• Spring navigation over
  • Kontakt
  • Job
  • Nyheder
  • Presse
  • Adgang med Tegn
  • For ansatte
  • English
Region Nordjylland - I gode hænder
  • Om Region Nordjylland
    Om Region Nordjylland

    Oversigtsliste Om Region Nordjylland

    • Budget og regnskab

    • Nordjyllands dataplatform

    • Dine rettigheder når regionen behandler oplysninger om dig

    • Digital post

    • Indkøb

    • Licitationer og udbud

    • Bæredygtighed og grøn omstilling

    • Organisation

    • Strategier og politikker

    • Åbenhed i forvaltningen

    • Hovedudvalget

    • Samarbejde med erhvervsliv

    • Design

    • Sociale medier

    • Vision og retning

    • Podcasts - Lyt til Region Nordjylland

    • Whistleblower ordning

  • Politik
    Politik

    Oversigtsliste Politik menu

    • De regionale politikere

    • Regionsrådet

    • Se Regionsrådsmøder

    • Udsatterådet

    • Dialog med politikerne i Region Nordjylland

    • Politiske udvalg under Regionsrådet

    • Forretningsudvalget

    • Kontaktudvalget

    • Sundhedssamarbejdsudvalget

    • Vederlag for politisk arbejde

    • Partistøtte

  • Sundhed
    Sundhed

    Patient i Region Nordjylland

    Patient i Region Nordjylland

    • Ukraine

    • Vaccinationer

    • Akut sygdom

    • Vigtig information om coronavirus

    • Hospitaler

    • Dine rettigheder som patient

    • Praktiserende læger og behandlere

    • NemSMS

    Til sundhedsfaglige og samarbejdspartnere

    Patient i Region Nordjylland

    • 72 timer ULB

    • NorDac

    • Folkesundhed

    • Forskning

    • IV behandling i kommunalt regi

    • Kontaktliste for kommunernes hjemmepleje

    • Kontaktliste til kommuner på børneområdet

    • National og Tværsektoriel IT

    • Nord-KAP

    • Planer på sundhedsområdet

    • Platform for Sundhedsinnovation

    • Rehabiliteringsindsatser for mennesker med kronisk sygdom

    • Samarbejde med kommuner omkring infektionshygiejne

    • Samskabelse

    • Sundhedsaftalen 2019

    • Sundhedsatlas

    • Sundhedsfaglige råd og udvalg

    • Sundhedshuse

    • TeleCare Nord

    • Telesundhed

    • Kommunal PRO

    Undersøgelse og behandling

    CT-skanner

    Undersøgelser og behandlinger på regionens hospitaler:

    • Aalborg Universitetshospital
    • Regionshospital Nordjylland
    • Psykiatrien

