• Spring navigation over
  • Kontakt
  • Job
  • Nyheder
  • Presse
  • Adgang med Tegn
  • For ansatte
  • English
Region Nordjylland - I gode hænder
  • Om Region Nordjylland
    Om Region Nordjylland

    Oversigtsliste Om Region Nordjylland

    • Budget og regnskab

    • Dine rettigheder når regionen behandler oplysninger om dig

    • Digital post

    • Indkøb

    • Licitationer og udbud

    • KlimaRegion

    • Organisation

    • Vision og retning

    • Strategier og politikker

    • Åbenhed i forvaltningen

    • Samarbejde med erhvervsliv

    • Design

    • Sociale medier

  • Politik
    Politik

    Oversigtsliste Politik menu

    • De regionale politikere

    • Regionsrådet

    • Se Regionsrådsmøder

    • Dialog med politikerne i Region Nordjylland

    • Politiske udvalg under Regionsrådet

    • Forretningsudvalget

    • Kontaktudvalget

    • Sundhedskoordinationsudvalget

    • Vederlag for politisk arbejde

    • Partistøtte

  • Sundhed
    Sundhed

    Patient i Region Nordjylland

    Patient i Region Nordjylland

    • Akut sygdom

    • Hospitaler

    • Dine rettigheder som patient

    • Praktiserende læger og behandlere

    • NemSMS

    Til sundhedsfaglige og samarbejdspartnere

    Patient i Region Nordjylland

    • Forskning

    • 1-1-2 Akuthjælperordningen

    • Kontaktliste for kommunernes hjemmepleje

    • Kontaktliste til kommuner på børneområdet

    • Kvalitet og patientsikkerhed

    • National og Tværsektoriel IT

    • Nord-KAP

    • Nyt Aalborg Universitetshospital NAU

    • Patientinddragelse

    • Patienttilfredshed

    • Planer på sundhedsområdet

    • Samarbejde med kommuner omkring infektionshygiejne

    • Folkesundhed

    • Sundhedsaftalen 2019

    • Sundhedsaftalen 2015-2018

    • Kronikerindsatser

    • TeleCare Nord

    • Sundhedsatlas

    • Sundhedsfaglige råd og udvalg

    • Sundhedshuse

    Undersøgelse og behandling

    CT-skanner

    Læs mere om de undersøgelser og behandlinger, der foretages på de enkelte hospitaler i regionen.

    • Aalborg Universitetshospitals undersøgelser og behandlinger
    • Regionshospital Nordjyllands undersøgelser og behandlinger
    • Psykiatriens undersøgelser og behandlinger

