• Spring navigation over
  • Kontakt
  • Job
  • Nyheder
  • Presse
  • Adgang med Tegn
  • For ansatte
  • English
Region Nordjylland - I gode hænder
  • Om Region Nordjylland
    Om Region Nordjylland

    Oversigtsliste Om Region Nordjylland

    • Budget og regnskab

    • Nordjyllands dataplatform

    • Dine rettigheder når regionen behandler oplysninger om dig

    • Digital post

    • Indkøb

    • Licitationer og udbud

    • Bæredygtighed og grøn omstilling

    • Organisation

    • Strategier og politikker

    • Åbenhed i forvaltningen

    • Hovedudvalget

    • Samarbejde med erhvervsliv

    • Design

    • Sociale medier

    • Vision og retning

    • Podcasts - Lyt til Region Nordjylland

    • Whistleblower ordning

  • Politik
    Politik

    Oversigtsliste Politik menu

    • De regionale politikere

    • Regionsrådet

    • Se Regionsrådsmøder

    • Udsatterådet

    • Dialog med politikerne i Region Nordjylland

    • Politiske udvalg under Regionsrådet

    • Forretningsudvalget

    • Kontaktudvalget

    • Sundhedssamarbejdsudvalget

    • Vederlag for politisk arbejde

    • Partistøtte

  • Sundhed
    Sundhed

    Patient i Region Nordjylland

    Patient i Region Nordjylland

    • Ukraine

    • Vaccinationer

    • Akut sygdom

    • Vigtig information om coronavirus

    • Hospitaler

    • Dine rettigheder som patient

    • Praktiserende læger og behandlere

    • NemSMS

    Til sundhedsfaglige og samarbejdspartnere

    Patient i Region Nordjylland

    • 72 timer ULB

    • NorDac

    • Folkesundhed

    • Forskning

    • IV behandling i kommunalt regi

    • Kontaktliste for kommunernes hjemmepleje

    • Kontaktliste til kommuner på børneområdet

    • National og Tværsektoriel IT

    • Nord-KAP

    • Planer på sundhedsområdet

    • Platform for Sundhedsinnovation

    • Rehabiliteringsindsatser for mennesker med kronisk sygdom

    • Samarbejde med kommuner omkring infektionshygiejne

    • Samskabelse

    • Sundhedsaftalen 2019

    • Sundhedsatlas

    • Sundhedsfaglige råd og udvalg

    • Sundhedshuse

    • TeleCare Nord

    • Telesundhed

    • Kommunal PRO

    • Telma

    Undersøgelse og behandling

    CT-skanner

    Undersøgelser og behandlinger på regionens hospitaler:

    • Aalborg Universitetshospital
    • Regionshospital Nordjylland
    • Psykiatrien

    Nyt Aalborg Universitetshospital

  • Regional Udvikling
    Regional Udvikling

    Oversigtsliste Regional Udvikling

    • Nyheder

    • Fakta og statistik

    • Strategier og planer

    • Analyser og rapporter

    • Politik og organisation

    • Søg udviklingsmidler

    • Internationalt samarbejde

    • Sundhedsinnovation

    • Mobilitet og infrastruktur

    • Klima og bæredygtighed

    • Uddannelse og kompetence

    • Kultur

    • Jordforurening

    • Råstoffer

    • Vækstforum Nordjylland 2007-2018

    • Business Region North Denmark

  • Specialsektoren
    Specialsektoren

    Oversigtsliste Specialsektoren

    • Regionens tilbud

    • Gør karriere i Specialsektoren

    • Til brugere og pårørende

    • Til kommunerne

    • VISO

  • Om Region Nordjylland
  • Politik
  • Sundhed
  • Regional Udvikling
  • Specialsektoren
    • Regionens tilbud
    • Til kommunerne
    • Til brugere og pårørende
      • Sådan får du indflydelse
      • Klageadgange på Specialsektorens område
    • Tilsyn med Specialsektorens tilbud
    • Udviklings- og kvalitetsarbejde
    • VISO
    • Det regionale kontaktforum om handicap
    • Når Specialsektoren i Region Nordjylland behandler personoplysninger om dig
    • Organisation og ansatte
    • Mission, vision og værdier
  • Fakta om Nordjylland
  • Job-i-Region-Nordjylland
  • Uddannelse-menu
  • Tilgaengelighedserklaering
  • Cookies
  • Kontakt
  • Job
  • Nyheder
  • Presse
  • Adgang med Tegn
  • For ansatte
  • English
  • E-mail
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
Region Nordjylland

Du er her

  1. Forside
  2. Specialsektoren
  3. Til brugere og pårørende
  4. Klageadgange på Specialsektorens område
PRINT DEL
  • E-mail
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter

Specialsektoren

  • Regionens tilbud
  • Til kommunerne
  • Til brugere og pårørende
    • Sådan får du indflydelse
    • Klageadgange på Specialsektorens område
  • Tilsyn med Specialsektorens tilbud
  • Udviklings- og kvalitetsarbejde
  • VISO
  • Det regionale kontaktforum om handicap
  • Når Specialsektoren i Region Nordjylland behandler personoplysninger om dig
  • Organisation og ansatte
  • Mission, vision og værdier

Klageadgange på Specialsektorens område

Vejledning til hvad du skal gøre, hvis du ønsker at klage over et af regionens tilbud.

Fold alle ud Fold alle sammen

  • De regionale tilbud

    Klager over forholdene på de regionale tilbud eller medarbejdernes arbejde og adfærd kan ske til Regionsrådet. Der er ingen formkrav til en klage, hvilket vil sige, at der ikke stilles krav om skriftlig indgivelse af klage.

    Klagen kan indgives til det pågældende tilbud eller til:

    Region Nordjylland
    Specialsektoren
    Niels Bohrs Vej 30
    9220 Aalborg Øst
    Telefon 97 64 80 60
    specialsektoren@rn.dk

  • Det sociale område

    De almindelige klageregler inden for det sociale område findes i retssikkerhedslovens kapitel 10. Borgere kan efter disse regler klage til Ankestyrelsen over kommunale afgørelser i de tilfælde, hvor det fremgår af lovgivningen, at der er klageadgang.

    Det er primært kommunen, der træffer afgørelser i forhold til borgerne på Specialsektorens tilbud. Dog er magtanvendelse på Specialsektorens tilbud at anse som afgørelser om anvendelse af magt og kan påklages som følger:

    • På voksenområdet kan medarbejderes indgreb efter servicelovens § 126 - anvendelse af fysisk magt i form af at fastholde eller føre en person – påklages til Ankestyrelsen. Klagen indsendes inden 4 uger efter magtanvendelsen til kommunalbestyrelsen, der vurderer, om der er grundlag for at give klager medhold. Kan kommunalbestyrelsen ikke give klager medhold, videresendes klagen til Ankestyrelsen.
      Øvrige afgørelser om magtanvendelse på voksenområdet er kommunale afgørelser, som på samme vis kan påklages til Ankestyrelsen.
    • På området for børn og unge kan klager over overtrædelse af bestemmelserne i magtanvendelsesbekendtgørelsen indbringes for kommunalbestyrelsen i opholdskommunen. Klager over afgørelser truffet af kommunalbestyrelsen kan inden 4 uger efter afgørelsen indbringes for Ankestyrelsen. Klagen indgives til den kommunalbestyrelse, der har truffet afgørelse, med henblik på genvurdering.

    Klik på Ankestyrelsens klagevejledning for yderligere information.

  • Specialundervisningsområdet

    Specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand til børn

    Regionens afgørelse om det nærmere indhold af det regionale undervisningstilbud kan inden 4 uger fra afgørelsen er meddelt til forældrene indbringes for Klagenævnet for Specialundervisning, jf. folkeskolelovens § 51, stk. 8.

    Ifølge folkeskolelovens § 51, stk. 3, kan kommunalbestyrelsens afgørelser om henvisning, afslag eller tilbagekaldelse af henvisning til specialundervisning inden 4 uger fra afgørelsens meddelelse af forældrene indbringes for Klagenævnet for Specialundervisning.

    Klager over regionens afgørelse om det nærmere indhold i specialundervisningstilbuddet indgives til det pågældende tilbud eller:

    Region Nordjylland
    Specialsektoren
    Niels Bohrs Vej 30
    9220 Aalborg Øst
    Telefon 97 64 80 60
    specialsektoren@rn.dk

    Regionen genvurderer afgørelsen inden 4 uger efter, at klagen er modtaget. Hvis regionen vurderer, at afgørelsen ikke skal ændres, sendes klagen til Klagenævnet inden 4 uger efter, at regionen har modtaget klagen og orienterer samtidig forældrene om sagens fremsendelse til Klagenævnet.

    Gå til klagenævnet for Specialundervisning for yderligere information.

     

    Ungdomsuddannelse for unge med særlige behov (STU)

    Regionens afgørelse om indholdet af ungdomsuddannelsen kan indbringes for Klagenævnet for Specialundervisning, jf. lov om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov § 12, stk. 2.

    Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om, hvorvidt en ung har ret til en ungdomsuddannelse for unge med særlige behov. Kommunens afgørelse om tilbud eller afslag på tilbud om en ungdomsuddannelse kan af den unge indbringes for Klagenævnet for Specialundervisning, jf. lov om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov § 12, stk. 2.

    Klagen kan indsendes af den unge selv eller af en forældremyndighedsindehaver til unge under 18 år. For unge over 18 år kan forældre eller andre klage på den unges vegne efter fuldmagt fra den unge.

    Der gælder ingen klagefrist.

    Klager kan sendes direkte til Klagenævnet for Specialundervisning

    Klik på Klagenævnet for Specialundervisning for yderligere information.

     

    Specialundervisning til voksne

    Regionsrådets afgørelser om regionale undervisningstilbud kan indbringes for Klagenævnet for Specialundervisning, når afgørelsen vedrører retlige spørgsmål. Der kan ikke klages over indholdet i specialundervisningstilbuddet. Klager skal indbringes for Klagenævnet for Specialundervisning inden 4 uger fra afgørelsen er meddelt til klageren, jf. lov om specialundervisning for voksne § 7a, stk. 2.

    Ifølge lov om specialundervisning for voksne § 7a kan kommunens afgørelse om henvisning, afslag eller tilbagekaldelse af henvisning til specialundervisning indbringes for Klagenævnet for Specialundervisning for så vidt angår retlige spørgsmål. Der kan ikke klages over det faglige skøn (om borgeren skal have tilbuddet eller ej).

    Klager sendes direkte til Klagenævnet for Specialundervisning.

    Gå til klagenævnet for Specialundervisning for yderligere information.

  • Sundhedsområdet

    På Specialsektorens tilbud på sundhedsområdet gælder som for Specialsektorens øvrige tilbud, at klager over forholdene på tilbuddet eller over medarbejdernes arbejde og adfærd kan ske til Regionsrådet. Se afsnittet ”De regionale tilbud” øverst på siden.

    Herudover gælder klagereglerne på sundhedsområdet, hvilket vil sige at klager kan vælge at få klagen behandlet i Patientombuddet. Patientombuddet behandler kun klager med et sundhedsfagligt indhold eller klager vedrørende brud på dine patientrettigheder. Klager over for eksempel kommunikation, personalets adfærd eller over de fysiske rammer rettes derimod til Specialsektoren.

    Gå til Region Nordjyllands patientklagevejledning for yderligere information.

  • Tilsynet

    Det kommunale og regionale tilsyn er fra den 1. april 2017 en del af Ankestyrelsen.
     
    Det kommunale tilsyn fører tilsyn med, at kommuner og regioner overholder reglerne for offentlige myndigheder. Det kan være
    • forvaltnings- og offentlighedsloven
    • kommunestyrelses- og regionsloven
    • de uskrevne grundsætninger om kommuners opgavevaretagelse, også kaldet kommunalfuldmagtsregler.

    Gå til Ankestyrelsen/Tilsynet med kommuner og regioner for yderligere information.

  • Folketingets ombudsmand

    Enhver kan indgive en klage til folketingets ombudsmand over regionens virksomhed. Klage over forhold, der kan påklages til en anden forvaltningsmyndighed, kan ikke indgives, førend den anden forvaltningsmyndighed har truffet afgørelse.

    Ombudsmanden kan også af egen drift optage en sag til undersøgelse.

    Gå til Folketingets ombudsmand for yderligere information.

Kontakt

Jurist

Susanne Baymler Bonde

Telefon

61 14 56 33

Mail

s.bonde@rn.dk
OPDATERET
14. april 2021

Du er her

  1. Forside
  2. Specialsektoren
  3. Til brugere og pårørende
  4. Klageadgange på Specialsektorens område

Fakta om Nordjylland

  • Nordjyske kommuner
  • Postnumre i regionen
  • Regioner i Danmark

Job i Region Nordjylland

  • Ledige jobs
  • Bliv sygeplejerske
  • Vikarservice Region Nordjylland
  • Fra ansøgning til ansættelse
  • Her hos os
  • Læge i Region Nordjylland

Uddannelse

  • Samarbejde med uddannelsesinstitutioner
  • Når du skal i praktik hos os
  • Uddannelse i tal

Find os på

Følg os på FacebookFølg os på LinkedInFølg os på TwitterFølg os på Instagram

Tilgængelighedserklæring

    Cookies

      Region Nordjylland | Niels Bohrs Vej 30 | 9220 Aalborg Ø | Tlf. 97 64 80 00 | Træffetid: Mandag-torsdag 8-15.30 fredag 8-15 |

      Officiel mailadresse: region@rn.dk | Skriv til os med sikker Digital Post via borger.dk (login med MitID)