    Nyt Aalborg Universitetshospital

  • Regional Udvikling
    Regional Udvikling

    Oversigtsliste Regional Udvikling

    • Nyheder

    • Fakta og statistik

    • Strategier og planer

    • Analyser og rapporter

    • Politik og organisation

    • Søg udviklingsmidler

    • Internationalt samarbejde

    • Sundhedsinnovation

    • Mobilitet og infrastruktur

    • Klima og bæredygtighed

    • Uddannelse og kompetence

    • Kultur

    • Jordforurening

    • Råstoffer

    • Vækstforum Nordjylland 2007-2018

    • Business Region North Denmark

  • Specialsektoren
    Specialsektoren

    Oversigtsliste Specialsektoren

    • Regionens tilbud

    • Gør karriere i Specialsektoren

    • Til brugere og pårørende

    • Til kommunerne

    • VISO

  • Om Region Nordjylland
  • Politik
  • Sundhed
    • Patient i Region Nordjylland
      • Ukraine
      • Vaccinationer
      • Akut sygdom
      • Vigtig information om coronavirus
      • Hospitaler
      • Dine rettigheder som patient
        • Udredning og behandling
        • Klage- og erstatningsmuligheder
        • Indsigt i patientforløb
        • Refusion af udgifter
        • Særlige områder
        • Patientbefordring
          • Ofte stillede spørgsmål
          • Når Kontoret for Patientbefordring behandler personoplysninger om dig
        • Få vejledning hos Patientkontoret
      • Praktiserende læger og behandlere
      • NemSMS
    • Til sundhedsfaglige og samarbejdspartnere
  • Regional Udvikling
  • Specialsektoren
  • Fakta om Nordjylland
  • Job-i-Region-Nordjylland
  • Uddannelse-menu
  • Tilgaengelighedserklaering
  • Cookies
  • Kontakt
  • Job
  • Nyheder
  • Presse
  • Adgang med Tegn
  • For ansatte
  • English
  • E-mail
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
Region Nordjylland

Du er her

  1. Forside
  2. Sundhed
  3. Patient i Region Nordjylland
  4. Dine rettigheder som patient
  5. Patientbefordring
PRINT DEL
  • E-mail
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter

Dine rettigheder som patient

Sundhed

  • Patient i Region Nordjylland
    • Ukraine
    • Vaccinationer
    • Akut sygdom
    • Vigtig information om coronavirus
    • Hospitaler
    • Dine rettigheder som patient
      • Udredning og behandling
      • Klage- og erstatningsmuligheder
      • Indsigt i patientforløb
      • Refusion af udgifter
      • Særlige områder
      • Patientbefordring
        • Ofte stillede spørgsmål
        • Når Kontoret for Patientbefordring behandler personoplysninger om dig
      • Få vejledning hos Patientkontoret
    • Praktiserende læger og behandlere
    • NemSMS
  • Til sundhedsfaglige og samarbejdspartnere

Kørsel til og fra hospitalet

Hovedreglen er, at du selv sørger for samt betaler din transport til og fra hospitalet.

Hvis du kan benytte offentlig transport, kan du søge om befordringsgodtgørelse.

Hvis du af helbredsmæssige årsager IKKE kan benytte offentlig transport, kan du blive visiteret til patientbefordring.

Region Nordjylland bevilger ikke kilometergodtgørelse fra 1. januar 2019.

Fold alle ud Fold alle sammen

  • Når du er i stand til at benytte offentlig transport (tog og bus)

    Hvis du er pensionist

    Du er berettiget til befordringsgodtgørelse, hvis du helbredsmæssigt er i stand til at benytte offentlige transportmidler og: 

    • modtager folkepension eller førtidspension og
    • den samlede udgift for din rejse er mere end 45 kr. tur/retur.

    Hvis du ikke er pensionist

    Du er berettiget til befordringsgodtgørelse, hvis du helbredsmæssigt er i stand til at benytte offentlige transportmidler og:

    • afstanden mellem din bopæl og hospitalet er mere end 50 km. målt på KRAKs korteste rute og
    • den samlede udgift for din rejse er mere end 108 kr. tur/retur. 

    Hvis du har behov for ledsager

    Hvorvidt du har behov for en ledsager, afhænger af en vurdering af din helbredsmæssige tilstand.

    Hvis du selv er berettiget til befordringsgodtgørelse, kan du få udbetalt befordringsgodtgørelse for en ledsager, hvis I rejser sammen, og hvis din helbredsmæssige tilstand gør det nødvendigt med en ledsager.

    Vi skal have dokumentation for din ledsagers faktiske udgift til offentlig transport. Du kan ikke få dækket mere end den dokumenterede udgift.

    Befordringsgodtgørelse ved frit eller udvidet frit sygehus valg

    Du skal selv sørge for samt betale din transport, hvis du vælger at flytte din undersøgelse eller behandling til et andet offentligt eller privat hospital, som ikke er en del af Region Nordjyllands eget behandlingstilbud.

