• Spring navigation over
  • Kontakt
  • Job
  • Nyheder
  • Presse
  • Adgang med Tegn
  • For ansatte
  • English
Region Nordjylland - I gode hænder
  • Om Region Nordjylland
    Om Region Nordjylland

    Oversigtsliste Om Region Nordjylland

    • Budget og regnskab

    • Nordjyllands dataplatform

    • Dine rettigheder når regionen behandler oplysninger om dig

    • Digital post

    • Indkøb

    • Licitationer og udbud

    • Bæredygtighed og grøn omstilling

    • Organisation

    • Strategier og politikker

    • Åbenhed i forvaltningen

    • Hovedudvalget

    • Samarbejde med erhvervsliv

    • Design

    • Sociale medier

    • Vision og retning

    • Podcasts - Lyt til Region Nordjylland

    • Whistleblower ordning

  • Politik
    Politik

    Oversigtsliste Politik menu

    • De regionale politikere

    • Regionsrådet

    • Se Regionsrådsmøder

    • Udsatterådet

    • Dialog med politikerne i Region Nordjylland

    • Politiske udvalg under Regionsrådet

    • Forretningsudvalget

    • Kontaktudvalget

    • Sundhedssamarbejdsudvalget

    • Vederlag for politisk arbejde

    • Partistøtte

  • Sundhed
    Sundhed

    Patient i Region Nordjylland

    Patient i Region Nordjylland

    • Ukraine

    • Vaccinationer

    • Akut sygdom

    • Vigtig information om coronavirus

    • Hospitaler

    • Dine rettigheder som patient

    • Praktiserende læger og behandlere

    • NemSMS

    Til sundhedsfaglige og samarbejdspartnere

    Patient i Region Nordjylland

    • 72 timer ULB

    • NorDac

    • Folkesundhed

    • Forskning

    • IV behandling i kommunalt regi

    • Kontaktliste for kommunernes hjemmepleje

    • Kontaktliste til kommuner på børneområdet

    • National og Tværsektoriel IT

    • Nord-KAP

    • Planer på sundhedsområdet

    • Platform for Sundhedsinnovation

    • Rehabiliteringsindsatser for mennesker med kronisk sygdom

    • Samarbejde med kommuner omkring infektionshygiejne

    • Samskabelse

    • Sundhedsaftalen 2019

    • Sundhedsatlas

    • Sundhedsfaglige råd og udvalg

    • Sundhedshuse

    • TeleCare Nord

    • Telesundhed

    • Kommunal PRO

    • Telma

    Undersøgelse og behandling

    CT-skanner

    Undersøgelser og behandlinger på regionens hospitaler:

    • Aalborg Universitetshospital
    • Regionshospital Nordjylland
    • Psykiatrien

    Nyt Aalborg Universitetshospital

  • Regional Udvikling
    Regional Udvikling

    Oversigtsliste Regional Udvikling

    • Nyheder

    • Fakta og statistik

    • Strategier og planer

    • Analyser og rapporter

    • Politik og organisation

    • Søg udviklingsmidler

    • Internationalt samarbejde

    • Sundhedsinnovation

    • Mobilitet og infrastruktur

    • Klima og bæredygtighed

    • Uddannelse og kompetence

    • Kultur

    • Jordforurening

    • Råstoffer

    • Vækstforum Nordjylland 2007-2018

    • Business Region North Denmark

  • Specialsektoren
    Specialsektoren

    Oversigtsliste Specialsektoren

    • Regionens tilbud

    • Gør karriere i Specialsektoren

    • Til brugere og pårørende

    • Til kommunerne

    • VISO

  • Om Region Nordjylland
  • Politik
  • Sundhed
    • Patient i Region Nordjylland
      • Ukraine
      • Vaccinationer
      • Akut sygdom
      • Vigtig information om coronavirus
      • Hospitaler
      • Dine rettigheder som patient
      • Praktiserende læger og behandlere
        • Fodterapi
        • Fysioterapi
        • Kiropraktor
        • Praktiserende læger
        • Psykologhjælp
        • Speciallæger
        • Tandlæger
        • Hvis du vil klage
          • Dialog med praktiserende læge eller andre praktiserende sundhedspersoner
        • Regler for medicintilskud
        • Sundhedskort
        • Behandling i udlandet
        • Tolkning
        • Information til brugere af høreapparater
      • NemSMS
    • Til sundhedsfaglige og samarbejdspartnere
  • Regional Udvikling
  • Specialsektoren
  • Fakta om Nordjylland
  • Job-i-Region-Nordjylland
  • Uddannelse-menu
  • Tilgaengelighedserklaering
  • Cookies
  • Kontakt
  • Job
  • Nyheder
  • Presse
  • Adgang med Tegn
  • For ansatte
  • English
  • E-mail
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
Region Nordjylland

Du er her

  1. Forside
  2. Sundhed
  3. Patient i Region Nordjylland
  4. Praktiserende læger og behandlere
  5. Hvis du vil klage
PRINT DEL
  • E-mail
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter

