Kommissorium for Akut- og Praksisudvalget 2018-2021
Opgaver
Udvalget skal gennem sit arbejde over for Forretningsudvalget og det samlede Regionsråd styrke den politiske beslutningsproces i forhold til udvalgets opgaver.
Udvalget skal følge den samlede præhospitale indsats, herunder kvaliteten i de sundhedsfaglige ydelser som leveres i de forskellige præhospitale tilbud. Udvalget følger også arbejdet med regionens Sundhedsberedskab og samarbejdet med andre myndigheder på beredskabsområdet. Udvalget skal fungere som politisk følgegruppe og rådgiver for Forretningsudvalget, dette gælder også i forbindelse med kommende udbud på det præhospitale område.
Udvalget skal desuden følge akutområdet på de somatiske hospitaler med henblik på at sikre en sammenhæng på det samlede akutte område.
Udvalget skal følge det tværsektorielle område generelt, herunder samarbejdet med kommuner, Almen Praksis, almindelige lægeklinikker, midlertidige regionsklinikker, udbudsklinikker og forsøg med nye organisationsformer. Udvalget skal følge Vagtlægeområdet såvel som området for Praktiserende Speciallæger. Øvrige ydernummer-områder kan indgå i udvalgets arbejde efter behov.
Udvalgets arbejdsform og opgaver tilrettelægges under hensyntagen til lovgivningen og med henblik på maksimal åbenhed, hvor borgere, samarbejdspartnere og andre interessenter får mulighed for indblik i udvalgets arbejde og evt. komme i dialog med udvalget i forhold til udvalgets arbejdsopgaver.
Regionsrådet og Forretningsudvalget kan derudover, såfremt behovet opstår, anmode udvalget om at drøfte og afgive anbefalinger i forbindelse med relevante ad hoc opgaver.
Sekretariat
Afdelingsdirektøren for Patientforløb og Økonomi og direktøren for Den Præhospitale Virksomhed deltager i møderne.
Regionssekretariatet har ansvaret for sekretariatsbetjeningen.