I 2019 har Regionsrådet afsat 5 mio. kr. til at understøtte og videreudvikle interessen for naturvidenskab i Nordjylland. Størstedelen af midlerne er gået til udviklingsinitiativer på de nordjyske ungdomsuddannelser.
5 mio. kr. er udmøntet i en ansøgningsrunde med fire indsatsområder, hhv. ”De potentielle STEM’ere”, ”Piger og kvinder i STEM”, ”STEM-kompetencer målrettet nordjyske virksomheders behov” samt ”STEM-kompetencer til alle”.
I denne runde er nedenstående fire initiativer bevilget støtte.
Kvindelige rollemodeller og ambassadører v/ AMU Nordjylland og Vesthimmerlands Gymnasium
AMU Nordjylland og Vesthimmerlands Gymnasium er gået sammen om at skabe et større fokus på tiltrækning af flere unge piger til STEM-uddannelserne. Flere undersøgelser peger nemlig på, at få kvindelige rollemodeller i STEM-fag er en af de primære årsager til pigers underrepræsentativitet inden for området. Dette gælder både på institutionsniveau og i samfundet generelt. I relation hertil konkluderer en undersøgelse om piger i STEM-fag, at kvindelige undervisere i STEM-fag ofte ses som forbilleder og inspirerer piger til at bryde med kønsopdelte uddan¬nelsesmønstre. Således kan kvindelige undervisere eller repræsentanter fra erhvervslivet spille en afgørende faktor i forhold til at motivere og anspore unge piger til at interessere sig for fag inden for STEM-området. Det er i den forbindelse væsentligt, at disse kvinder ikke fremstår som for uopnåelige, ekstraordinært dygtige eller karriereoriente¬rede. Pigerne skal kunne identificere sig med rollemodellerne. Det handler dermed om at skabe en identitet og vække interesse.
Projektet ønsker derfor at skabe et kvindeligt, nordjysk korps af ambassadører og rollemodeller, der skal vise de unge kvinder den røde tråd fra uddannelse til et STEM job.
Projektet er bevilget 1,5 mio. Projektperioden er januar 2020 - december 2022.
De potentielle STEM’er sidder måske i samfundsmæssige studieretninger v/ Vesthimmerlands Gymnasium
Formålet med projektet er at tiltrække flere unge til de ingeniør- og naturvidenskabelige fag på videregående uddannelser. Søgningen til ingeniør- og naturvidenskabelige uddannelser på landets universiteter er faldet med 3 procentpoint i 2018 på landsplan. Dette er en udfordring. Særligt for erhvervslivet og samfundet, der i stigende grad efterspørger uddannede med kompetencer indenfor ingeniør- og naturvidenskab.
For at imødekomme denne efterspørgsel i STEM fagene kan der med fordel sættes ind over for de nordjyske gymnasieelever med et styrket fokus på samspillet mellem samfundsfag og naturvidenskab (fysik, kemi, matematik og biologi) for de samfundsfaglige elever.
I projektet udvikles undervisningsforløb, som inddrager viden fra samfundsfag og matematik i samspil med de naturvidenskabelige fag. Samlet set udvikles der 6 undervisningsforløb. Hvert forløb bygges op om en case fra AAU og tager udgangspunkt i en problemstilling, som eleverne kan relatere sig til, og som også præsenterer eleverne for en eller flere af de ingeniør- eller naturvidenskabelige uddannelser.
Projektet er bevilget 345.353 kr. Projektperioden er forår 2020 - august 2022.
Computational Thinking v/ EUC Nord
I projektet udvikles helt nye små højintensive digitale og teknologiske workshops, som er særligt målrettet folkeskoleelever og erhvervsskoleelever. Der indhentes erfaringer med, hvordan disse forløb påvirker elevernes motivation og læring. Det centrale er undervisningsbegrebet Computationel thinking, som efter engelsk forbillede nu for første gang introduceres og afprøves i en nordjyske kontekst. Målet er, at folkeskole- og erhvervsskoleelverne får mere teknologisk dannelse og bliver motiverede til at tage en STEM-ungdomsuddannelse eller videregående uddannelse.
Undervisningen kommer til at foregår i en række mindre tematiske aktiviteter – kaldet workshops – eller på dansk værksteder, hvor studerende fra Aalborg Universitet fra de tekniske og ingeniørfaglige retninger og elever fra HTX (de tekniske gymnasier), vil vejlede, inspirere og undervise deltagerne i at finde løsninger på de opstillede opgaver og problemstillinger. Målet er, at initiativet resulterer i et katalog af 1) spændende iderige undervisningselementer til folkeskolernes valgfagsundervisning, 2) nye brobygningsforløb, og 3) forløb i undervisningen på erhvervsgymnasierne og de tekniske erhvervsuddannelser. Den tilegnede viden vil blive formidlet til de nordjyske folkeskoler, erhvervsskoler og –gymnasier ved projektets afslutning.
Projektet er bevilget 3 mio. kr. Projektperioden er januar 2020 - december 2022.
Videnskabsmødet Aalborg 2019 v/ Aalborg Universitet
Aalborg Universitet søgte om medfinansiering til etablering af et stort, årligt videnskabsmøde, som er målrettet (almindelige) borgere, professionelle, medier og beslutningstagere i Danmark.
Videnskabsmødet er tilrettelagt som et åbent og gratis folkemøde for alle med interesse for videnskab og teknologi. Målet med Videnskabsmødet er at nå ud til så mange borgere, og gerne helt nye målgrupper, som muligt – ikke mindst de børn og unge, som står over for at skulle vælge uddannelse. Netop videnskab og herunder STEM–området, kommer i stigende grad til at præge vores fremtid. Derfor vil det være vigtigt at få flere til at interessere sig for de naturvidenskabelige fagretninger og gerne uddanne sig indenfor STEM-området. Med Videnskabsmødet håber AAU på, at kunne tænde en gnist og puste til de unges nysgerrighed og lyst til at vide mere på området.
Samtidig er Videnskabsmødet med til at brande Aalborg og Nordjylland som base for højteknologi og forskning i den nationale bevidsthed.
Projektet er bevilliget 100.000 kr. til medfinansiering. Videnskabsmødet blev gennemført den 10. og 11. oktober 2019.