Sundhed

  • Patient i Region Nordjylland
    • Ukraine
    • Vaccinationer
    • Akut sygdom
    • Vigtig information om coronavirus
    • Hospitaler
    • Dine rettigheder som patient
    • Praktiserende læger og behandlere
      • Fodterapi
      • Fysioterapi
      • Kiropraktor
      • Praktiserende læger
      • Psykologhjælp
      • Speciallæger
      • Tandlæger
      • Hvis du vil klage
        • Dialog med praktiserende læge eller andre praktiserende sundhedspersoner
      • Regler for medicintilskud
      • Sundhedskort
      • Behandling i udlandet
      • Tolkning
      • Information til brugere af høreapparater
    • NemSMS
  • Til sundhedsfaglige og samarbejdspartnere

Hvis du vil klage

Du kan klage over praktiserende sundhedspersoner, fx alment praktiserende læger, speciallæger, fysioterapeuter samt det øvrige personale i klinikken.

Klager over praktiserende sundhedspersoner og personale

Du har 2 klagemuligheder:

  • Klager over service- og/eller adfærdsmæssige forhold 
  • Klager over sundhedsfaglig behandling

Fold alle ud Fold alle sammen

  • Klager over service- og/eller adfærdsmæssige forhold

    Hvad forstås ved service- og/eller adfærdsmæssige forhold?

    Klager over servicemæssige forhold kan omfatte ventetid, tilgængelighed eller faciliteter.  

    Klager over adfærd kan omfatte lægens og/eller personalets kommunikation og adfærd.

    Kort klagefrist

    Hvis du ønsker at klage over service- og/eller adfærdsmæssige forhold hos praktiserende sundhedspersoner, fx egen læge, speciallæge eller fysioterapeut, skal du være opmærksom på, at der er en kort klagefrist. Region Nordjylland skal have modtaget din klage senest 6 uger efter det forhold, der giver anledning til klagen, er sket.

    Hvem behandler din klage?

    Klagen bliver sagsbehandlet af Patientdialog. Samarbejdsudvalget for det speciale, klagen drejer sig om, træffer afgørelse i sagen.

    Hvordan indsender du din klage?

    Klagen kan indgives elektronisk via dette klageskema eller du kan sende klagen til:

    Region Nordjylland
    Patientdialog 
    Niels Bohrs Vej 30
    9220 Aalborg Øst

    Fuldmagt

    Hvis du klager på vegne af en anden person, skal du have en fuldmagt fra denne person til at klage til Region Nordjylland. Fuldmagten kan eksempelvis være i form af denne fuldmagtsblanket. Blanketten skal underskrives og sendes til Region Nordjylland.

  • Klager over sundhedsfaglig behandling

    Du kan klage, hvis du har oplevet fejl i den sundhedsfaglige behandling, du har modtaget hos en praktiserende sundhedsperson.

    Sundhedsfaglig behandling omfatter:

    • Undersøgelse, diagnose og sygdomsbehandling
    • Genoptræning 
    • Forebyggelse og sundhedsfremme i forhold til den enkelte patient
    • Information om og samtykke til behandling
    • Journalføring
    • Sundhedspersoners tavshedspligt
    • Lægeerklæringer
    • Behandling hos privatpraktiserende tandlæger

    Ønsker du at klage over den sundhedsfaglige behandling hos praktiserende sundhedspersoner, skal din klage behandles af Styrelsen for Patientklager.

    Sagsbehandling i Styrelsen for Patientklager

    Styrelsen for Patientklager er en selvstændig og uvildig forvaltningsmyndighed.

    Styrelsen for Patientklager vurderer det faglige arbejde i dit forløb

    Styrelsen for  Patientklager vurderer, om den sundhedsperson eller det forløb, der er klaget over, har levet op til almindelig god standard i behandlingen. Hvis Styrelsen for Patientklager vurderer, at det faglige arbejde har været under normen for almindelig anerkendt faglig standard, kan din klage eventuelt udløse en kritik. Styrelsen for Patientklager kan ikke tilkende erstatning. Hvis du skal søge om erstatning, skal det foregå via Patienterstatningen.

    Du er som patient berettiget til at klage

    Det er dig som patient, der er berettiget til klage, men du kan lade dig repræsentere af en anden person ved at give fuldmagt. Hvis en patient afgår ved døden, kan de nærmeste pårørende klage på afdødes vegne.

    Klage- og forældelsesfrister

    Der er en klagefrist på to år og en absolut forældelsesfrist på fem år.

    Hvis du ønsker dialog

    Ønsker du dialog i forbindelse med, at du vil klage over en praktiserende læge eller anden praktiserende sundhedsperson, er der særlige forhold, som du skal være opmærksom på i forhold til dialogen.

