemme, kan du ringe til din kontaktperson, hvis der er opstået spørgsmål, der omhandler dit forløb, og som du ikke umiddelbart kan løse med din praktiserende læge.

    Du vil altid få udleveret skriftlig information med navnet på din patientansvarlige læge og din kontaktperson i teamet samt et telefonnummer til afsnittet. Du kan ringe på nummeret i dagtimerne på hverdage. Det vil typisk være en sekretær, der tager imod besked. Er din kontaktperson ikke til stede, træder en anden fra dit team til. Har du mistet informationen med navne og kontaktnummer, så ring på afsnittets eller ambulatoriets hovednummer, så vil sekretæren være behjælpelig.

     

    Baggrund for ordningen

    Initiativet til patientansvarlig læge kommer fra Danske Regioner, der i samarbejde med Sundheds- og Ældreministeriet, Danske Patienter, Kræftens Bekæmpelse, Overlægeforeningen, Yngre Læger og Dansk Sygeplejeråd har indgået en aftale om, at patienter på alle landets hospitaler og i psykiatrien skal have en patientansvarlig læge.
    I forbindelse med aftalen er der lavet en hvidbog, der beskriver formålet og rammerne for arbejdet med patientansvarlig læge-ordningen.

    Se hvidbog om patientansvarlig læge
    Læs nyhed om patientansvarlig læge på Danske Regioners hjemmeside

  • Godt du spør'

    Det er vigtigt for os, at du får svar på det, der betyder noget for dig, når du er i kontakt med os på sygehuset eller hospitalet. Derfor vil vi gerne opfordre dig til at spørge os. På den måde bliver vores samarbejde meget bedre, og du kan deltage mere aktivt i den egen behandling.

    Men det kan gode være svært at huske at få stillet alle de rigtige spørgsmål. Prøv at kigge i pjecen Godt du spør'. Her får du inspiration til spørgsmål i forskellige sammenhænge i din behandling. Du kan downloade pjecen her.

    Pjecen kan både bruges af patienter og pårørende.

  • Patientinddragelsesudvalg

    Patientinddragelsesudvalget er talerør for brugerne i forhold til beslutninger på både det somatiske og psykiatriske regionale sundhedsvæsen.

    Udvalget skal systematisk inddrages i udarbejdelsen af Praksisplanen og i sundhedsaftalerne, der indgås mellem Regionen, de nordjyske kommuner og de praktiserende læger. Udvalget kan også udtale sig på eget initiativ.

    Se mere om udvalget her

  • Patienternes oplevede effekt af behandling og forløb (PRO)

    Region Nordjylland anvender Patientrapporterede oplysninger (PRO) - det vil sige dine oplysninger om, hvordan du har det.

    Det kan for eksempel være spørgsmål om dine symptomer, din livskvalitet og hvordan du oplever resultatet af din behandling, som du besvarer via et spørgeskema. Spørgsmålene er som regel udviklet af fagpersoner og patienter i fællesskab, så de både giver mening for dig og for lægen, sygeplejersken eller andre sundhedsfaglige.

    Vi bruger PRO, for at give dig en mere aktiv rolle i dit behandlingsforløb. For eksempel er dine oplysninger med til, at både du og vi bliver opmærksom på ting, som det er vigtigt at få talt om. Derfor er PRO-data i høj grad medvirkende til, at behandling og forløb bliver på den enkeltes præmisser.

    Ved at se på dine svar kan PRO-data også bruges til at se på kvaliteten af behandlingen ud fra den effekt, patienterne oplever.

    Hvem anvender PRO i Region Nordjylland

    I Psykiatrien i Region Nordjylland bruger vi PRO-data til dialogstøtte. Læs mere om PRO i Psykiatrien.

    I Epilepsiambulatoriet er der efterhånden mange patienter, der løbende svarer på et spørgeskema. På baggrund af spørgeskemaet og patientens behov, vurderes det, om patienten har brug for et besøg i ambulatoriet.

    I Diabetesambulatoriet arbejder vi med et skema, der skal hjælpe personalet og personen med diabetes med at sætte fokus på, hvad der er vigtigt for patienten og guide til, hvilke behandlingsmuligheder eller muligheder for støtte, der er at få. Læs mere om PRO i Diabetesambulatoriet.

    Derudover er der mange udviklingsprojekter i gang, hvor vi afprøver PRO, og undersøger, hvordan dataene kan bruges.

Kontakt

Jens Ravnholt Pedersen

Telefon

22 57 67 35

Mail

jerp@rn.dk
OPDATERET
24. juni 2020

Du er her

  1. Forside
  2. Sundhed
  3. Patient i Region Nordjylland
  4. Hospitaler
  5. Patient og pårørendeinddragelse

Fakta om Nordjylland

  • Nordjyske kommuner
  • Postnumre i regionen
  • Regioner i Danmark

Job i Region Nordjylland

  • Ledige jobs
  • Bliv sygeplejerske
  • Vikarservice Region Nordjylland
  • Fra ansøgning til ansættelse
  • Her hos os
  • Læge i Region Nordjylland

Uddannelse

  • Samarbejde med uddannelsesinstitutioner
  • Når du skal i praktik hos os
  • Uddannelse i tal

Find os på

Følg os på FacebookFølg os på LinkedInFølg os på TwitterFølg os på Instagram

Tilgængelighedserklæring

    Cookies

      Region Nordjylland | Niels Bohrs Vej 30 | 9220 Aalborg Ø | Tlf. 97 64 80 00 | Træffetid: Mandag-torsdag 8-15.30 fredag 8-15 |

      Officiel mailadresse: region@rn.dk | Skriv til os med sikker Digital Post via borger.dk (login med MitID)