    Nyt Aalborg Universitetshospital

  • Regional Udvikling
    Regional Udvikling

    Oversigtsliste Regional Udvikling

    • Nyheder

    • Fakta og statistik

    • Strategier og planer

    • Analyser og rapporter

    • Politik og organisation

    • Søg udviklingsmidler

    • Internationalt samarbejde

    • Sundhedsinnovation

    • Mobilitet og infrastruktur

    • Klima og bæredygtighed

    • Uddannelse og kompetence

    • Kultur

    • Jordforurening

    • Råstoffer

    • Vækstforum Nordjylland 2007-2018

    • Business Region North Denmark

  • Specialsektoren
    Specialsektoren

    Oversigtsliste Specialsektoren

    • Regionens tilbud

    • Til kommunerne

    • Tilsyn med Specialsektorens tilbud

    • Mission, vision og værdier

    • Sådan får du indflydelse

    • Udviklings- og kvalitetsarbejde

    • VISO

    • Organisation og ansatte

  • Om Region Nordjylland
  • Politik
  • Sundhed
    • Patient i Region Nordjylland
      • Akut sygdom
      • Hospitaler
      • Dine rettigheder som patient
        • Udredning og behandling
        • Klage- og erstatningsmuligheder
        • Indsigt i patientforløb
        • Refusion af udgifter
        • Særlige områder
        • Patientbefordring
          • Ofte stillede spørgsmål
        • Få vejledning hos Patientkontoret
      • Praktiserende læger og behandlere
      • NemSMS
    • Til sundhedsfaglige og samarbejdspartnere
  • Regional Udvikling
  • Specialsektoren
  • Fakta om Nordjylland
  • Karriere-menu
  • Uddannelse-menu
  • Kontakt
  • Job
  • Nyheder
  • Presse
  • Adgang med Tegn
  • For ansatte
  • English
  • E-mail
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
Region Nordjylland

Du er her

  1. Forside
  2. Sundhed
  3. Patient i Region Nordjylland
  4. Dine rettigheder som patient
  5. Patientbefordring
  6. Ofte stillede spørgsmål
PRINT DEL
  • E-mail
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter

Dine rettigheder som patient

Sundhed

  • Patient i Region Nordjylland
    • Akut sygdom
    • Hospitaler
    • Dine rettigheder som patient
      • Udredning og behandling
      • Klage- og erstatningsmuligheder
      • Indsigt i patientforløb
      • Refusion af udgifter
      • Særlige områder
      • Patientbefordring
        • Ofte stillede spørgsmål
      • Få vejledning hos Patientkontoret
    • Praktiserende læger og behandlere
    • NemSMS
  • Til sundhedsfaglige og samarbejdspartnere

Ofte stillede spørgsmål

Fra 1. januar 2019 kommer der nye regler for patientbefordring og befordringsgodtgørelse. Se her, om reglerne har betydning for dig.

Fold alle ud Fold alle sammen

  • Hvad betyder ændringerne for mig som patient?

    • Det er som udgangspunkt ikke længere muligt at få udbetalt befordringsgodtgørelse for kørsel i egen bil
    • Du vil opleve en skærpet visitation forud for bevilling af befordring, fx krav om dokumentation for din helbredsmæssige tilstand.

    Kriterier for visitation for patienter, der ikke kan benytte offentlige transportmidler, kan fx være:

    • Fysisk funktionsnedsættelse (afhængig af hjælpemidler, svært nedsat lungefunktion)
    • Bivirkninger ved behandlingen (opkast, diarré, nedsat immunforsvar mv.)
    • Diagnostiseret psykisk lidelse (angst i svær grad mv.)
    • Kognitive lidelser – (demens, følger af apoplexi)
    • Blinde eller svagtseende
  • Bliver jeg berørt, hvis jeg kan benytte offentlige transportmidler?

    Nej, hvis du som patient kan benytte offentlige transportmidler, vil du fortsat være berettiget til at få befordringsgodtgørelse svarende til rejsekortstakst, hvis

    • du er pensionist og din udgift for rejsen er mere end 42 kr. tur/retur

    eller

    • afstanden mellem din bopæl og hospitalet er mere end 50 km målt på KRAKs korteste rute og
    • den samlede udgift for din rejse er mere end 100 kr. tur/retur.  
  • Bliver jeg berørt, hvis jeg ikke kan benytte offentlige transportmidler?

    Ja. Hvis du kører i din egen bil og tidligere har fået udbetalt befordringsgodtgørelse herfor, vil du blive berørt af ændringerne.

    Efter 1. januar 2019 er der ikke længere mulighed for at få udbetalt befordringsgodtgørelse til kørsel i egen bil. Hvis du helbredsmæssigt ikke er i stand til at tage offentlige transportmidler, eller det ikke er praktisk muligt, vil du blive tilbudt en befordring, hvis du opfylder reglerne herfor.

  • Må jeg ikke selv køre, hvis jeg ikke kan benytte offentlige transportmidler?

    Jo, du må gerne selv køre eller køre med andre.

