Region Nordjylland sender flere breve digitalt, for eksempel indkaldelsesbreve til patienter.
Hvad er Digital Post?
Digital post er digitale breve, som du tidligere har modtaget som et almindeligt brev i postkassen ved din bolig.
Du finder din digitale post på www.borger.dk ellerwww.e-boks.dk ved at logge på med dit NemID. Det er den samme post, du kan læse begge steder. Den digitale post sendes krypteret, og sikkerheden er meget høj.
Få besked om ny Digital Post
Det er vigtigt, at du husker at tjekke din digitale post, lige som din almindelige postkasse. Når du er logget på Digital Post, kan du indtaste din e-mail og mobilnummer, så du kan få automatisk besked om ny digital post. Dermed minimerer du risikoen for at gå glip af vigtige breve, som for eksempel et indkaldelsesbrev fra sygehuset.
Ikke alt post kan sendes digitalt
Det er ikke alt post, der kan sendes digitalt. Hvis et sygehus f.eks. har behov for at sende prøveglas, plastre eller andre fysiske effekter, vil det naturligvis være nødvendigt at sende fysisk post. Børn under 15 år vil også fortsat modtage post fra det offentlige som almindelige papirbreve. Husk derfor at tjekke både din digitale og almindelig postkasse.
Giv læseadgang til andre
Du kan give en eller flere du stoler på, adgang til at læse din digitale post. Det kan du selv gøre på www.borger.dk eller www.e-boks.dk, eller du kan få hjælp på biblioteker og Borgerservice i din kommune. Det er muligt at trække læseadgangen tilbage.
Husk at det stadig er dit eget ansvar at sørge for, at din digitale post bliver læst, selvom du har givet læseadgang til pårørende.
Få hjælp til Digital Post
Hvis du har svært ved det digitale, kan du få hjælp på biblioteker og Borgerservice i din kommune. Personalet kan guide dig eller henvise til rette hjælp. Se pjecen: Hjælp til dig der har svært ved det digitale.
Har du mod på selv at prøve dig frem, så findes der mange gode vejledninger på internettet.
Lær mere om Digital Post på nettet via eKurser
Ældresagen: om IT og digitalisering
Tips og tekniske tricks til borger.dk
Bliv fritaget for Digital Post
Du kan blive fritaget for at modtage post digitalt, hvis du lever op til mindst én fritagelsesårsag, f.eks. fysisk funktionsnedsættelse, sprogvanskeligheder eller mangler adgang til computer og internet. Borgerservice i din kommune kan hjælpe dig, vurdere din sag og give midlertidig eller permanent fritagelse.
Læs om fritagelse og om fuldmagt til fritagelse.