• Spring navigation over
  • Kontakt
  • Job
  • Nyheder
  • Presse
  • Adgang med Tegn
  • For ansatte
  • English
Region Nordjylland - I gode hænder
  • Om Region Nordjylland
    Om Region Nordjylland

    Oversigtsliste Om Region Nordjylland

    • Budget og regnskab

    • Dine rettigheder når regionen behandler oplysninger om dig

    • Digital post

    • Indkøb

    • Licitationer og udbud

    • KlimaRegion Nordjylland

    • Organisation

    • Strategier og politikker

    • Åbenhed i forvaltningen

    • Samarbejde med erhvervsliv

    • Design

    • Sociale medier

    • Vision og retning

    • Sundhedstegn - podcast

  • Politik
    Politik

    Oversigtsliste Politik menu

    • De regionale politikere

    • Regionsrådet

    • Se Regionsrådsmøder

    • Dialog med politikerne i Region Nordjylland

    • Politiske udvalg under Regionsrådet

    • Forretningsudvalget

    • Kontaktudvalget

    • Sundhedskoordinationsudvalget

    • Vederlag for politisk arbejde

    • Partistøtte

  • Sundhed
    Sundhed

    Patient i Region Nordjylland

    Patient i Region Nordjylland

    • Akut sygdom

    • Hospitaler

    • Dine rettigheder som patient

    • Praktiserende læger og behandlere

    • NemSMS

    Til sundhedsfaglige og samarbejdspartnere

    Patient i Region Nordjylland

    • IV behandling i kommunalt regi

    • Forskning

    • Kontaktliste for kommunernes hjemmepleje

    • Kontaktliste til kommuner på børneområdet

    • National og Tværsektoriel IT

    • Nord-KAP

    • Samskabelse

    • Planer på sundhedsområdet

    • Samarbejde med kommuner omkring infektionshygiejne

    • Folkesundhed

    • Sundhedsaftalen 2019

    • Rehabiliteringsindsatser for mennesker med kronisk sygdom

    • TeleCare Nord

    • Telesundhed

    • Sundhedsatlas

    • Sundhedsfaglige råd og udvalg

    • Sundhedshuse

    Undersøgelse og behandling

    CT-skanner

    Læs mere om de undersøgelser og behandlinger, der foretages på de enkelte hospitaler i regionen.

    • Aalborg Universitetshospitals undersøgelser og behandlinger
    • Regionshospital Nordjyllands undersøgelser og behandlinger
    • Psykiatriens undersøgelser og behandlinger

    Nyt Aalborg Universitetshospital

  • Regional Udvikling
    Regional Udvikling

    Oversigtsliste Regional Udvikling

    • Nyheder

    • Fakta og statistik

    • Strategier og planer

    • Analyser og rapporter

    • Politik og organisation

    • Søg udviklingsmidler

    • Internationalt samarbejde

    • Sundhedsinnovation

    • Mobilitet og infrastruktur

    • Klima og bæredygtighed

    • Uddannelse og kompetence

    • Kultur

    • Jordforurening

    • Råstoffer

    • Vækstforum Nordjylland 2007-2018

    • Business Region North Denmark

  • Specialsektoren
    Specialsektoren

    Oversigtsliste Specialsektoren

    • Regionens tilbud

    • Til kommunerne

    • Tilsyn med Specialsektorens tilbud

    • Mission, vision og værdier

    • Sådan får du indflydelse

    • Udviklings- og kvalitetsarbejde

    • VISO

    • Organisation og ansatte

    Midlertidige besøgsrestriktioner

    Der er indført besøgsrestriktioner på flere af Specialsektorens tilbud. Du kan dog i visse tilfælde besøge din pårørende.

    Vi henstiller til, at besøgende fortsat husker de generelle råd for at undgå smitte med COVID-19.

    På enkelte tilbud er der krav om brug af mundbind indendørs, dog undtaget i borgerens bolig. 

    Læs mere om besøg

    4-1-2021

  • Om Region Nordjylland
  • Politik
  • Sundhed
  • Regional Udvikling
    • Nyheder
    • Fakta og statistik
    • Strategier og planer
    • Analyser og rapporter
    • Politik og organisation
    • Søg udviklingsmidler
    • Internationalt samarbejde
    • Sundhedsinnovation
    • Mobilitet og infrastruktur
    • Klima og bæredygtighed
    • Uddannelse og kompetence
      • Uddannelsespuljen
        • Søg Uddannelsespuljen
        • Uddannelsespuljen 2020
        • Uddannelsespuljen 2019
        • Revisionsinstruks
      • Teknologipagt
      • Nordjyske Nyskabere
      • FremKom
      • Fordelingsudvalget
      • FVU og OBU
    • Kultur
    • Jordforurening
    • Råstoffer
    • Vækstforum Nordjylland 2007-2018
    • Business Region North Denmark
  • Specialsektoren
  • Fakta om Nordjylland
  • Karriere-menu
  • Uddannelse-menu
  • Tilgaengelighedserklaering
  • Cookies
  • Kontakt
  • Job
  • Nyheder
  • Presse
  • Adgang med Tegn
  • For ansatte
  • English
  • E-mail
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
Region Nordjylland