    Hvis du opfylder betingelserne for befordringsgodtgørelse, kan du være berettiget til en delvis befordringsgodtgørelse. Den delvise befordringsgodtgørelse svarer til de udgifter, du ville have haft ved at benytte det billigste offentlige transportmiddel til det nærmeste hospital i Region Nordjylland, hvor du kunne være blevet behandlet.

    Sådan beregnes befordringsgodtgørelse

    Hvis du er berettiget til at få befordringsgodtgørelse, får du godtgjort et beløb svarende til billigste offentlige transportmiddel, som er rejsekortstakst.
    Din befordringsudgift bliver beregnet på baggrund af et opslag på www.rejsekort.dk.

    Har du købt en kontantbillet, og ønsker at få udgiften til denne refunderet, skal du fremsende billetten som dokumentation for din udgift.
    Skriv dit cpr.nr. på billetten og skan/tag et billede af den. Send billedet til os via sikker mail. (Ansøger du digitalt, skal du uploade billedet i ansøgningsportalen).

    Skriv til os med Digital Post (login med NemID)

  • Hvis du helbredsmæssigt IKKE er i stand til at benytte offentlig transport, er tilbuddet i Region Nordjylland Flexsygehustaxa

    Du kan blive visiteret til befordring af Region Nordjylland, hvis du som patient skal til og fra undersøgelse eller behandling på hospitalet og ikke er i stand til at benytte dig af offentlige transportmidler af helbredsmæssige årsager.

    Retten til befordring gælder kun fra din folkeregisteradresse til hospitalets adresse og retur.

    Du har ikke nødvendigvis ret til befordring både ud og hjem i forbindelse med behandling. Det er en sundhedsfaglig vurdering af din helbredstilstand, der afgør, om du har ret til befordring.

    Sådan gør du, hvis du ønsker at blive visiteret til befordring

    Hvis du ønsker befordring, skal du ringe til Kontoret for Patientbefordring tidligst 14 dage før og gerne senest 1 hverdag før behandlingen, på hverdage i tidsrummet 8.00-12.00.

    Du skal

    • have dit indkaldelsesbrev ved hånden
    • indtaste dit personnummer
    • oplyse navnet på det hospital og den afdeling, hvor du skal til undersøgelse eller behandling.

    Herefter vil vi stille dig en række spørgsmål, der skal være med til at afklare dit helbredsmæssige behov for befordring.

    Vi kan i forbindelse med afklaringen bede dig om

    • dokumentation for din helbredsmæssige tilstand eller
    • samtykke til, at vi må indhente relevante oplysninger for, at vi kan afklare dit behov.
    Kontakt ved akut opstået behov for befordring

    Har du undtagelsesvis fået en akut aftale på hospitalet - det vil sige samme dag, som du modtager indkaldelsen, eller dagen efter - har du mulighed for at kontakte os mellem kl. 12.00 og 15.30 med henblik på at bestille befordring.
    Fra kl. 15.30-8.00 samt i weekend og helligdage bliver du stillet videre til FlexDanmark, som varetager din bestilling.

    Vær opmærksom på, at vi i disse tidsrum kun tager imod opkald fra patienter med akut opstået behov.

    Vi benytter samkørsel

    Når du benytter dig af vores tilbud om befordring, er der tale om samkørsel. Det vil sige, at der godt kan være andre i bilen, og at bilen ikke nødvendigvis kører direkte, hvilket kan give ekstra køretid for dig. I særlige situationer, hvor det er sundhedsfagligt dokumenteret, kan der køres solo og direkte.
    Vi planlægger befordringen, så du ankommer rettidigt til din aftale.

    Befordring til hospitalet

    Du kan blive afleveret på hospitalet op til 1 time før din aftale.

    Befordring fra hospitalet

    Du kan blive afhentet på hospitalet op til 1 time efter din aftale. Har du været indlagt, kan der gå op til 4 timer, fra du bliver udskrevet og til du bliver hentet.

