Centrallageret til Aalborg Universitetshospital har skiftet de gamle dieselvarebiler ud med grønnere alternativer

Om Regionen

Som en del af den grønne omstilling har Centrallageret på Fåborgvej taget to nye el-varebiler i brug, der skal bruges til at hente blodprøver hos praksislæger i Aalborg Midtby og køre dem til analyse på Aalborg Universitetshospital.

 

 I marts kunne chaufførerne på Aalborg Universitetshospitals Centrallager for første gang sætte sig ind i deres splinternye Peugeot e-Experter. For efter lang tids søgen er det endelig lykkes at finde eldrevne varebiler, der kan leve op til de helt særlige krav: 

 - Når vi skal transportere blodprøver fra lægepraksisser til analyse, har vi brug for et klimaanlæg, der sørger for at holde blodprøverne under en fast temperatur. Det kræver en varebil med en vis størrelse samtidig med, at den skal kunne køre minimum 300 kilometer på en opladning. Det er nu lykkes at finde, og vi er allerede meget glade for købet, siger lagerforvalter Brian Elling.

En ren fornøjelse

Udover de energimæssige fordele ved udskiftningen er der også arbejdsmiljømæssige fordele for chaufførerne, der dagligt besøger 156 lægepraksisser og derfor bruger mange timer i bilerne.

- Bilerne er både støjsvage, har automatgear og er nemme at stige ind og ud af. Det betyder meget, når man bruger en hel arbejdsdag på at køre frem og tilbage mellem klinikkerne i centrum. Alene antallet af gearskift er meget højt. Derfor er det jo ren win win at kunne bidrage til den grønne omstilling, samtidig med, at vi giver vores medarbejdere endnu bedre arbejdsforhold, fortsætter Brian Elling.

 

I løbet af de næste år forventer Centrallageret at kunne udskifte den resterende bilpark. Det kræver dog, at der kommer el-varebiler på markedet, der har en rækkevidde på 350-400 km.

 

Fra politisk side er der ligeledes fuld opbakning til den nye investering.

- Det er dejligt at se, at der er stor velvillighed til den grønne omstilling på tværs i hele organisationen. Denne udskiftning er et lille, men meget konkret skridt, på den ambitiøse vej mod at blive Danmarks grønne region. De to varebiler bliver brugt dagligt og

skal køre i miljøzonen, så derfor giver det god mening med et grønnere alternativ, siger regionsrådsformand Ulla Astman. 

Opdateret