Du er her

  1. Forside
  2. Regional Udvikling
  3. Uddannelse og kompetence
  4. Uddannelsespuljen
  5. Uddannelsespuljen 2020
PRINT DEL
  • E-mail
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter

Regional Udvikling

  • Nyheder
  • Fakta og statistik
  • Strategier og planer
  • Analyser og rapporter
  • Politik og organisation
  • Søg udviklingsmidler
  • Internationalt samarbejde
  • Sundhedsinnovation
  • Mobilitet og infrastruktur
  • Klima og bæredygtighed
  • Uddannelse og kompetence
    • Uddannelsespuljen
      • Søg Uddannelsespuljen
      • Uddannelsespuljen 2020
      • Uddannelsespuljen 2019
      • Revisionsinstruks
    • Teknologipagt
    • Nordjyske Nyskabere
    • FremKom
    • Fordelingsudvalget
    • FVU og OBU
  • Kultur
  • Jordforurening
  • Råstoffer
  • Vækstforum Nordjylland 2007-2018
  • Business Region North Denmark

Uddannelsespuljen 2020

I 2020 har Regionsrådet afsat godt 10 mio. kr. til at understøtte og videreudvikle uddannelsesområdet i Nordjylland. Langt størstedelen af midlerne går til udviklingsinitiativer og -projekter på de nordjyske ungdomsuddannelser i regi af hhv. Uddannelsespuljen og Den Nordjyske Teknologipagt.

11 projekter har modtaget støtte i regi af Uddannelsespuljen 2020 – under fokusområderne ”Bliv tændt på digitalisering”, ”Fra trivsel til øget fastholdelse”, ”Styrkelse af uddannelsesmuligheder i yderområder”, ”Vild med sprog og kultur” samt ”Rekruttering til erhvervsuddannelserne”.

Slotskollegium
Robotics – det nye sort
Faglig sammenhæng gennem uddannelsessystemet og faglige fællesskaber
IT-sikkerhed i det digitaliserede samfund
Virtuel parallelundervisning med brugeren i fokus
ILT - Indsats, Læring, Trivsel
Globalisering i de tekniske ungdomsuddannelser
HF IMAGINE - nyt uddannelsestilbud
Foodlab – praksisnært STEM-projekt
Redskaber til Samarbejde
Fra Digital Dannelse til Computational Thinking

Slotskollegium

Dronninglund Gymnasium vil fra august 2020, i samarbejde med Dronninglund Slot & Hovedgård, etablere Slotskollegium med studieværelser til unge fra hele landet, som ønsker at tage en almengymnasial uddannelse på Dronninglund Gymnasium. Med initiativet vil gymnasiet ydermere, som det eneste i landet, kunne tilbyde, at kommende elever har mulighed for at medbringe deres egen hest.

I projektet ansættes en særlig kultur- og fastholdelsesperson, som vil få en afgørende integrationsopgave på Slotskollegiet. Gymnasiets kultur og værdier integreres og forankres i kollegiedagligdagen gennem kultur- og fastholdelsespersonen, der vil være sammen med eleverne efter skoletid og skabe den rette kollegie-ånd. Vedkommende vil udvikle og udfolde samarbejdet mellem slot og gymnasium indenfor områder, hvor undervisning, læring og almendannelse - og unikke oplevelser - er omdrejningspunktet.

Til toppen

Robotics – det nye sort

Stort set alle større offentlige og private virksomheder anvender eller har overvejelser om at anvende software-robotter. Eksempler fra Frederikshavnsområdet er: Udbetaling Danmark/ATP, Statens Administration samt Uggerhøj Biler A/S. Frederikshavn Handelsskole har besøgt disse, og er blevet meget inspireret af deres foreløbige satsning indenfor dette felt. Det blev herefter klart, at der her er et potentiale, hvor udviklingen er i gang og teknologien udbredes også til SMV´ere. Projektets formål er at opgradere eleverne, så de har en grundlæggende viden om denne teknologi, når de senere kommer ud i erhvervslivet.

Skolen udbyder specialet offentlig forvaltning. Her deltager elever fra lokale virksomheder, bl.a. Udbetaling Danmark, og det vil derfor være helt oplagt at udvikle et særligt forløb om softwarerobotter til denne målgruppe. Frederikshavn Handelsskole ønsker at opbygge viden om softwarerobotteknologi, således at de kan genere knowhow, der sætter dem i stand til at udvikle elevernes evne til at anvende teknologien fremover.