    Læs mere dialog med praktiserende læge eller andre praktiserende sundhedspersoner

    3 klagetyper

    Når du klager til Styrelsen for Patientklager, skal du i klageskemaet tage stilling til, hvem der skal sagsbehandle og afgøre din klage. Det er enten Styrelsen for Patientklager eller Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn, der afgør din klage. Du kan ikke få din klage behandlet af begge myndigheder samtidig.

    Der findes 3 typer af klager:

    1. Disciplinærsag - klage over en eller flere navngivne sundhedspersoner

    Du kan klage over enkelte praktiserende sundhedspersoners undersøgelser og behandlinger.

    Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn afgør disciplinærsager. Du behøver ikke at kende navnene på sundhedspersonerne.

    Du har ret til en dialog forud for sagsbehandlingen i Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn. Vær opmærksom på, at der gælder særlige forhold vedrørende dialogen. 

    Læs mere om dialog med praktiserende læge eller andre praktiserende sundhedspersoner 

    2. Styrelsessag - klage over et behandlingsforløb

    Du kan klage over et behandlingsforløb på offentlige hospitaler, privathospitaler og hos praktiserende læger/speciallæger samt en række andre sundhedspersoner.

    Styrelsen for Patientklager afgør styrelsessager.

    Du har ret til en dialog forud for sagsbehandlingen i Styrelsen for Patientklager. Vær opmærksom på, at der gælder særlige forhold vedrørende dialogen.

    Læs mere om dialog med praktiserende læge eller andre praktiserende sundhedspersoner

    Læs mere om disciplinærsager og styrelsessager på Styrelsen for Patientklagers hjemmeside

    3. Rettighedsklage - klage over brud på patientrettighed

    Du kan klage, hvis du mener, at dine patientrettigheder er blevet tilsidesat. Det kan fx være

    • afslag på aktindsigt i patientjournal 
    • klage over afslag på tilskud til behandling i et EU/EØS land 
    • klage over tilskuddets størrelse ved behandling i et andet EU/EØS land.

    Bemærk, at der er en klagefrist på 4 uger efter, at du har modtaget din afgørelse.

    Læs mere om, hvordan du kan klage til Styrelsen for Patientklager over brud på dine patientrettigheder

    Sådan klager du til Styrelsen for Patientklager

    Når du klager til Styrelsen for Patientklager, skal det som udgangspunkt ske digitalt. Du kan også være fritaget for at skulle sende din klage digitalt.   

    Læs, hvordan du klager til Styrelsen for Patientklager

  • Få hjælp på dit Patientkontor

    Du er altid velkommen til at kontakte Patientkontoret, hvor patientvejlederne kan vejlede dig i forhold til netop dine rettigheder og muligheder. Patientkontoret hjælper dig gerne med at klage digitalt eller guide dig igennem det digitale klageskema.

    Du er velkommen til at kontakte Patientkontoret:

    Telefon: 97 64 80 10

    Telefontid: Mandag-fredag kl. 9.00-12.00

    Her kan du få telefonisk vejledning eller aftale en tid, hvor du kan besøge Patientkontoret og få hjælp og vejledning til at udfylde det digitale klageskema.

    Læs mere om Patientkontoret og se kontaktoplysninger

    Vær opmærksom på, Styrelsen for Patientklager som udgangspunkt afviser at behandle din klage, hvis du sender den med brevpost og ikke er fritaget for at klage digitalt. 

Kontakt

Patientkontor

Telefon

97 64 80 10
Mandag-fredag kl. 9.00-12.00

Mail

patientkontor@rn.dk

Sikker mail

Skriv til os med Digital Post (login med MitID)

Regionshuset


Niels Bohrs Vej 30
9220 Aalborg Øst
Se alle kontaktoplysninger

Når Regionen behandler oplysninger om dig

Læs mere om almen læge her
Læs mere om speciallæge her

OPDATERET
5. juli 2022

Du er her

  1. Forside
  2. Sundhed
  3. Patient i Region Nordjylland
  4. Praktiserende læger og behandlere
  5. Hvis du vil klage

Fakta om Nordjylland

  • Nordjyske kommuner
  • Postnumre i regionen
  • Regioner i Danmark

Job i Region Nordjylland

  • Ledige jobs
  • Bliv sygeplejerske
  • Vikarservice Region Nordjylland
  • Fra ansøgning til ansættelse
  • Her hos os
  • Læge i Region Nordjylland

Uddannelse

  • Samarbejde med uddannelsesinstitutioner
  • Når du skal i praktik hos os
  • Uddannelse i tal

Find os på

Følg os på FacebookFølg os på LinkedInFølg os på TwitterFølg os på Instagram

Tilgængelighedserklæring

    Cookies

      Region Nordjylland | Niels Bohrs Vej 30 | 9220 Aalborg Ø | Tlf. 97 64 80 00 | Træffetid: Mandag-torsdag 8-15.30 fredag 8-15 |

      Officiel mailadresse: region@rn.dk | Skriv til os med sikker Digital Post via borger.dk (login med MitID)