    Befordring ved frit eller udvidet frit sygehusvalg

    Du skal selv sørge for samt betale for din transport, hvis du har valgt at flytte din undersøgelse eller behandling til et andet offentligt eller privat hospital, som ikke er en del af Region Nordjyllands eget behandlingstilbud.
    Hvis du opfylder betingelserne for befordringsgodtgørelse, kan du være berettiget til en delvis befordringsgodtgørelse. Den delvise befordringsgodtgørelse svarer til de udgifter, du ville have haft ved at benytte det billigste forsvarlige transportmiddel til det nærmeste hospital i Region Nordjylland, hvor du kunne være blevet behandlet.

    Ledsagelse i forbindelse med befordring

    Det er vigtigt, når du bestiller befordring, at du fortæller os, hvis du har behov for at blive fulgt ind på afdelingen. Så aftaler vi, at chaufføren følger dig ind.
    Det er kun muligt at få ledsager med i befordring, hvis det er nødvendigt på grund af din helbredsmæssige tilstand. Vi skal visitere din ledsager til befordringen.
    Befordring bestilles alene ud fra din helbredsmæssige tilstand.

    Ledsager til børn

    Udgangspunktet er, at der ikke kræves dokumentation til udgiften til ledsagelse af børn op til 18 år.

    Husk at afmelde din patientbefordring

    Hvis du alligevel ikke får brug for din patientbefordring, skal du hurtigst muligt give besked til Kontoret for Patientbefordring på 97 64 80 30. Det er vigtigt, at du melder afbud, så chaufføren ikke kører forgæves.

    Få besked på SMS

    Har du bestilt en befordring, kan du få en SMS-påmindelse, der sendes 24 timer før afhentning og igen 15 minutter før afhentning. Det er gratis at blive tilmeldt og modtage SMS’er. Du skal tilmelde dig SMS-ordningen for at modtage SMS'er fremover.
    Du kan læse mere om Flextrafik-ordningen på NT’s hjemmeside eller få en vejledning til SMS-tilmeldingen.

  • Ophold og overnatning

    Patient

    Ved ambulant behandling, hvor du som patient har ret til befordring/befordringsgodtgørelse, og hvor overnatning uden for hjemmet er nødvendigt, kan du have ret til overnatning/overnatningsgodtgørelse og time- og dagpenge.

    Ledsager

    Når ledsagelse, anses for sundhedsfagligt nødvendigt, og der er ret til befordring eller befordringsgodtgørelse, kan din ledsager have ret til overnatning/overnatningsgodtgørelse og time- og dagpenge, såfremt overnatning uden for hjemmet er nødvendigt.

    Ønsker du at ansøge om overnatningsudgifter og/eller time- og dagpenge, skal du indsende dine kvitteringer vedrørende overnatning samt udgifter til kost for perioden.

    Skriv til os med Digital Post (login med NemID)

  • Liggende patienttransport

    Du har ret til liggende patienttransport til hospitalet, hvis din læge eller den behandlende afdeling vurderer, at du har behov for en liggende transport. Lægen eller den behandlende afdeling rekvirerer den liggende transport ved AMK-Vagtcentral.

    Kontaktoplysninger

    Er du læge eller behandlingssted, og kender du ikke telefonnumrene til bestilling af liggende transport, kan du rekvirere det ved at sende en mail til Den Præhospitale Virksomhed eller ringe til AMK-Vagtcentral inden for normal åbningstid.

    AMK-Vagtcentral
    Telefon: 70 23 75 95

    Åbningstid:
    Mandag-fredag 8.00-15.30
    Fredag 8.00-15.00

  • Dine forpligtelser hvis du sidder i kørestol eller har brug for autostol eller selepude til dit barn

    Hvis du sidder i kørestol 

    Som kørestolsbruger er du forpligtet til at sikre dig, at din kørestol er godkendt til fastspænding i en bil, hvis du ikke kan flytte dig over på et sæde i taxaen. Er du i tvivl om, hvorvidt kørestolen er godkendt til fastspænding, kan du eventuelt kontakte din hjemkommune, hvis du har fået bevilget kørestolen her. Chaufføren kan afvise at køre med dig, hvis:

    • din kørestol og/eller du ikke kan fastspændes forsvarligt eller
    • du ikke kan flytte dig over på et sæde i taxaen.