Til toppen

Faglig sammenhæng gennem uddannelsessystemet og faglige fællesskaber

Erhvervsskolerne Aars ønsker at udvikle et koncept, der kan være med til at skabe bedre sammenhæng inden for et fagligt tema. Dette fra grundskole, til EUD/EUX, til videregående uddannelse.

Gennem udvikling og kortlægning af begreber og sammenhænge inden for et konkret faglige tema. Dette projekt fokuserer særligt på bygningskonstruktøruddannelsen. Denne målsætning skal opnås ved at facilitere fysiske møder, hvor lærere og undervisere samles for at sparre omkring den gode uddannelsesovergang. Dette for at skabe mere strømlinede uddannelsesforløb på tværs af de forskellige uddannelsesniveauer.

Til toppen

IT-sikkerhed i det digitaliserede samfund

De seneste års digitalisering af samfundet fordrer digital forståelse, for at undgå hackerangreb og anden digital misbrug af bl.a. personfølsomme data. Dette projekt ønsker at belyse vigtigheden af IT-sikkerhed blandt elever på ungdomsuddannelser. Projektet fokuserer på hvilke konsekvenser dette kan medføre på individ- såvel som samfundsniveau, hvis ikke denne digitale dannelse og fokus på IT-sikkerhed finder sted.

Der er tale om videreførelse af en eksisterende platform, som tidligere er implementeret og anvendt på universitetsniveau. Nu ønskes denne platform overført til ungdomsuddannelsesniveau – nærmere bestemt STX, HTX og HHX.

Til toppen

Virtuel parallelundervisning med brugeren i fokus

Med projektet ønsker EUC Nordvest at følge med den digitale udvikling, så skolens elever får de bedst mulige forudsætninger for at tilegne sig aktuel viden og relevante kompetencer til fremtidens digitale studie- og arbejdssituationer. Gennem virtuel parallelundervisning vil EUC Nordvest tilbyde en bredere vifte af fag på tværs af skolens afdelinger.

Formålet med projektet er at få afdækket de udfordringer, som medfølger digitalt drevet undervisning. Dette kan være udfordringer i forhold til fx læring, trivsel og interaktion. Med projektet ønsker EUC Nordvest at sikre kvalificerede undervisningsforløb, uanset om eleverne befinder sig i fysisk rum med underviseren, eller om eleverne digitalt følger med undervisningen andetsteds.

Til toppen

ILT - Indsats, Læring, Trivsel

Projekt ILT sætter særlig fokus på FGU elevernes trivsel og livsduelighed med henblik på at styrke elevernes evne til at gennemføre FGU forløbet og efterfølgende gennemføre en ungdomsuddannelse. Det primære formål er at udvikle en værktøjskasse, der anvendes til at styrke elevernes trivsel. FGU skolernes formål er at tilbyde alternative og fleksible veje ind i uddannelsessystemet til unge, der har behov herfor. Projektets aktiviteter skal understøtte dette formål men også supplere med yderligere tiltag og aktiviteter.

I projektet laves en indledende analyse, videnopsamling og idéudvikling med udgangspunkt i nationale trivselsmålinger. Herefter iværksætters tiltag, der understøtter den enkeltes trivsel. Aktiviteterne skal sætte fokus på den enkeltes oplevede trivsel og række ud over den indsats, der allerede laves på FGU skolerne for at klargøre eleverne til efterfølgende uddannelse. Der kan blive afprøvet forskellige tiltag. De trivselsunderstøttende tiltag skal opsamles med henblik på at finde bred anvendelse på FGU-skolerne.

Til toppen

Globalisering i de tekniske ungdomsuddannelser

Projektet vil bidrage til at højne de sproglige – og kulturelle kompetencer hos både elever og medarbejdere og øge mobilitet, globalt medborgerskab og sproglig kunnen til gavn for elevernes muligheder for at gennemføre videre uddannelse og begå sig på et globaliseret arbejdsmarked. Projektet forventer at skabe en erhvervsskole, hvor globalisering er for alle og kommer direkte fra klasselokalet og ud i erhvervslivet i regionen. Eleverne vil blive mere kompetente til at begå sig på arbejdspladser og uddannelser med internationalt fokus.

Til toppen

HF IMAGINE - nyt uddannelsestilbud

Thy-Mors HF & VUC arbejder på at udvikle en 2-årig HF-uddannelse – HF IMAGINE – der har fokus på klimaforandringer, bæredygtighed, kultur og natur. Selve uddannelsen starter medio 2021 med sit første hold. Den nye uddannelse ønsker at fokusere på mulighederne i Thy, med henblik på at igangsætte faglige og sociale miljøer omkring natur og kultur.

