Du kan klage, hvis du har oplevet fejl i den sundhedsfaglige behandling, du har modtaget hos en praktiserende sundhedsperson.
Sundhedsfaglig behandling omfatter:
- Undersøgelse, diagnose og sygdomsbehandling
- Genoptræning
- Forebyggelse og sundhedsfremme i forhold til den enkelte patient
- Information om og samtykke til behandling
- Journalføring
- Sundhedspersoners tavshedspligt
- Lægeerklæringer
- Behandling hos privatpraktiserende tandlæger
Ønsker du at klage over den sundhedsfaglige behandling hos praktiserende sundhedspersoner, skal din klage behandles af Styrelsen for Patientklager.
Sagsbehandling i Styrelsen for Patientklager
Styrelsen for Patientklager er en selvstændig og uvildig forvaltningsmyndighed.
Styrelsen for Patientklager vurderer det faglige arbejde i dit forløb
Styrelsen for Patientklager vurderer, om den sundhedsperson eller det forløb, der er klaget over, har levet op til almindelig god standard i behandlingen. Hvis Styrelsen for Patientklager vurderer, at det faglige arbejde har været under normen for almindelig anerkendt faglig standard, kan din klage eventuelt udløse en kritik. Styrelsen for Patientklager kan ikke tilkende erstatning. Hvis du skal søge om erstatning, skal det foregå via Patienterstatningen.
Du er som patient berettiget til at klage
Det er dig som patient, der er berettiget til klage, men du kan lade dig repræsentere af en anden person ved at give fuldmagt. Hvis en patient afgår ved døden, kan de nærmeste pårørende klage på afdødes vegne.
Klage- og forældelsesfrister
Der er en klagefrist på to år og en absolut forældelsesfrist på fem år.
Hvis du ønsker dialog
Ønsker du dialog i forbindelse med, at du vil klage over en praktiserende læge eller anden praktiserende sundhedsperson, er der særlige forhold, som du skal være opmærksom på i forhold til dialogen.
Læs mere dialog med praktiserende læge eller andre praktiserende sundhedspersoner
3 klagetyper
Når du klager til Styrelsen for Patientklager, skal du i klageskemaet tage stilling til, hvem der skal sagsbehandle og afgøre din klage. Det er enten Styrelsen for Patientklager eller Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn, der afgør din klage. Du kan ikke få din klage behandlet af begge myndigheder samtidig.
Der findes 3 typer af klager:
1. Disciplinærsag - klage over en eller flere navngivne sundhedspersoner
Du kan klage over enkelte praktiserende sundhedspersoners undersøgelser og behandlinger.
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn afgør disciplinærsager. Du behøver ikke at kende navnene på sundhedspersonerne.
Du har ret til en dialog forud for sagsbehandlingen i Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn. Vær opmærksom på, at der gælder særlige forhold vedrørende dialogen.
Læs mere om dialog med praktiserende læge eller andre praktiserende sundhedspersoner
2. Styrelsessag - klage over et behandlingsforløb
Du kan klage over et behandlingsforløb på offentlige hospitaler, privathospitaler og hos praktiserende læger/speciallæger samt en række andre sundhedspersoner.
Styrelsen for Patientklager afgør styrelsessager.
Du har ret til en dialog forud for sagsbehandlingen i Styrelsen for Patientklager. Vær opmærksom på, at der gælder særlige forhold vedrørende dialogen.
Læs mere om dialog med praktiserende læge eller andre praktiserende sundhedspersoner
Læs mere om disciplinærsager og styrelsessager på Styrelsen for Patientklagers hjemmeside
3. Rettighedsklage - klage over brud på patientrettighed
Du kan klage, hvis du mener, at dine patientrettigheder er blevet tilsidesat. Det kan fx være
- afslag på aktindsigt i patientjournal
- klage over afslag på tilskud til behandling i et EU/EØS land
- klage over tilskuddets størrelse ved behandling i et andet EU/EØS land.
Bemærk, at der er en klagefrist på 4 uger efter, at du har modtaget din afgørelse.
Læs mere om, hvordan du kan klage til Styrelsen for Patientklager over brud på dine patientrettigheder