    Der vil dog ikke efterfølgende blive udbetalt befordringsgodtgørelse, da Region Nordjylland tilbyder befordring til dig, hvis du helbredsmæssigt ikke er i stand til at tage offentlige transportmidler, eller det ikke er praktisk muligt. 

  • Bliver jeg berørt, hvis jeg i dag bliver kørt af regionen?

    Nej, hvis du helbredsmæssigt fortsat ikke er i stand til at tage offentlige transportmidler, vil du ikke blive berørt.

    Der vil dog være skærpede krav om dokumentation for, hvorfor din helbredsmæssige tilstand gør, at du ikke kan benytte offentlige transportmidler for, at du kan få bevilget befordring.

  • Kan jeg ikke længere få en ledsager med, hvis jeg bliver kørt af regionen?

    • Hvis din helbredstilstand er uændret, og det tidligere har været vurderet, at du har mulighed for at få ledsager med, vil du fortsat kunne det.
    • Hvis du har svært ved at klare dig selv fysisk eller mentalt på egen hånd på hospitalet, kan det være muligt at få en ledsager med. 
    • Hvis du blot har behov for at blive fulgt ind, men ellers derefter kan klare dig selv, kan chaufføren følge dig ind. I den situation får du ikke bevilget en ledsager med. 

    Kontoret for Patientbefordring vurderer ledsagerbehovet i forbindelse med bevilling af befordring.

  • Hvad betyder samkørsel?

    Når du benytter dig af Region Nordjyllands tilbud om patientbefordring, er der tale om samkørsel.

    Det betyder, at du skal forvente

    • at der i forbindelse med din befordring kan blive afhentet eller afleveret andre patienter på vejen til og fra hospitalet
    • ekstra køretid op til 100% sammenlignet med direkte kørsel
    • at du kan blive afleveret op til 1 time før dit aftalte mødetidspunkt – og afhentet op til 1 time efter din aftale er slut.

    Vi planlægger din befordring, så du ankommer rettidigt til din aftale. Du får oplyst et cirka-tidspunkt for afhentning i forbindelse med bevillingen af din befordring.

  • Hvad betyder de længere gældende bevillinger til patientbefordring for mig som patient?

    Hvis du er inde i et længerevarende sygdomsforløb eller har et kronisk handicap, som betyder, at du ikke helbredsmæssigt er i stand til at benytte offentlige transportmidler, bliver det hurtigere og lettere for dig at bestille en befordring ved os. 

Kontakt

Kontoret for Patientbefordring

Tlf.:

97 64 80 30
Mandag-fredag kl. 8.00-12.00

Sikker mail:

Skriv til os med Digital Post

Åbningstider

Kontoret er kun åbent for personlig henvendelse efter telefonisk aftale

Regionshuset


Niels Bohrs Vej 30
9220 Aalborg Øst
OPDATERET
10. december 2018

Du er her

  1. Forside
  2. Sundhed
  3. Patient i Region Nordjylland
  4. Dine rettigheder som patient
  5. Patientbefordring
  6. Ofte stillede spørgsmål

Fakta om Nordjylland

  • Nordjyske kommuner
  • Postnumre i regionen
  • Regioner i Danmark

Job i Region Nordjylland

  • Ledige jobs
  • Vikarservice Region Nordjylland
  • Fra ansøgning til ansættelse
  • Her hos os
  • Læge i Region Nordjylland

Uddannelse

  • Region Nordjylland som uddannelsessted
  • Uddannelser i Region Nordjylland
  • Samarbejde med uddannelsesinstitutioner
  • Start din karriere under din uddannelse
  • Værd at vide for elever og praktikanter
  • Uddannelse i tal

Find os på

Region Nordjylland | Niels Bohrs Vej 30 | 9220 Aalborg Ø | Tlf. 97 64 80 00 | Træffetid: Mandag-torsdag 8-15.30 fredag 8-15 |

Officiel mailadresse: region@rn.dk | Skriv til os med sikker Digital Post via borger.dk (login med NemID)