Undervisningen vil være anvendelsesorienteret og ofte foregå udendørs, hvor lokale natur- og landsbyrum anvendes, som en del af klasseværelset. Naturen vil også benyttes uden for den almene skoletid, eftersom additionaliteten og attraktiviteten i uddannelsen bl.a. ligger i afholdelsen af en række workshops, events og arrangementer med egne lærere og gæstelærere.

Til toppen

Foodlab – praksisnært STEM-projekt

Hjørring Gymnasium ønsker med FoodLab at bruge fødevareklyngerne i lokalområdet til at sætte fokus på de naturvidenskabelige fag, styrke institutionens profil og vise karrieremuligheder inden for det naturvidenskabelige felt i området. Ved projektets start undersøges hvilke konkrete barrierer, der findes blandt eleverne i forhold til at vælge naturvidenskabelige fag – især kemi, biologi og bioteknologi med relevans til fødevareerhvervet i området.

Projektet etablerer samarbejde med 20 virksomheder indenfor primær industri (fiskeri og landbrug), forarbejdning til fødevarer og oplevelseserhvervet med relevans for fødevarer. Projektet beskriver en lang række undervisningsforløb som testes i et midlertidigt FoodLab på skolen. På sigt skal et spændende, eksperimenterende og nyindrettet FoodLab være både et undervisningslokale og et oplevelsescenter.

Til toppen

Redskaber til Samarbejde

En erhvervsuddannelse er en forandringsproces, som udvikler elever til kompetencemæssigt at indgå i fællesskaber både på deres uddannelse og på arbejdspladsen. Det er dog et ofte overset formål med erhvervsuddannelser, at de også skal bidrage til elevernes personlige og sociale udvikling. For netop elevens personlige og sociale forudsætninger er en væsentlig faktor i forhold til at kunne påbegynde og gennemføre en ungdomsuddannelse – og for senere at kunne begå sig på en arbejdsplads.

På AMU Nordjylland vil man udfordre de traditionelle undervisningsformater – og introducere personlighedsprofiler i undervisningen. Traditionelt er personlighedsprofilen ikke et redskab, som anvendes på undervisningsinstitutioner, for den er ikke ment som et pædagogisk-didaktisk redskab. Men det er projektets erfaring, fra et netop afsluttet pilotprojekt, at når den anvendes på den rigtige måde, kan den være en værdifuld tilføjelse til underviserens samlede værktøjskasse.

Til toppen

Fra Digital Dannelse til Computational Thinking

I et samarbejde mellem UCNs læreruddannelse i Hjørring og Hjørring Gymnasium/STX og HF, skal der udvikles undervisningsforløb inden for området teknologiforståelse. Der arbejdes med et ”hvordan” og ”hvorfor” i den digitale dannelse, hvor den hastige teknologiske udvikling dominerer elevernes adfærd. Digital dannelse og ”computational thinking” er omdrejningspunktet i samarbejdet.

Der arbejdes med at tilvejebringe konkret forståelse af de mekanismer, der er på spil i den moderne teknologi, som de unge er brugere af uden at være bevidste om, hvad der styrer og bestemmer deres adfærd. På læreruddannelsen udvælges de studerende blandt dem, der har valgt det nye modul ”teknologiforståelse”. I mødet med UCN får gymnasieeleverne også indsigt i, hvordan den videregående uddannelse arbejder med teknologiproblematikken som forberedelse til at være folkeskolelærer, og gymnasielærerne får indsigt i folkeskolernes arbejde med teknologiforståelse - et arbejde, som det vil være naturligt at bygge videre på.

Til toppen

Kontakt

Uddannelsespuljen

Tlf.:

97 64 82 87

Mail:

uddannelsespuljen@rn.dk
OPDATERET
2. november 2020

Du er her

  1. Forside
  2. Regional Udvikling
  3. Uddannelse og kompetence
  4. Uddannelsespuljen
  5. Uddannelsespuljen 2020

Fakta om Nordjylland

  • Nordjyske kommuner
  • Postnumre i regionen
  • Regioner i Danmark

Job i Region Nordjylland

  • Ledige jobs
  • Bliv sygeplejerske
  • Vikarservice Region Nordjylland
  • Fra ansøgning til ansættelse
  • Her hos os
  • Læge i Region Nordjylland

Uddannelse

  • Region Nordjylland som uddannelsessted
  • Samarbejde med uddannelsesinstitutioner
  • Start din karriere under din uddannelse
  • Når du skal i praktik hos os
  • Uddannelse i tal

Find os på

Tilgængelighedserklæring

    Cookies

      Region Nordjylland | Niels Bohrs Vej 30 | 9220 Aalborg Ø | Tlf. 97 64 80 00 | Træffetid: Mandag-torsdag 8-15.30 fredag 8-15 |

      Officiel mailadresse: region@rn.dk | Skriv til os med sikker Digital Post via borger.dk (login med NemID)