    Hvis dit barn har brug for en autostol eller selepude

    Har dit barn brug for en autostol eller selepude, skal du selv sørge for at stille godkendt autostol eller selepude til rådighed. FlexSygehus-taxaerne medbringer ikke autostole eller selepuder. Chaufføren skal afvise at køre med dit barn, hvis det ikke er fastspændt i godkendt autostol eller selepude.

Sådan ansøger du om befordringsgodtgørelse

Ansøgning om befordringsgodtgørelse foregår digitalt.

Fold alle ud Fold alle sammen

  • Ansøgning om befordringsgodtgørelse

    Hvis du er bosat i Nordjylland (se kort) og ønsker at ansøge om befordringsgodtgørelse, skal du gøre det digitalt på ansøgningsportalen: befordring.rn.dk.

    Du kan først ansøge nogle dage efter dit besøg på hospitalet. 

    Du kan logge ind på ansøgningsportalen fra din mobil, tablet eller computer. Du skal bruge dit eget MitID for at logge ind, når du vil ansøge for dig selv eller på vegne af dit barn.

    OBS: For besøg uden for regionen, skal du uploade et billede af det ansøgningsskema, som den behandlende afdeling har udfyldt.

    Hvis du er i tvivl om, hvordan du gør, så se eventuelt en vejledning på video på ansøgningsportalen eller her:

    Har du ikke mulighed for at ansøge via ansøgningsportalen, fordi du fx ikke har MitID eller officielt er undtaget fra Digital Post på Borger.dk, skal du kontakt Kontoret for Patientbefordring per brev for at ansøge.

    I brevet skal du oplyse dit navn, dine kontaktoplysninger, dato for behandling samt behandlingssted. Har du være på et hospital uden for regionen, et privathospital eller hos speciallæge, skal du medsende det udfyldte ansøgningsskema, som du har modtaget på behandlingsstedet. 

    For at beskytte dine personfølsomme oplysninger kan du ikke ansøge per mail.

    Har du brug for hjælp til at ansøge digitalt?

    Du er velkommen til at ringe til Kontoret for Patientbefordring for at bliver guidet til at bruge ansøgningsportalen.

    Svar på din ansøgning

    Hvis du er berettiget til befordringsgodtgørelse, bliver beløbet indsat på din NemKonto. Hvis ikke du er berettiget, modtager du en agterskrivelse i din e-Boks.

  • Refusion af udgifter til Læsøfærgen

    Bor du på Læsø og har været på hospitalet, skal du søge digitalt om befordringsgodtgørelse.

    Billede af færgebilletten skal uploades i ansøgningsportalen samtidig med oprettelse af ansøgningen.

    Skriv til os med Digital Post (login med NemID)

Har du spørgsmål?

Få svar på ofte stillede spørgsmål

Reglerne for patientbefordring og befordringsgodtgørelse kan give anledning til spørgsmål.

Her kan du finde svar på de spørgsmål, vi ofte får

Ring til Kontoret for Patientbefordring

Reglerne på befordringsområdet er komplicerede. Hvis du har spørgsmål til vores afgørelse eller mener, at der er noget, vi har overset i forbindelse med sagsbehandlingen af din sag, vil vi meget gerne, at du ringer til Kontoret for Patientbefordring på tlf. 97 64 80 30. På den måde får vi mulighed for at

  • høre dine bemærkninger og eventuelt ændre vores afgørelse eller
  • give dig en forklaring på, hvordan vurderingen er foretaget eller godtgørelsen udregnet.

