Kvalitetsmodellen er med til at sikre og dokumentere kvaliteten i den socialpædagogiske indsats. Modellen sikrer systematisk og kontinuerlig kvalitetsudvikling på det sociale område.
Kvalitetsmodellen er de sociale tilbuds værktøjskasse i arbejdet med kvalitetssikring og udvikling af praksis.
Herunder kan ses en oversigt med de 11 standarder fra Dansk kvalitetsmodel, som Specialsektorens tilbud arbejder med.
Som det fremgår af listen, så er der 9 ydelsesspecifikke standarder som retter sig mod borgerne og ydelsen. De øvrige 2 standarder er organisatoriske standarder, som vedrører organisatoriske aspekter og medarbejdernes vilkår.
Oversigt med de standarder Dansk Kvalitetsmodel som anvendes på Specialsektorens tilbud:
Ydelsesspecifikke standarder
Organisatoriske standarder
I Specialsektoren er standarderne fra Dansk kvalitetsmodel oversat til retningslinjer på de enkelte tilbud. Disse dokumenter fungerer som umiddelbar anvendelig støtte og guide til medarbejderne, der arbejder med kvalitetsstandarderne i praksis.
Du kan se mere information vedrørende Dansk kvalitetsmodel på det sociale område her.