Kontakt Patientkontoret

Hvis du har behov for generel vejledning om dine rettigheder og eventuelt ønsker hjælp til at udforme en klage, kan du kontakte Patientkontoret i Region Nordjylland på
tlf. 97 64 80 10, Mandag-fredag kl. 9.00-12.00.

Vær opmærksom på, at klagefristen er 4 uger fra, at du har modtaget en afgørelse fra Kontoret for Patientbefordring.

Få vejledning hos Patientkontoret

Kontakt

Kontoret for Patientbefordring

Telefon

97 64 80 30
Mandag-fredag kl. 8.00-12.00

Sikker mail

Skriv til os med Digital Post (login med MitID)

Åbningstider

Kontoret er kun åbent for personlig henvendelse efter telefonisk aftale

Regionshuset


Niels Bohrs Vej 30
9220 Aalborg Øst

Ved akut opstået behov efter kl. 12.00

Har du undtagelsesvis fået en akut aftale på hospitalet - det vil sige samme dag, som du modtager indkaldelsen, eller dagen efter - har du mulighed for at kontakte os på telefon 97 64 80 30 mellem kl. 12.00 og 15.30 med henblik på at bestille befordring.
Fra kl. 15.30-8.00 samt i weekend og helligdage bliver du stillet videre til FlexDanmark, som varetager din bestilling.

Vær opmærksom på, at vi i disse tidsrum kun tager imod opkald fra patienter med akut opstået behov.

Når du skriver til os på mail

Husk at oplyse:

  • fulde navn (fornavn og efternavn)
  • adresse
  • CPR-nr.
  • telefonnummer

Skriv til os med sikker Digital Post

Fakta

I Region Nordjylland bliver den siddende patientbefordring varetaget af Kontoret for Patientbefordring (tidligere Kørselskontoret), som er et myndighedskontor i Center for Administration. Den liggende patienttransport bliver varetaget af AMK-Vagtcentralen, som er en enhed i Den Præhospitale Virksomhed.

Patientbefordringsområdet er reguleret af de nationalt fastsatte regler i Befordringsbekendtgørelsen og af Region Nordjyllands fastsatte serviceniveau for området. 

Vi sender digital post

Kontoret for Patientbefordring sender digital post. Den post, vi sender, er blandt andet afgørelser på ansøgninger om befordringsgodtgørelse, som du skal reagere på inden 3 uger.

Vær derfor opmærksom på, at det er dit ansvar at holde øje med post i din digitale postkasse på Borger.dk eller i e-Boks.

Relevant Link

  • Bekendtgørelse om befordring og befordringsgodtgørelse efter sundhedsloven
  • Vejledning-til-borgere-vedr-SMS-advisering
    PDF, 332 KB
OPDATERET
6. oktober 2022

Du er her

  1. Forside
  2. Sundhed
  3. Patient i Region Nordjylland
  4. Dine rettigheder som patient
  5. Patientbefordring

Fakta om Nordjylland

  • Nordjyske kommuner
  • Postnumre i regionen
  • Regioner i Danmark

Job i Region Nordjylland

  • Ledige jobs
  • Bliv sygeplejerske
  • Vikarservice Region Nordjylland
  • Fra ansøgning til ansættelse
  • Her hos os
  • Læge i Region Nordjylland

Uddannelse

  • Samarbejde med uddannelsesinstitutioner
  • Når du skal i praktik hos os
  • Uddannelse i tal

Find os på

Følg os på FacebookFølg os på LinkedInFølg os på TwitterFølg os på Instagram

Tilgængelighedserklæring

    Cookies

      Region Nordjylland | Niels Bohrs Vej 30 | 9220 Aalborg Ø | Tlf. 97 64 80 00 | Træffetid: Mandag-torsdag 8-15.30 fredag 8-15 |

      Officiel mailadresse: region@rn.dk | Skriv til os med sikker Digital Post via borger.dk (login med MitID)